IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Социалистически герои: Най-рядката Skoda

1000 MBX е със смел дизайн и поглед към пазарите на Запад. Но и тя загива заедно с Пражката пролет

В края на 50-те, когато икономиките на източноевропейските страни започват да се съвземат от срива след войната, навсякъде започва да се мисли за създаването на достъпни, масови автомобили, които да намалят зависимостта от вноса от Запада. Резултатът от тези планове е истински бум на нови модели през 60-те: Москвич 408 в СССР, Wartburg и Trabant в ГДР... и Skoda 1000 MB в Чехословакия.
 
 
Skoda 1000 MBX
Skoda 1000 MBX е образец за свободомислещ и артистичен дизайн по време, когато всички останали модели от соцлагера са изцяло подчинени на функцията

  
Но между тях има видима и с просто око разлика: ако другаде се правят практични, спартански модели (по великия девиз на Остап Бендер: "Автомобилът не е разкош, а превозно средство"), чехите си позволяват същата освободеност на мисълта, която после ще доведе и до Пражката пролет. Нейно проявление е и вариантът 1000 MBX - двуврато купе с подчертано спортни черти, което е напълно в крак с последните писъци на модата отвъд Желязната завеса (множеството хитрости, приложени от дизайнерите, можете да видите в галерията под статията).

Skoda 1000 MB (съкратено от Млада Болеслав, където е фабриката) e замислена още през втората половина на 50-те като първия наистина масов модел в историята на марката. За целта Skoda се отказва от изпитаната конструкция с тръбна рама и решава да заложи на самоносеща, тип "монокок". Задачата пред проектантите е колата да е лека, не повече от 700 кг, и иконономична - с разход 6-7 литра на 100 км.
  
  
Skoda 1000 MBX

1000 MB се продава доста добре и на някои западни пазари, например във Великобритания. Целта на по-престижната версия MBX е да повиши реномето на марката 
  

Последните две изисквания на практика елиминират варианта за предно разположен двигател и задно предаване, да не говорим, че той би оскъпил доста производството. Решава се новият модел да е със заден мотор и задно предаване - модерна по онова време схема, ползвана от модели като VW Beetle, NSU Prinz, Renault Dauphine, Fiat 500, Simca 1000 и дори Chevrolet Corvair. Адекватната конструкция и симпатичният дизайн действително позволяват на Skoda да увеличи износа си до 55 000 автомобила годишно - абсолютен рекорд в дотогавашната история на марката. Немалка част от експорта е за западни пазари като Великобритания, където 1000 МВ струва 579 лири - по-евтино от Ford Cortina 1200 (592 лири) или сходно конструирания Hillman Minx Deluxe (636 лири).
  
  
Skoda 1000 MBX
Изчистеният, но комфортен интериор не отстъпва - и даже превъзхожда - повечето западни конкуренти в този клас
  
 
Но ръководителите на компанията знаят, че им трябва и по-престижен модел, за да си създадат реноме на чуждите пазари. В миналото те са правели двуврати кабриолети на базата на серийните си модели, но при MB с нейната самоносеща конструкция това би изисквало доста конструктивни изменения и би оскъпило много колата.
Затова чехите се задоволяват с двуврато купе с твърд покрив и толкова модерния по онова време панорамен заден прозорец. Така се ражда Skoda 1000 MBX.


Skoda 1000 MBX
Двигателят е еднолитров, с 52 конски сили максимална мощност при 4200 об/мин, със степен на сгъстяване 9.0 и двойка карбуратори Jikov. Скоростната кутия е ръчна, с 4 степени. През 1967 се появява и версията 1100 MBX, вече с работен обем 1.1 литра. Той е не с два, а само с един карбуратор, което доста опростява регулировката. Степента на сгъстяване е намалена до 8.5, а въртящият момент достига 81 Нм.
  
