На 26 март автомобилните марки в Европа станаха с една повече, след като Lynk & Co представи официално бизнес модела си за Стария континент. Марката, която е 70% собственост на китайския гигант Geely и 30% на Volvo, ще произвежда първите си европейски модели в завода на шведите в Гент, Белгия, на същата поточна линия като Volvo XC40. Но дистрибуцията им ще е съвсем различна. Lynk & Co очаква повечето й клиенти да не купуват колите си, а да ги наемат с абонаментен план. Всички модели ще са снабдени с автоматичен бутон за споделяне, така че някой друг да може да ползва колата ви, докато сте на работа например (разбира се, срещу заплащане). Освен това Lynk няма да има своя собствена дилърска мрежа, а само верига имиджови магазини в градските центрове, молове и т. н.
"КОЛЕЛА" обсъди този бизнес модел с неговия главен идеолог: Ален Висер, вицепрезидента по маркетинга на Geely и Lynk & Co. Преди това заемал същите позиции във Volvo, Chevrolet и Opel, роденият в Белгия Висер в две поредни години попадна между 10-те най-влиятелни маркетинг шефове в света в класацията на Forbes.
Г-н Висер, споделянето е очевидно в самата сърцевина на бизнес модела ви. Но не означава ли споделянето, че ще ползваме автомобилите си по-ефективно, тоест, че ще се нуждаем от по-малко от тях? Не излиза ли, че работите, за да намалите продажбите на автомобили?
- Да. Може би звучи странно, но е факт. Разбира се, ние не сме благотворителна организация и искаме да правим пари. Но няма да ги правим, като продаваме колкото се може повече коли. Вместо това искаме да продаваме бизнес модела си, нашата концепция за мобилност, която е за абонамент вместо покупка. И действително искаме да намалим броя на колите по улиците, като предложим споделяне.
Имате ли вече представа каква част от бъдещите ви приходи ще идват от услуги и каква - от традиционни продажби?
- Да, планираме мнозинството да се пада на такива договори - не продажби, а абонаменти. Бизнес планът ни предвижда те да са над половината от всички приходи. Остатъкът ще е разделен между отдаване под наем, лизинг и класически продажби.
BMW наскоро изкупи изцяло своята схема за споделяне на автомобили DriveNow. Mercedes направи същото с другата най-популярна такава услуга в Европа, Car2Go. Упорито се говори, че двата гиганта ще обединят усилията си в тази област (междувременно това се случи, б. ред.). Не ви ли тревожи, че тогава биха имали твърде голяма преднина?
- Не, не мисля. За нас споделянето е само част от уравнението, пък и не знаем в каква посока ще се развие то. За момента делът на споделените автомобили по света е много нисък. Ние вярваме, че той ще се развие много бързо - щом хората са склонни да споделят домовете си, споделянето и на колата ще е само още една малка стъпка. Даже бих казал, че по-логично би било да е обратното.
Даваме си сметка, че не сме първите в тази област. И не вярваме, че споделянето е революцията в нашия бизнес модел. То е възможност, вградена в колите ни, което е наистина новост. Но истинската революция са абонаментите, а не споделянето.
Казвате, че хората охотно споделят домовете си с неща като airbnb. Но в бъдеще автомобилите ни ще съдържат дори повече интимна информация за нас, отколкото има в къщите ни...
- Това е вярно.
... Това проблем ли е за вашия модел?
- Не мисля така. Ако погледнете по-значимите тенденции в обществата, хората стават все по-отворени. И, естествено, ако ще споделяте кола, ние искаме колата да знае какви настройки са ви нужни. Тоест нещата не опират до автомобила, а до контакта между него и шофьора. Не мисля, че това може да е проблем. Напротив, хората стават все по-открити.
Отказвате се от дилърската мрежа като средство за дистрибуция. Не означава ли това обаче, че и голяма част от риска, примерно при влошаване на икономиката, остава вътре в компанията?
- Да, действително е така. Тъкмо затова, както обяснихме днес, инвестицията в нашата собствена търговска мрежа ще е наистина минимална. Това е един минималистичен подход, който намалява и риска.
Подготвяте се също да пуснете чисто електрическа кола в Европа. Миналата седмица шефът на BMW Харалд Крюгер каза, че при днешното ниво на технологиите електромобилите не могат да са наистина печеливши. Съгласен ли сте с това?
- Не. Ако става дума за днес, да, така е. Но утре - не.
Това утре през 2020 година ли ще дойде?
- Не, не вярвам. Ще бъде след това.
Вашият модел - със споделяне, електрическо задвижване и прицел в по-младата публика - звучи подходящо за Западна Европа, но не и за Източна. Имаме ли отделен план за Източна Европа?
- Бих казал две неща. Първо, още нямаме конкретен план за Източна Европа, първо се фокусираме върху Западна и Централна. Второ, по наше мнение автомобилната индустрия много често е правила грешката да третира страните там като втора класа. Да си казва: те не са претенциозни, стигат им простички седани. Нашето виждане е, че тенденциите, които следваме, са глобални и важат и за Източна, и за Западна Европа. И двете култури - всъщност всички култури - искат добри услуги и добре изглеждащи коли. Така че не искаме да казваме: това е добро за Запада, това става за Изтока. Не мислим, че има разлика.
В миналото да направиш бизнеса си дигитален бе проблем, защото много хора от самото начало свикнаха да възприемат интернет като среда, в която всичко трябва да е безплатно. Забелязвате ли промяна в тези нагласи?
- Да. Мисля, че да плащаш за нещо в интернет се превърна в част от живота. И със сигурност забелязваме явна тенденция хората да заменят стремежа към материални вещи със стремежа към преживявания. И са готови да плащат за тях.
Преди година разговаряхме с Рем Колхаас, прочутия холандски архитект, и той ни каза, че се тревожи от нарастващата свързаност на автомобилите, защото според него свързаният автомобил е и постоянно наблюдаван автомобил. И това го превръща от някогашния символ на свободата в символ на контрола...
- Да, това е почти философски въпрос. Мога да разбера какво имате предвид. Тъкмо затова ние предлагаме свързаността в нашите автомобили, но оставяме на клиента сам да реши кога да я изключи. Свързаността е факт, но ние особено наблягаме и на тази възможност за не-свързаност. Решението е на клиента.