Китайският автомобилен гигант Geely ще "проучи възможностите" за по-тясно сътрудничество с Daimler, обяви собственикът на компанията Ли Шуфу. Geely вече погълна европейските Volvo Cars и Lotus, а Ли Шуфу чрез серия инвестиции придоби общо 9.69 процента от капитала на германския концерн, което го превръща в най-големия му акционер.
Планът за глобална експанзия на шефа на Geely Ли Шуфу все повече набира скорост. Снимка VOLVO
Под натиска на китайския милиардер Daimler вече обяви партньорство с Volvo Trucks, където Ли държи 14%, за разработването на камиони с водородно задвижване. Освен това Daimler и Geely имат съвместни предприятия за производство на Smart в Китай, както и за наемане на автомобили. Имат и обща инвестиция в производителя на летящи таксита Volocopter. Според Ли Шуфу обаче има още много неизследвани възможности за партньорства.
Засилващото се китайско присъствие в концерна, който произвежда Mercedes-Benz, поражда все по-силно притеснение в германските политически среди. Освен Ли Шуфу, 5-процентов дял от Daimler притежава още една китайска компания - BAIC.
BAIC, китайският производствен партньор на Mercedes, също обяви, че ще направи всичко възможно да увеличи дела си в Daimler
Наскоро тя обяви официално, че ще направи всичко възможно да увеличи дела си до 10% и да получи място в борда на директорите, за да не допусне да бъде изместена от конкурента Geely. От германския финансов регулатор коментираха, че "внимателно следят" какво се случва в компанията, която е светвен лидер в премиум сегмента.
Още преди година Карлос Тавареш, главният изпълнителен директор на PSA Peugeot Citroen, предупреди, че все по-рестриктивната политика на Брюксел за автомобилните емисии създава "троянски кон за китайците в Европа", и че поне една голяма компания е силно застрашена да бъде превзета отвътре. Повечето анализатори смятат, че Тавареш е имал предвид именно Daimler.
Хватката на Geely върху Daimler предизвиква все повече тревога в Германия. На снимката: Ли и тогавашният шеф на Daimler Дитер Цетше подписват договора за производството на Smart в Китай
Глобалната експанзия на Geely продължава. След като сложи ръка върху Lotus и производителя на лондонските таксита MBH, сега Ли Шуфу обещава да пусне "няколко нови продукта и услуги" на глобалния пазар през следващите месеци. Това включва и дългоочаквания европейски дебют на новата марка Lynk & Cо, създадена съвместно с Volvo.