Един от най-печелившите пазарни сегменти за автомобилната индустрия може да й създаде и най-големите проблеми, поне това показват данните за нивата на отделяния CO2 в Европа. Защото най-продаваните SUV модели, които дърпат нагоре пазара от години насам, отделят и повече вредни вещества, с което създават сериозни проблеми на производителите.
От много време насам лансирането на нови и нови SUV модели и кросоувъри се приема като магическа рецепта за лечение на която и да е закъсала автомобила марка, а тези, които се справят добре просто печелят все повече пари.
„Повдигане на окачването с няколко сантиметра, малко офроуд елементи по каросерията и цената на новия модел скача с няколко хиляди – имаше шефове на компании, които не можеха да повярват на късмета си след години на минимални печалби”, пише в своя коментар по темата Джим Холдър от списание Autocar.
В началото на бума на SUV-модели компаниите се бяха посветили на това да насочат клиентите си на големите и тежки модели, задвижвани с дизелови мотори към новите и свежи возила, които излизаха на пазара. А дизелът, както знаем от години, дава по-добри резултати от бензина по отношение на нивата CO2.
Днес обаче ситуацията е доста по-различна, не само заради последствията от „Дизелгейт”. Клиентите избягват дизелите, но в същото време не са съгласни и да плащат допълнително, за да си купят plug-in хибрид. Което означава, че моделите с бензинови мотори са най-достъпни, но и отделят най-много CO2. Автомобилите, които носят най-големите печалби на компаниите също така ги поставят и в положението да им бъдат наложени драстични глоби за нивата на вредните емисии.
Но това няма да спре производството на SUV модели – те носят твърде големи печалби. Тенденцията обаче е притеснителна – според данните на JATO Dynamics, нивата на отделяния CO2 в Европа са същите като през 2014 година, благодарение основно на бензина и SUV моделите. В Европа автомобилните компании трябва да постигнат средно ниво на емисиите CO2 от 95 гр/км за моделите, които предлагат на пазара. Тази година се оказа, че европейската автомобилна индустрия надхвърля тази цел със сериозните 27,2 гр/км.
А изключенията са малко, като става дума за Toyota, Citroen и Nissan. При Toyota това стана възможно заради дългогодишната политика на компанията, акцентираща върху хибридите. Citroen предлага основно по-малки леки коли и SUV моделите заемат едва 30% от продажбите на марката. При Nissan 9% от продажбите в Европа се падат на електрическия Leaf, което е достатъчно да компенсира факта, че 72 от продадените коли на бранда в Европа са SUV-модели. За всички останали обаче големите проблеми идват и решаването им няма да е лесно.
Снимка: Mercedes