    
Новият модел дебютира на автосалона в Женева през 1966 и предизвиква завиден интерес. Задвижва се първоначално от еднолитров бензинов мотор с 4 цилиндъра и максимална мощност 52 конски сили. При общо тегло от едва 815 кг, това не е никак малко. Москвич-408 има с два коня по-малко, а и максималната му скорост е по-ниска (120 км/ч срещу 127 км/ч за Skoda-та).
По-късно се появява и вариантът 1100 MBX, с 1.1-литров мотор. И двете версии се сглобяват ръчно в отделен цех в Млада Болеслав, и производството им е доста бавен процес.
  
  
Skoda 1000 MBX

  
  
Друго съществено предимство на този автомобил е гладката возия. Изцяло независимото пружинно окачване и големите колела с високопрофилни гуми добре обират всички неравности по пътя. Усещането е като за автомобил от доста по-висок клас.

Макар и косвено, MBX серията е жертва на същата Пражка пролет, за която вече стана дума. През пролетта на следващата, 1969 година, реформаторът Александър Дубчек официално е отстранен и заменен от Густав Хусак. А свободомислието - включително и в автомобилния сектор - вече не се поощрява. На мястото на 1000 MB идва новата генерация Skoda 100/110 - доста сходна конструктивно, но значително по-сдържана и утилитарна като дизайн.
  
  
Skoda 1000 MBX
  
  
През следващите десетилетия има няколко откъслечни опита да се пусне по-"шик" автомобил, но нито един от тях няма чара или успеха на MBX. От този очарователен автомобил са произведени едва 2517 бройки - 1403 от варианта 1000 MBX и още 1114 от 1100 MBX. Това е най-рядката от серийно произвежданите Skoda след войната, и днес колекционерите са готови да плащат солидни суми за добре запазени екземпляри. Неотдавна една 1100 MBX се продаде за 54 000 евро.

    
     
Най-любопитните решения при Skoda MBX (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #13
    2 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Инженерна некадърност и слаби математически познания.Това е двутактовият двигател но това е характерно за глупавите германци чието училищно образование е на много ниско ниво.
  • #12
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Шоферхофер ( преди 3 години )
    Skoda 1000 MB - Хилада Мъки и неВоли
  • #11
    20 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Новите коли нямат изтънчения и изящен дизайн от този период. Всичко трябва да е голямо, грубо, "спортно", агресивно. Вижте воланът и скоростният лост, капачката на резервоара, колко са фини и красиви.
  • #10
    11 rate up comment 2 rate down comment
    охобохо ( преди 3 години )
    Защо, двутактовият двигател си има своите преимущества и все още се използва на много места ,най много в корабостроенето 99% процента от карго корабите са със двутактови двигатели !
  • #9
    13 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    не, това доказва единствено твърде скромния капацитет на познанията и мисловния ти процес :)
  • #8
    2 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Което не опровергава твърдението че двутактовият двигател е признак за изключително ниска техническа инженерна и проектантска култура.
  • #7
    29 rate up comment 2 rate down comment
    до 6 ( преди 3 години )
    пробвай да помислиш, преди да се изказваш, често е полезно. За 50-те години, когато остро недостигат ресурси, двутактовият двигател е добро решение и неслучайно го използват от Panhard до западногерманците.
  • #6
    5 rate up comment 27 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Трабант добро инженерно решение.Ахаха самата идея да турнеш пушек отзад и да направиш двутактов двигател говори за изключително примитивна инженерна култура.Канцерогенен смърделник в градски условия.
  • #5
    19 rate up comment 4 rate down comment
    до 3 ( преди 3 години )
    Абсолютно си прав. Реално повечето соц коли, като се почне от Трабант, са били добри инженерни решения за времето си, а често - и добри дизайнерски. Лошата им слава идва от това, че и три десетилетия по.късно те са си същите. И репутацията на BMW би се сринала, ако през 1989 предлагаха Isetta и 700
  • #4
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Achtung ( преди 3 години )
    Близо 10 години карах 1000МБ имам страхотни спомени с тази кола, разбира се имаше и своите слабости, но за кола от средата на 60-те, беше отлична.