Автомобилните компании, които не успеят да покрият новите европейски норми за вредни емиси догодина, са сериозно заплашени от враждебни поглъщания, предупреди Карлос Тавареш, главен изпълнителен директор на групата PSA Peugeot-Citroen, в разговор с The Financial Times. Според него рискът си остава голям дори за онези концерни, които в момента се радват на финансова стабилност и големи печалби. "Някои хора здравата ще се изненадат от пропастта между днешните си активи и онова, което ще им се случи", подчерта Тавареш.
Дори и при "най-лошия възможен" сценарий PSA ще има 7.5% дял на електрифицираните автомобили в продажбите си и ще покрие новите стандарти през 2021, уверява главният изпълнителен директор
През 2021 година гамата на всяка автомобилна компания, продаваща в Европа, трябва да има максимални средни емисии от 95 грама въглероден диоксид на километър. На практика тези цели трябва да бъдат покрити още към края на следващата година. Който не успее, ще плаща глоби в зависимост от превишението и броя на продадените автомобили.
В момента обаче нито един от големите играчи в сектора не се вмества в тези граници. През пролетта JATO Dynamics направи проучване, според което, ако днешните нива на емисиите не се променят, Volkswagen Group ще плаща глоби над 9 милиарда евро годишно, PSA - близо 4.5 милиарда, Daimler - 3.5 милиарда, и така нататък.
"Компаниите, които не успеят да покрият целите за 2021, ще са в голяма беда", казва Тавареш. Първо, те ще бъдат атакувани на борсите и ще трябва да се защитават от опити за враждебни поглъщания. И второ, огромните глоби още повече ще намалят шансовете им да наваксат и да покрият следващите две вълни на все по-затягащи се екологични регулации, през 2025 и 2030 година.
Според различни анализатори, цитирани от FT, най-застрашени да пропуснат новите лимити са FCA Fiat-Chrysler, PSA, Ford и Jaguar Land Rover. Тавареш обаче е убеден, че неговата компания ще се справи благодарение на задаващата се нова гама от електромобили и хибриди. Дори при най-лошия сценарий около 7.5% от продажбите ни ще са на електрифицирани модели, а около 10% - на дизелови, заяви португалецът. Дори при такъв вариант компанията ще си остане на печалба.
Новото Peugeot 208 ще има чисто електрическа версия още от пазарния си дебют тази есен. Всички компании в Европа трябва да разчитат на електричеството, за да покрият новите стандарти за емисиите
Според Тавареш, под чието ръководство PSA се преобрази от застрашена от банкрут до процъфтяваща група, спасението е автомобилната индустрия да се консолидира и огромните разходи за нови технологии да се споделят. Традиционните вражди в сектора и различни политически фактори обаче спират този процес, отбелязва The Financial Times. Така се случи и с опита за сливане между FCA и Renault, пропаднал след намесата на френската държава.
PSA е един от малкото примери за успешна (за момента) консолидация след придобиването на Opel от GM преди две години. Днес групата разполага с резерви в кеш на стойност над 3 милиарда евро. Според Тавареш те се пазят за бъдещи нови придобивания, както и като буфер срещу непредвидими нови промени в регулациите.
Тавареш за пореден път разкритикува ЕС за недомислените правила, ограничаващи конкуренцията, както и за липсата на защита за местните компании при разгарящите се търговски войни в глобален мащаб.