Наскоро в САЩ катастрофира Tesla Model Y, като в резултат на сблъсъка гърбът на предната пътническа седалка се обърна назад. Самата седалка отговаря на стандарт FMVSS 207, който е подчинен на определени изисквания за поставяне и закрепване. Оказа се обаче, че тези изисквания не оказват влияние на безопасността и това не се дължи на конструкцията, използвана от Tesla.
„Колкото и странно да звучи, стандартът е много стар FMVSS 207. Той е приет през 1966 година и в него се описват тестове на седалки без предпазни колани. След това никой не го е променял в продължение на десетилетия и той е напълно остарял“, разкрива инженерът от компанията TS Tech Americas - Джордж Хетцер.
Стандартът FMVSS 207 предвижда изпитания на статичното натоварване и по никакъв начин не отразява натиска, който може да бъде изпитан само при сблъсък, а той е огромен в течение на десетки милисекунди.
Хетцер има елементарно обяснение на пропуска. Програмите за краш-тестове имат доста ограничен бюджет и се съсредоточават основно върху два типа катастрофи – челен удар или удар отстрани. В САЩ има още едно изпитание – удар в задната част, при който се проверява дали от резервоара за бензин изтича гориво.
„Много пъти сме искали от NHTSA да обнови стандартите и това вероятно скоро ще стане факт, след като двама сенатори внесоха законопроект. Стандартът за безопасност на седалките, използван в Европа, е напълно различен, но не мислим, че и той е достатъчно добър“, коментира изпълнителният директор на Националния център за автомобилна безопасност – Джейсън Левин.
Според него отстраняването на този пропуск ще доведе и да намаляване на броя на загиналите при пътно-транспортни произшествия в САЩ. Статистиката на Министерството на транспорта сочи, че през 2019 година при катастрофи с автомобили в страната са загинали 36 000 човека.
Снимка и видео: NHTSA