Изгорял през 80-те и внезапно възроден сега в ролята на най-модното място в Прага, Vinohradsky Pavilon изглежда подходяща локация за европейския дебют на новата Mazda 3. Просто защото това е колата, с която японските й създатели искат да предизвикат едновременно две революции в най-популярния автомобилен сегмент в Европа.
ЗА ЕДНАТА ЩЕ ТРЯБВА ДА ПОТЪРПИМ до догодина, когато в новата "тройка" ще започне да се монтира дългоочакваният Skyactive-X - уникален по рода си двигател с контролирано възпламеняване под налягане. На практика това ще е бензинов агрегат с всички плюсове и нито един от минусите на дизела, или поне така обещават от Mazda.
Втората революция вече е факт и се отнася до дизайна. Докато всички останали конкуренти в C-сегмента стават все по-предпазливи и еднотипни, тук дизайнерите на Mazda са се отдалечили сериозно от канона. Необичайният ъгъл на предницата и задницата, рекордно дебелата трета колона и скулптираните врати напомнят за времето, когато купетата на автомобилите се правиха на ръка от изкусни занаятчии. И в известен смисъл е точно така - в епохата на дигитални проекции и цели филми, създадени изцяло на компютър, в Mazda наблягат и развиват моделирането от глина и дърво. Това ни позволява да вдъхнем живот на автомобила, обяснява ни старши дизайнерът на Mazda Бахрам Партау.
Бахрам Партау, старши дизайнер на Mazda
"Вярваме, че единственият начин да постигнем това е с ръчната изработка", обяснява ни Партау, който като дизайнер преди това е работил за BMW, Audi и Hyundai. "За щастие имаме някои от най-добрите глинени моделисти в света. Онова, което правят те с ръцете и с инструментите си, е близко до изкуството. Нашата концепция изобщо е да доближим максимално дизайна до изкуството. А това много трудно може да се постигне на лаптоп. Нужни са чувствителността и особеният усет на човешкото докосване.
С Mazda 3 ние въвеждаме едно ново поколение на нашия Коdo дизайн. Показваме в каква посока ще вървим занапред - на много по-семпъл и изчистен подход. На простотата и елегантността, която откриваме в традиционната японска естетика".
НЯКОИ ЕЛЕМЕНТИ НА ТОЗИ НОВ ДИЗАЙН не ни изглеждат напълно безспорни. Примерно внушителната С-колона може и да създава усещане за динамика и мощ, но също така видимо пречи на видимостта назад. Според Партау обаче това не трябва да ни тревожи. "Ще виждаме такъв подход често занапред. Да, ще се отрази на видимостта, но все пак имаме огледала и HD камера за обратно виждане, така че колата е напълно безопасна и удобна за каране.
Целта с тази C-колона бе да създадем една кондензирана мощ, в комбинация с усещането за скорост, което дава линията на покрива. Искахме да изразим страстта си към този сегмент и да направим този хечбек съвсем различен от обикновените модели".
На обратния полюс е бил подходът към интериора, който е по-скоро приглушен и удобен, отколкото дързък. "Философията ни за интериора е той да бъде една спокойна, тиха среда. Искаме да дадем на шофьора усещане за пространство, в което той е добре дошъл, вместо да бъде разсейван от твърде много функции и бутони. Това е в тон с нашата концепция jinba ittai, което значи конят и ездачът да са едно, или шофьорът и колата да са едно. Искаме атмосфера, в която шофьорът да не бъде разсейван от ненужна информация".
Вижте още снимки на новата Mazda 3 в галерията: