IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Могат ли кей карс да спасят автомобилите в Европа?

Шефът на Stellantis призова властите в ЕС да вземат пример от Япония

Ако не сте чували за kei cars (или K-cars), това са са ултра малки автомобили, произведени и пуснати на пазара в Япония, където продължават да бележат сериозни търговски успехи. Те са малки, подходящи за града и най-важното - имат ниски цени, но по различни причини не се продават в Европа.


кей кар


Могат ли именно те обаче да съживят автомобилния пазар на Стария континент, който спешно се нуждае от подкрепа? Според Джон Елкан - президент на Stellantis, ако Япония разполага с K-cars, които капитализират около 40% от пазара, то няма никакви причини, поради които Европа да не разполага с такива коли. При това – електрически.

С изказването си Елкан на практика повтаря това, което каза в интервю заедно с главния изпълнителен директор на Renault Group - Лука де Мео, номер едно в Renault Group. Двамата бяха категорични, че големите автомобилни производители от Италия, Германия, Франция и Испания са наясно как могат да използват регулациите в ЕС. И съответно могат да създадат нова категория автомобили, при това електрически, които биха били полезни за околната среда.

Какво представляват кей кар?

Терминът „кей карс“ се отнася до категория автомобили, произведени в Япония, които трябва да отговарят на определени правила, както по отношение на размера, така и по отношение на мощността. Всъщност кей автомобилът трябва да е дълъг не повече от 3,4 метра и широк не повече от 1,48 метра, с двигател, който не надвишава 64 к.с. мощност и максимален работен обем от 660 куб.см.

Следователно автомобилите за града са идеални за спестяване на място чрез удобно преместване на до 4 пътници (включително водача). В Япония те представляват средно 40% от регистрациите, които през 2024 са били около 4,4 милиона. Това означава 1,76 милиона продадени автомобила. Освен заради ултра компактните размери, защо обаче те са толкова успешни?


кола на годината в Япония


Причината е фискална - японското правителство признава отстъпки за тези, които купуват кей автомобил, както по отношение на регистрационния данък (данък, който се плаща при покупка на кола), така и по отношение на еквивалента на европейския данък върху автомобила. Те могат да бъдат закупени и от всеки - ако искате да си купите нова кола в Япония, трябва да докажете, че притежавате гараж или място за паркиране, което не е необходимо, ако купувате кей кар.

Защо кей карс не пристигат в Европа?

Уравнението би било много просто - малки автомобили, с различни видове двигатели (бензинови, хибридни или електрически) и на достъпни цени. И така, какво пречи на японските производители - първите 3 по продажби са Daihatsu, Suzuki и Honda, да изнасят кей автомобили в Европа?

Причината е, че хомологацията в Япония е различна от тази, валидна в Европа и работата по трансформацията ще струва твърде скъпо, което ще повиши ценовите листи.

Решението - кей автомобили в европейски стил

Електрическите автомобили могат да бъдат евтини. Те могат да бъдат европейски, тоест бъдат построени в Европа. Защото в крайна сметка, ако съществува правилен регламент, не само можем да се произвеждат в Европа, но и да се купуват от европейци.


кей кар


Следователно думите на Елкан подчертават необходимостта от създаване на верига за доставки, която позволява на европейските производители да произвеждат своите кей автомобили, естествено фокусирайки се върху електрическите. Също така защото, тъй като това са автомобили, предназначени главно за града, няма да е необходимо да се монтират особено големи батерии, като по този начин се запази крайната цена.

А най-важното е, че това ще бъдат истински автомобили, а не микроавтомобили - превозни средства, които имат добър търговски успех в някои държави в Европа, но са подложени на ограничения, дължащи се на пространството и производителността.

Плюсове и минуси

Размерът обаче има значение и ниската цена, сама по себе си, не е достатъчна, за да убеди шофьорите да купуват особено малки модели като европейски кей автомобили. Освен това трябва да се приеме законодателство, което да насърчи разпространението им, като не е ясно колко време ще отнеме.

Плюсовете все още ще бъдат многобройни – фабриките и производствени линии, които сега не са достатъчно натоварени, могат да бъдат преобразувани, създавайки работни места и давайки нов живот на веригата за доставки, която страда от известно време.


0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Те и сега електрическите коли ползват всякакви облекчения и помощи. Разликата обаче е, че средно цената на кей кар е между 15 и 20 хил. лв, а Дачия Спринг е 45 хил. Иначе кола с аналогични на кей кар размери и ДВГ, като Кия Пиканто е 35 000 лв. Е защо някой автопроизводител ще иска да пуска евтини коли в Европа, като може да продава скъпи. Не че и някой европеец освен мен би си купил такава кола. А има и електрически кей-карс за по 25 000 лв, които са много по-добре от Дачия - Nissan Sakura EV
  • #12
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    проекта смарт не проби пазара тойота IQ също се провали айго 108 и ситроен С1 пежо 107 са по 3,50 метра за младо семейство върши работа но е опасно заради зоните за сигурност меринджеите се чудят каква нова ниша да измислят може автомобил за провостоящи европейци сър казало кучето и продължи да си облизва топките
  • #11
    5 rate up comment 4 rate down comment
    До JEEP ( преди 4 седмици )
    Един фауве Ъп събира 4ма европейци без проблем. Нещо подобно трябва да и европейските кей кари - дължина до 4 метра, 1000 кубика и 100 коня.
  • #10
    11 rate up comment 5 rate down comment
    JEEP ( преди 4 седмици )
    Всяка крайност е излишна. 1,85 сто кила да се натикам в това ще е толкова глупаво и непрактично, колкото и огромен щатски трък 6,7 дизел с едно джудже вътре на магазина едвам спира на паркинга да си купи кисели млекца. Да си ги карат японците, че са дребни и по 50 кила. Толкова ли е непостижимо да има нормални автомобили за нормални хора, здрави, икономични, но без компромис като размер и мощност.
  • #9
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Тико бяха железни , с асматичния двигател возеха по 4-5 души като таксита, помня по спирките как шофьорът слиза и буквално набутва 3-*** на задната седалка и удря едно рамо на вратата , за да се затвори.
  • #8
    16 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Навремето се продаваха Тико, много здрави и евтини колички. Бяха доста разпространени.
  • #7
    13 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Трябва да са малко по-големи от японските най-малкото защото европейците са по-големи хора :D
  • #6
    9 rate up comment 1 rate down comment
    До 4 ( преди 4 седмици )
    А защо мислиш, че ще се повтори, само защото шеф на западаща автомобилна компания така му се иска? Как ще накараш европееца да слезе от suv-то? Все едно да свалиш американците от пикапите.
  • #5
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 4 седмици )
    То си беше така и досега. Рено Клио, Фиат Панда, Пежо 20*, Поло/Голф са аналозите на кей кар автомобилите в Европа. Тези автомобили са за 4-*** души и малко багаж. Не знам защо някой иска да създава нещо ново, след като ние вече си имаме нужното тук. Достатъчно е законодателна промяна. И тези автомобили може да се произвеждат тук. Но трябва да се премахант всичките асистенти, всичките еврокатегории звездички и стой та гледай.
  • #4
    20 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Следвоенна Европа също се е возила на кейкари. Кеф ти Фиат 500, кеф ти БМВ Изета, кеф ти Мини, кеф ти ако щеш и ФВ Поло. С други думи, всичко ново е добре забравено старо. Въртяха се, сукаха се и накрая се върнаха откъдето тръгнаха. Явно за пореден път историята ще се повтори като фарс. Думи нямам да опиша иронията на европейското безумие.