IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Trabant 601: Картонен боклук или символ на свободата?

Историята на най-емблематичния автомобил на социализма

На 9 ноември 1989 г. Берлинската стена пада след 28 години вярна служба. Жителите на града я разрушават парче по парче на фона на сюити на Бах, изсвирени от руския виолончелист Мстислав Ростропович. Паметната картина завинаги остава в съзнанието на хора от целия свят. Малко след това жителите на Западeн Берлин правят сензационно откритие: улиците на града им са задръстени от дребните и странно изглеждащи автомобили на източногерманците, дошли да разгледат свободния свят. В този ден Trabant се превръща в символ на свободата.

  
Trabant 601: Картонен боклук или символ на свободата?
При появата си през 50-те Trabant е напълно адекватен за епохата автомобил - с някои добри инженерни решения, макар и с малко изостанал двутактов двигател. Но и отвъд Желязната завеса следвоенна Европа кара подобни, доста скромни автомобили. Проблемът с Trabant е само, че той си остава почти същият и 30 години по-късно
 

     
В края на 50-те режимът в ГДР е изправен пред предизвикателството да предложи на гражданите си евтино решение за персонална мобилност. То било да се създаде нещо между мотоциклет и кола – микроавтомобил с четири места и багажник, който трябвало да бъде лесен за ремонтиране и поддръжка.
 
Първият Trabant – P50 – излиза на бял свят през 1957 година от фабриката в Цвикау, . Със своето предно предаване, напречно монтиран двигател и независимото си окачване, колата била на прага на модерността. През 1964 г. P50 е заменен от P601, който и до днес е най-популярният модел от марката, получил прякора Trabi.

  
Trabant 601: Картонен боклук или символ на свободата?
 

   
Абсолютно всичко в Trabant е проектирано с една-единствена цел – ниска цена. Външните панели на купето са изработени от композитен материал, в чийто състав влиза вълна, памук, а понякога дори хартия, слепени и пресовани със смола. Всичко това отговаряло на изискванията за икономичен производствен процес, както и на сериозния недостиг на стомана. Колкото до сигурността на купето – такава почти липсвала. Материалът бил чуплив като стъкло и почти невъзможен за рециклиране. В резултат на това, през 90-те учените започнали да използват специални бактерии, с чиято помощ да разграждат купетата на старите Trabi-та.

    
Trabant 601: Картонен боклук или символ на свободата?

Trabant се произвежда от предприятието VEB Sachsenring Automobilwerke в Цвикау - във фабриката, която в по-добрите времена е правела модели на Horch и Audi
 

Под капака откриваме малък двутактов двигател, който също бил особено икономичен – но главно за производителите си. Trabant става известен с не особено ниския си разход на гориво, със синия пушек, носещ се неизменно зад колата, както и почти скандалния, дрънчащ звук на винаги мазния ауспух.
 
Качество на изработката? Тук дори няма нужда да коментираме. Едно видео от завода на Trabant казва всичко. Блъскане, фино “напасване” и удар с чук бележат експертните процедури във фабриката.

 

   
   
Въпреки солидните си недостатъци, Trabant се превръща в огромен успех на източногерманското автомобилостроене. Около 3 милиона такива автомобила са продадени (седан и комби), което е около два пъти повече от продадените Mini-та! Разбира се, клиентите на Trabant не са имали особен избор. Алтернативите – Лада, Шкода, Вартбург и т.н. – не се славят с много по-голям технологичен напредък, а освен това са били и по-скъпи.
 
Клиентите можели да избират от сиво, жълто, зелено и синьо. Изтокът така и не успява да произведе достатъчно ярки багрила, които да те накарат да се чувстваш жив.


Trabant 601: Картонен боклук или символ на свободата?
Trabant струва 7450 източногермански марки - или около 2500 български лева от епохата на НРБ (у нас обаче цената е по-висока). Търсенето значително превишава предлагането и трабанти втора употреба се продават в ГДР за по 12-14 хиляди марки
 


Trabant почти не се променя през целия си живот. Имало е идея моделът да бъде заменен с нов през 1987 г., но поради липса на пари, проектът бързо бил замразен. След 9 ноември в купето бил монтиран 1.1-литров двигател от Volkswagen Polo, но това не трогнало никого, имайки предвид отворените пазари и далеч по-качествените автомобили на Запада. През 1991 г. мъката била прекратена.


Trabant 601: Картонен боклук или символ на свободата?

 

Истината е, че колкото и противоречива кола да е Trabant, тя със сигурност е достойна за уважение. Този автомобил дава така необходимата свобода на хиляди хора по света, които не могат да си позволят друго. Пък и колко са колите, които оставят такъв отпечатък в съзнанието на хората? Trabant винаги ще има място в сърцата на автомобилните фенове, пък и в ушите им... с онзи незабравим дрънчащ звук на 600-кубиковия, двутактов бензинов двигател с достойната мощност от 26 к.с.


Вижте и някои от по-редките версии на Trabant (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #29
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Trabant 601S ( преди 2 месеца )
    Най -сладкия, практичен, надежден, лек за обслужване и евтин автомобил правен някога
  • #28
    4 rate up comment 1 rate down comment
    44kal ( преди 11 месеца )
    До хахото с псевдоним ''хахаха''-Хахаха ,близал си семенници през 87! А оближи и моя,левия!
  • #27
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Грешка в статията - първият Трабант излиза не 1959, а на 07.11.1957 по случай 40-годишнината от октомврийската революция и носи името "спътник" на немски, защото е кръстен на Спутник. Ама така е като свободно превеждате материали от нета.
  • #26
    29 rate up comment 1 rate down comment
    dp ( преди 2 години )
    Най-много ме кефят тия ***, които сравняват Трабанта със западните скъпи коли (МБ, бмв и т.н), които на запад само малцина изедници са могли да си ги позволят. Масово народът и на запад е ходил на работа с колело, с градския или с някаква стара костенурка/калинка. А някой от профаните дали изобщо има представа от западни "коли" като Гого, Лойд, Бмв Изета, Месершмид и др., които са отдавна забравени полу-коли на почти двойна цена на Трабанта в онези години?
  • #25
    31 rate up comment 0 rate down comment
    dp ( преди 2 години )
    Видеото е от 1991 г, когато заводът е бил пред затваряне, а работният морал - под нулата. Който е грамотен и знае немски, отзад се виждат надписи с тебешир против Хонекер. И дума да не става за такова ниво на работа до 1990 г, при положение, че комбинатът Заксенринг е бил навремето най-предпочитано работно място в цяла Саксония. За нивото на статията няма да коментирам - преписана е отнякъде, без никаква информация. Истината е, че Трабантът беше много добре конструиран и достъпен автомобил.
  • #24
    13 rate up comment 24 rate down comment
    Дошо ( преди 3 години )
    Картонен *** разбира се.Социалистически за да бъдем точни.Оня образован, знаещ, можещ строй не можа да произведе нещо свястно за 45 години.То нямаше свястна дъвка и шоколад какво остава за автомобил.Формулата на ВЕРО-то е открадната от прогнилия запад.Какво повече да говорим като великите съвеЦки учени не са могли дори перилен препарат да направят?
  • #23
    4 rate up comment 16 rate down comment
    Дошо ( преди 3 години )
    Картонен *** разбира се
  • #22
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Achtung ( преди 3 години )
    Нов западен автомобил в соца, без да си по високите етажи на партията беше трудна работа. Единствения възможен начин за партийците от по ниските етажи, бяха търговете на конфискувани коли, но и там искаха невероятни суми, както и произход на парите, а колите бяха с липси. Гледал съм Волво на подобен търг на което му искаха 34 хиляди лева, тоест 3 пъти повече от цената на Волга! На всичкото отгоре имаше големи липси и без познат шофьор в СОМАТ, набавянето на нужните части беше мисия невъзможна...
  • #21
    19 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 3 години )
    Хахахаха к.харник, 87-ма само партийни величия от най-висок ранг можеха да си купят Мерцедес. Лъжите ти на някой, който не е живял тогава можеш да ги разправяш! А тея 280 к. сънуваш ли ги или са ти мечта? Аре бегай, че си толкова смешен, че нема на къде. Пий си по-редовно хаповете най-добре! ***!
  • #20
    14 rate up comment 31 rate down comment
    хахаха ( преди 3 години )
    Даам винаги феновете на соц-а са ме кефели, освен че са мързеливи минималисти са и злобни, неблестящи със знания. Мерцедеса го взех 87г. като се върнах от Либия, от един генерал. Отдавна съм в Германия и годишната ми заплата е 280к. евро, даа точно толкова, и не ми трябва да инвестирам а и не разбирам. Но пък миналия месец си взех новата Е-класа, и добре разбирам че като само философстваш ще караш сега примерно Поло.... А иначе на Путин кортежа е от Мерцедеси, не от Лади и т.н. Лека и доходна...