Търсенето на малки SUV-модели продължава да превъзхожда останалите в Европа, тъй като производителите се възползват максимално от сегмент, който би трябвало да им помогне да излязат по-бързо от кризата, предизвикана от пандемията с коронавируса. Това посочва в свой анализ Automotive News Europe.
Наскоро с сегмента влязоха още два сериозни претендента – Ford Puma (на снимката) и новият Nissan Juke,
а догодина към тях ще се присъединят Toyota Yaris Cross и второто поколение на Opel Mokka.
Така в този клас автомобили само в Европа вече се предлагат над 20 модела, след като през 2010 г. те бяха едва 6, сочи проучване на JATO Dynamics.
С повече от 2 млн. продажби малките SUV-та изпревариха компактните SUV-модели, за да станат третия най-голям сегмент в Европа. И според анализаторите на пазара, съвсем скоро те ще станат най-важният сегмент, тъй като производителите реализират по-голяма печалба от тях, отколкото от обикновен хечбек.
Начело по продажби е Volkswagen, чийто T-Roc (на снимката) е най-успешният модел в този клас през първите 3 месеца на година. По-малкият, но по-нов T-Cross се класира на трето място, докато лидерът доскоро – Renault Captur вече е втория. Четвъртата позиция е за Dacia Duster, а в Топ 5 място намери и Hyundai Kona, който увеличи продажбите си за тримесечието, въпреки спада им през март.
Според анализаторите от LMC Automotive,
популярността на сегмента ще помогне на автомобилната индустрия по-бързо да излезе от кризата,
в която изпадна заради спирането на производство през последните 2 месеца. Предвижданията са, че продажбите на малките SUV ще намалеят от 2 млн. през 2019 г. на 1 745 000 през 2020, но пък догодина ще се върнат на предишните си нива, а през 2022 г. ще достигнат 2,2 млн. Прогнозата за 2025 г. е 2,7 млн. продажби в сегмента.
Тласък на сегмента трябва да даде и електрифицирането на повечето модели, което е единственият начин за покриване на новите екологични стандарти, влизащи в сила в Европа. За първото тримесечие лидер е Hyundai Kona (на снимката), от чиято електрическа версия бяха продадени 5933 бройки. Далеч след него е MG ZS с 2177, но този модел се предлага само във Великобритания. Очаква се,
тези модели да получат голяма конкуренция от Peugeot, DS и Opel, които пускат на пазара електрически е-2008, DS Crossback E-Tense и Mokka.
Делът на електрическите автомобили в сегмента би трябвало да достигне 4% през тази година спрямо 2,5% през първото тримесечие, прогнозира LMC Automotive. До 2023 г. този дял трябва да се увелича до 10%, а през 2025 да достигне 17%.
Важна роля ще играят и хибридните технологии. Toyota ще предложи за своя нов малък SUV (на снимката) задвижващата система на стандартния Yaris, която включва 1,5-литров 3-цилиндров бензинов двигател и обещава под 120 гр СО2 на км. Вторият вариант на Yaris Cross ще бъде с допълнителен електромотор на задна ос, като това ще осигури задвижване на четирите колела, без да се отрази на икономията на гориво. В компанията са убедени, че това ще даде сериозно предимство на техни модел срещу сериозните конкуренти в сегмента.
Hyundai също предлага задвижване на четирите колела, но
експертите са на мнение, че такива автомобили няма да бъдат особено търсени.
Към момента техният дял е едва 6% за първото тримесечие. Анализаторите на пазара очакват по-сериозна роля да играят автомобили с 48-волтова хибридна система, като очакват около 25% от продадените малки SUV през 2025 г. да бъдат оборудвани с тази технология.
С интерес се очаква и каква ще бъде реакцията на премиум-марките, които не са е отказали о този сегмент. В момента 4% от продажбите в него се падат на Audi Q2 и DS3 Crossback (на снимката), към които ще се присъедини и BMW X1 Sport Cross. Това ще техният дял до 7% до 2025 г., което на свой ред остава доста място за масовите брандове. И би трябвало, те да се възползват от него.
Снимки: Automotive News