Само две автомобилни марки на европейския пазар в момента покриват изискванията за нива на парниковите емисии до 95 г/км, показват изчисления на JATO Dynamics - и това са сравнително нишовите Tesla и Smart. Според приетите от ЕС нови екостандарти от 2021 нататък производителите трябва да имат максимални средни емисии за гамата си от 95 г/км, а ако ги надвишат, ще плащат солидни глоби в зависимост от превишението и броя на продадените автомобили.
Новият тестов цикъл WLTP, отливът от дизела и напливът към SUV-моделите се отразяват плашещо на средните емисии на производителите
АКО ДНЕШНАТА СИТУАЦИЯ не се промени, това ще означава над 9 милиарда евро годишна санкция за пазарния лидер Volkswagen Group, близо 4.5 милиарда годишно за PSA Peugeot Citroen, 3.5 милиарда за Daimler и 3.1 милиарда за BMW Group, показват сметките на консултантската компания. Общо за 11-те най-големи компании на европейския пазар годишните санкции ще доближат 34 милиарда евро. Сравнително слабо засегнати ще са само Toyota (0.49 милиарда евро), Nissan и Volvo (по 1 милиард евро). Това се дължи както на ниските средни емисии на флотилиите в момента (в случая с Toyota и Nissan), както и на сравнително малките им пазарни дялове (и за трите).
РАЗБИРА СЕ, ПОВЕЧЕТО КОМПАНИИ работят усилено да променят средните си емисии преди крайния срок и да намалят глобите. Почти всички големи играчи на пазара, начело с VW, BMW и Daimler подготвят цели нови гами от електромобили, които да смъкнат рязко надолу показателите им. Въпросът е само колко бързо ще успеят да ги наложат на пазара, и дали ще съумеят от самото начало да ги продават в достатъчно големи количества. Вероятно, както сподели европейският шеф на Kia Емилио Ерера пред Automedia.bg, повечето компании ще са принудени да създадат собствени мрежи за споделено пътуване и автомобили под наем, само и само да пласират нужните бройки електромобили чрез тях.
Бъдещият електрически Volkswagen I.D. Почти всички производители се готвят за електрическа офанзива в следващите две години. Въпросът е как да продадат достатъчно бройки от осезаемо по-скъпите електромобили, така че да има ефект върху средните им емисии
НАЙ-ПРИТЕСНИТЕЛНОТО СПОРЕД ДАННИТЕ на JATO е, че повечето компании не само не са успели да намалят емисиите си през миналата година, но всъщност даже са ги увеличили. Ерера отдава това на два основни фактора на пазара: спада на интереса към дизела, който бе основното средство за смъкване нивата на СО2 в последното десетилетие, и нарастването на интереса към SUV и кросоувъри, които по правило имат повече емисии от конвенционалните хечбеци и седани.
От 27-те производители в масовия сегмент само 7 са успели да понижат средните емисии на флотилиите си през 2018, и от тях единствено Volkswagen e сред пазарните лидери. При останалите ключови играчи на пазара цифрите растат: Renault и Opel - по 2.5%, Ford - 2.9%, Peugeot - 3.2%, Fiat - 3.6%.
В премиум сегмента спад има само при Smart, Lotus, McLaren, Aston Martin и Rolls-Royce, като единствено при Aston Martin той е значителен (-28%).
За сметка на това емисиите на Audi са се увеличили с 3.3%, на BMW - със 7%, на Mercedes - с 10.5%, на Land Rover - с 11%, а на Maserati - с над 23%. Част от обяснението е в отлива от дизела, друга част - в променената методология на ЕС за измерване на емисиите, която според експертите дава по-реалистични резултати.
