Нормалната продължителност на живота на един автомобилен модел е между 5 и 10 години. Има, разбира се, и прочути изключения - като френското Renault 4, което остана в производство между 1961 и 1994, индийския Hindustan Ambassador, правен от 1954 чак до 2014, и, разбира се, оригиналния Volkswagen Beetle, чиято първа бройка слезе от конвейера през 1938, а последната - през 2003, 65 години по-късно.
Митичната ГАЗ-24 Волга, мечтата на всеки честен частник при късния социализъм, остана в производство четвърт век без няколко месеца. Това дори не я нарежда в Топ 5
В списъка на най-дълговечните модели обаче много сериозно присъствие имат и социалистическите марки. Обяснението е просто: в Източния блок индустрията никога не смогваше да задоволи търсенето и гладните за автомобил граждани бяха склонни да купят какво да е, стига да се движи. Оттам и мотивацията на заводите да правят промени не бе особено висока. В следващата подборка са 14-те най-дълго произвеждани съветски автомобила, някои от които се правят и до ден-днешен. За повечето вероятно се досещате и сами, но сме сигурни, че победителят в тази класация ще изненада доста хора.
14-те най-дълговечни съветски автомобила (ГАЛЕРИЯ):
В производство: 22 години
Противно на убежденията на много хора, това не е някакъв бюджетен продукт на General Motors. Всъщност този автомобил бе разработен в Толиати още през 80-те, като ВАЗ-2123, за да наследи уж морално остарялата първа Нива (което не пречи и тя също да се произвежда в наши дни). Производството започна през 2001, а след финансовия колапс на ВАЗ американската компания откупи правата върху марката и завода, в който автомобилът се сглобяваше.
Впрочем от миналия месец този автомобил отново се нарича Lada Niva, след като американците се оттеглиха и върнаха правата върху името на АвтоВАЗ. Производството продължи до 2023 година, до момента са направени над половин милион бройки.