На пазара на автомобили втора ръка се появяват все повече машини, произведени през втората половина на изминалото десетилетие. При премиерата си тези коли са получили високи оценки за безопасност – както по европейската, така и по американската системи. Ситуацията обаче се променя, след като щатският Застрахователен институт за безопасност на движението (IIHS) и европейската организация Euro NCAP решиха независимо един от друг да проверят колко безопасни са в наши дни най-популярните модели, произведени до 2015 г.
За целта е използва нова методика на тестовете за здравина на конструкция, която е открила някои съществени недостатъци. Изпитанията на IIHS окончателно за утвърдени през 2015 г., като всеки автомобил, независимо от модела, се подлага на челен удар с покритие от 25% при скорост от 64 км/ч. По този начин се имитира опит за избягване на сблъсък с идващо насреща превозно средство, като в зависимост от пораженията на модела се поставя една от четирите оценки - „отличен“, „добър“, „неудовлетворително“ и „лошо“.
При европейския тим изпитания методът е напълно различен. Тестването става при скорост от 60 км/ч при удар с покритие на предната част на автомобила от 40%. Това е равносилно на сблъсък между две коли, които са на границата на разделителната линия на пътя. Тази методика е добре известна на производителите и те се съобразяват с нея при разработката на своите модели, за да може да получат отлична оценка.
В случая експертите се ориентират не по истински катастрофи на пътя, а по изпитания , проведени в лабораторни условия. Така след 2010 г. на пазара се появяват голям брой автомобили от класове C и B, които по време на тестовете се представят отлично и получават 5 звезди. При независими изследвания обаче се появяват голям брой скрити до този момент недостатъци.
Ако сблъсъкът е с покритие не от 40, а от 25%, то ударът попада директно във фара и прониква дълбоко в тази част, като избутва настрани лонжерона (основния надлъжен носещ елемент в конструкцията), който трябва да поеме цялата енергия на удара. Той остава неповреден, а вместо това ударът попада в защитната капсула на пътническата кабина и по-точно в нейната долна част. Съответно тя се сгъва и част от каросерията попада вътре в самия салон, като наранява пасажера.
При този тест са се провалили всички 11 модела от класове A, с изключение на Chevrolet Spark. При седаните от класове B и C положението е подобно, като повечето от тях получават оценки „неудовлетворителен“ или „слаб“. Всички тествани коли са на възраст между 5 и 8 години, като нито една от тях не покрила теста с оценка „отличен“.