КОЙ КОЛКО ЩЕ ПЛАЩА? От 11-те най-големи автомобилни групи на европейския пазар най-далече от заветните 95 г/км са Daimler и Volvo. Ако запазят сегашните си средни емисии през 2020 година, през 2021 те ще трябва да плащат съответно по 3736 и 3342 евро глоба на всеки продаден автомобил. За сравнение за Nissan глобата ще е "само" по 1699 евро на кола, а за Toyota, която има най-ниските средни емисии от масовите производители - само по 595 евро.
Как биха изглеждали нещата през 2021, ако сегашните нива се запазят? Графика на JATO Dynamics
КОИ СА НАЙ-ЧИСТИТЕ МАРКИ? Нека отбележим, че данните на JATO засягат единствено емисиите от СО2 на самите автомобили, без да се включва примерно въглеродният отпетачък при генерацията на електричеството за зареждане на електромобилите. Така най-чистата марка на европейския пазар е Tesla, с нулеви емисии. Освен нея единствено Smart покрива бъдещите лимити на ЕС. Сравнително близо до тях са Toyota и трите френски гиганта. Логично в челото на таблицата са предимно производителите на по-малки градски автомобили, а марките от премиум сегмента са в долната половина на таблицата.
Все пак BMW и Audi се вместват в групата до 130 г/км, докато Mercedes остава под нея. Доста назад са и някои японски производители като Subaru и Mazda, които продават доста голям дял SUV и освен това разчитат на двигатели с атмосферно пълнене, без да прибягват до даунсайзинг.
ДЕСЕТТЕ МАРКИ С НАЙ-НИСКИ СРЕДНИ ЕМИСИИ СО2
1. Tesla 0.00
2. Smart 89.8
3. Toyota 99.9
4. Peugeot 107.7
5. Citroen 107.9
6. Renault 109.1
7. Nissan 110.6
8. DS 114.2
9. Suzuki 114.2
10. Skoda 116.7
В категорията между 110 и 130 г/км: Lancia, Seat, Volkswagen, Fiat, Mitsubishi, MINI, Kia, Dacia, Lexus, Hyundai, Ford, Opel, Honda, Audi, BMW, Alfa Romeo, Volvo
В категорията между 130 и 160 г/км: MG, Mazda, Mercedes, Abarth, Jeep, Jaguar, Infiniti
В категорията над 160 г/км: Subaru, Ssangyong, Land Rover, Porsche, Lada, Lotus
ДЕСЕТТЕ МАРКИ С НАЙ-ВИСОКИ СРЕДНИ ЕМИСИИ СО2
41. Alpina 209.0
42. Maserati 225.4
43. McLaren 249.6
44. Cadillac 255.8
45. Chevrolet 255.8
46. Aston Martin 261.8
47. Bentley 273.2
48. Ferrari 283.1
49. Lamborghini 323.2
50. Rolls-Royce 327.6
От масовите марки на европейски пазар най-ниски средни емисии има Toyota
АВТОРИТЕ НА ПРОУЧВАНЕТО в JATO все пак отбелязват, че техните калкулации разглеждат най-лошия възможен сценарий, при който днешните нива на емисиите не се променят през следващите две години. С въвеждането на електромобили на пазара показателите могат да спаднат забележимо. Освен това производителите могат да компенсират до 7.5 г/км чрез покупката на квоти за парникови емисии от други предприятия (Fiat-Chrysler вече има подобен договор с Tesla). При всички случаи обаче въвеждането на следващия екологичен стандарт на ЕС ще е огромно изпитание за автомобилната индустрия - особено след дискредитирането на дизела, на който повечето производители разчитаха като на главно средство за покриване на новите лимити. И най-вероятно ще бъде усетено и от крайните клиенти като забележима надбавка в цената на автомобилите. "Не очаквам интересът към SUV моделите да бъде разколебан, защото хората искат високата позиция и практичността им. Но според мен този тип автомобили ще стават все по-скъпи. Растящите данъци и санкции за емисиите ще ги оскъпят", коментира президентът на Mazda за Европа Джеф Гайтън в интервю за "КОЛЕЛА" и Automedia.bg.