Много хора, решили след дълго търсене на употребяван автомобил у нас да сверят цените с обявите в германското Mobile, остават доста изненадани: едни и същи коли са по правило с 10-15% по-скъпи в Западна Европа, отколкото у нас. Откъде тогава идва печалбата на автотърговците от Горубляне или Дупница? Нима те са алтруисти, работещи на загуба, само и само да имаме достъп до автомобил?
Ни най-малко. Простото обяснение е, че т. нар. "нов внос" у нас се състои в голямата си част от автомобили, които не биха могли да бъдат продадени на Запад. Те са или т. нар. fleet cars с огромен пробег, или, най-често, са претърпели сериозни аварии или природни бедствия, и застрахователите са ги отписали. Не е тайна, че цената на монтьорския и бояджийския труд е значително по-висока в страни като Германия, Италия и Швейцария, и често да се ремонтира силно повреден автомобил излиза на застрахователя по-скъпо, отколкото просто да го бракува и да изплати обезщетение. После този бракуван автомобил се озовава в гараж в някое българско село, където обиграни вече майстори му придават търговски вид. Но много от повредите, довели до бракуването му, остават скрити от купувача. Ето десет трика, използвани най-често от търговците, за да прикрият недостатъците на "стоката".
10 популярни трика в Горубляне и Дупница (ГАЛЕРИЯ):
Един употребяван автомобил на повече от 10 години неизбежно има тук-там драскотинки и захабявания по лаковото покритие. Ако не ги забележите, явно колата е пребоядисвана. Възможно е също ново покритие да са получили отделни панели, повредени при удар. Продавачът рядко ще признае доброволно, че колата е катастрофирала. Но можете лесно да го установите и сами с дебеломер, който показва дебелината на лаковото покритие - в допълнително боядисваните зони то е чувствително по-плътно. А и почти никога бояджиите не могат да постигнат равномерността на заводското боядисване. Дебеломер може да се купи дори онлайн за петдесетина лева, а ако не ви се дават, намерете назаем или вземете под наем.
Ако една кола е претърпяла удар, това не я прави автоматично негодна. Но трябва да сте сигурни, че ремонтът е направен професионално, а не само за замазване на очи. Ако няма сервизни документи за изпълнението му, по-добре пропуснете.
Какъв е изводът от всичко това? Че когато човек купува употребяван автомобил, никога не може да е напълно сигурен в него. Дори и на големите автопазари е напълно възможно да намерите и читава кола, както и почтени продавачи. Но все пак шансовете ви се повишават много, ако купувате от първи собственик и със сервизна история. Заслужава си да направите и една диагностика в доверен сервиз. И най-вече не забравяйте най-важното: на нашия пазар няма уникални автомобили. Ако сте харесали кола, но нещо в нея или в продавача ви смущава, просто продължете нататък. Предлагането е по-голямо от търсенето и рано или късно ще намерите нещо, което да ви устройва напълно.