Една популярна - и доста близка до реалността - шега гласи, че ако в Германия най-поръчваната допълнителна екстра за BMW е възможността върху колата да няма табелка, показваща какъв е двигателят, то в България най-поръчваната екстра е табелката М, която да лепнеш гордо на своето 318d.
Някои хора не искат да парадират със способностите, които има автомобилът им, докато други искат да парадират дори със способности, които той няма. Това е съвсем нормално нещо. Ненормалното в последните години е, че във втората група все по-често попадат самите автомобилни производители. А табелите върху колите все по-рядко отразяват онова, което се намира под капака им.
В миналото "измамите" с табелките се отнасяха по-често до т. нар. badge engineering - като например опита на Ford да ни продава Mondeo на двойна цена под маскировката на Jaguar X-type
"Измами" с табелките е имало и преди - като например опита на Jaguar да ви продава Ford Mondeo като X-Type, или опита на Cadillac да пробута долнопробния Chevy Cavalier като луксозен модел с името Cimarron. Понеже купувачите не са чак толкова прости, обикновено такива опити приключват зле. В двата конкретни случая те изправиха Jaguar и Cadillac на самия ръб на фалита.
В наши дни обаче все по-силна става друга тенденция: да ни заблуждават не за модела, а за задвижването. Използването на мощността или обема на двигателя, за да разгриничиш отделните версии на един автомобил, изглежда най-логичният ход.
Едно BMW от времето, когато всичко беше просто и ясно...
Преди 20 години, ако видехте на улицата BMW с табелка 325i, това би ви информирало, че колата е Трета серия (3) с 2.5-литров двигател (25), който ползва бензинова инжекция (i), напомни в една статия по темата R&T. Ако Mercedes носеше табелка C280, това значеше, че колата е C-класа с обем на двигателя 2.8 литра.
Но с масовото навлизане на даунсайзинга, на турбодвигателите и с ескалиращото състезание между маркетинг отделите чия кола ще има повече коне, тази стройна система отиде по дяволите. Сега върху колите все още има някакви числа, защото клиентите са свикнали с тях и ги очакват. Но между тези числа и реалния свят има толкова връзка, колкото между борсовите цени на стоманата и хороскопа ви по китайския зодиак.
От Cadillac до Audi: няколко примера за подвеждащи табелки (ГАЛЕРИЯ):
Баварците бяха принудени да модифицират иначе стройната си система с моделните кодове заради инвазията на турбокомпресорите. Първо, големите агрегати един по един отпадат от гамата заради екологичните изисквания. И второ, новите 4- и 6-цилиндрови агрегати при еднакъв обем могат да имат всевъзможни мощности в зависимост от турбото. 20i означава двулитров мотор с инжекция, но този двулитров мотор може да е 155 или 420 коня.
А в случая табелката M 50d се отнася до същия 2.99-литров шестцилиндров дизел, който захранва и 30d, и 40d. Разликата е, че тук турбото е тройно.