Свикнали сме да се отнасяме с насмешка към съветското автомобилостроене: неговите продукти често бяха недодялани имитации на западни образци, произвеждани след това толкова дълго, че изразът "морално остарели" е твърде слаб в случая. Но в същото време има и немалко машини, които предизвикват уважение заради героичните опити на инженерите да приспособят чужди технологии за суровите съветски условия, или да скалъпят нещо работещо от твърде ограничените ресурси, с които разполагат. Ето десет примера за такива машини, чиито създатели няма от какво да се срамуват. Както подобава на съветската действителност, някои от тях си остават само експерименти - доказали качествата си, но въпреки това не стигнали до масово производство.
10-те коли, с които СССР можеше да се гордее (ГАЛЕРИЯ):
Първият наистина масов съветски автомобил и първият със самоносеща конструкция. Технологично "Победа" е до голяма степен пресъздадена на базата на завладените през войната планове за бъдещ Opel Kapitan. Но дизайнът е променен съществено от руснаците (някои наблюдатели откриват в него прилики с американския Nash Ambassador от 1942). Конструкторите на ГАЗ, водени от Андрей Липгарт, добавят и доста технологични новости, като хидравлично усилените спирачки например.