Най-различни компании са се опитваме да направят най-евтината кола в света - от печалния опит на Tata с бензиновото Nano до китайския електромобил, който струва под 1000 долара и се поръчва от Alibaba. Но на Lynk & Co се пада честта да предложи на пазара първия напълно безплатен автомобил. При това не някакъв компромисен кашон на колела, а пълноценен, комфортен кросоувър, първи братовчед на бестселъра Volvo XC40.
Lynk & Co 01
Разбира се, има и уловка. Първо, все още не можете да придобиете симпатичния Lynk & Co 01 навсякъде, а само в петте северноевропейски държави, в които компанията вече се е разгърнала, начело с Нидерландия и Швеция. И второ, не можете да го придобиете напълно безплатно.
Китайската компания, която е под шапката на Geely и е по същество най-близък роднина на Volvo, залага на наистина уникален бизнес модел: тя не продава колите си, а ги отдава чрез абонаментни планове. В случая с кросоувъра 01 можете просто да се свържете с компанията и да сключите абонамент за колата. Няма никакви предварителни вноски, прехвърляния, регистрации, плащане на данъци и техническа поддръжка - всички тези неща са отговорност на компанията. Ако се наложи ремонт, ви се осигурява идентичен заместващ автомобил. На практика имате нова кола, но без грижи и главоболия.
Единственото, което се иска от вас, е да плащате абонаментната такса. Тя не е съвсем ниска - 500 евро на месец, но пък включва абсолютно всичко, даже и застраховките.
"Безплатната" част идва след това. С абонамента получавате достъп и до системата за споделяне на автомобили на Lynk & Co, в която можете да отдавате автомобила си на други хора, когато не го ползвате. Примерно докато сте на работа, или пътувате в чужбина. Таксите за ползване са предмет на договорка между абоната и онзи, който наема колата краткосрочно. Не се налага дори да се срещате - само пращате през приложението виртуален ключ, който е валиден за срока на наемане. Не би трябвало да ви притесняват и евентуални щети, защото колата е застрахована и при нужда компанията ще ви я подмени.
На базата на опита си от Китай, където програмата функционира вече две години, и от пилотните проекти в Европа компанията твърди, че при умерено отдаване в рамките на месеца приходите могат да сведат абонаментната такса наполовина, а при по-често - напълно да я компенсират.
Моделът 01 е на практика аналогичен на Volvo XC40, но с различен дизайн, и се произвежда в същия завод в Гент, Белгия. Включеното в абонамента обслужване е в сервизите на Volvo. На практика извън таксата абонатът плаща единствено за гориво или електричество, според модификацията. Опциите са трицилиндров бензинов мотор или плъг-ин хибрид.
Кога тази схема ще е достъпна и в България, е въпрос, на който за момента няма отговор. Страни като Великобритания и Австрия ще бъдат покрити едва през 2022. Но преди две години в специално интервю за Automedia.bg идеологът и шеф по маркетинга на Geely Ален Висер ни каза, че "останалите грешат, като подценяват Източна Европа". Така че шансовете не са чак толкова лоши.
Още снимки на Lynk & Co 01 вижте в ГАЛЕРИЯТА: