През уикенда в Палм Бийч (Калифорния) трябваше да се проведе аукцион на Sotheby's, където между класическите автомобили беше изложен и уникалният шутинг-брейк Intermeccanica Murena 429 GT. От този модел са направени само 10 бройки, което го прави наистина забележителен. Това се отнася и за историята около неговото създаване, заради която трябва да се върнем 52 години назад.
През един мартенски ден на 1968 г. в офиса на все още разположената в Торино фирма Intermeccanica влизат двама човека. Това са американците Джоузеф Фос и Чарлз Швендлър, които прекосяват Атлантика, които искат да реализират своята идея – направата на най-луксозното и най-бързо комби за времето си. Посреща ги собственикът на Intermeccanica - Франк Райснер, който смята, че поредният опит за сътрудничество с амбициозните жители на Новия Свят отново ще му донесе само главоболия.
Но съдбата решава другояче – Фос и Швендлър стават близки приятели с Райснер, както и с останалата част от екипа на Intermeccanica. Тогава, през пролетта на 1968 г., никой дои не предполага, че така започва история на едно от най-редките и най-необичайни комбита, тип шутинг-брейк, в историята - Intermeccanica Murena 429 GT.
Трудно е да се каже, как младите нюйоркчани са спечелил Райснер. Най-вероятно, защото при първата им среща те не са имали сериозни планове. И съответно, собственикът на Intermeccanica ги смята за двама разглезени младежи, които искат два луксозни автомобила, за да гонят момичетата в Ню Йорк. Идеята им обаче доста добра – създаване на луксозно спортно комби, тоест в сегмент, който все още не е зает от големите автомобилни производителите.
„Чарли (б.а. - Чарлз Швендлър) имаше Porsche и друго комби, като всеки път, когато отиваше на ски трябваше да жертва или практичността или удоволствието от шофирането. Защо да не обединим двата автомобила в едно?“, разказва по-късно Фос.
С финансирането на проекта не би трябвало да има никакви проблеми. Фос изкарва добри пари като мениджър по продажбите, а Швендлър е син на основателя на компанията за производство на самолети Grumman Aircraft Engineering Corporation (по-късно тя става Grumman Aerospace Corporation). Бащата – Уилям Швендлър, всъщност запалва сина си по техниката, като го запознава и с аеродинамиката. А именно тези знания са особено важни при създаването на шутинг-брейк.
Двамата американци пристигат в Торино с предварителни идеи за дизайна, като запознават Райснер с тях. Те нямат никакви идеи за името на автомобила, дори след като договорът за направата му е сключен. Положението е същото дори 6 месеца по-късно, като на помощ идва случайността. Спасява ги представителят на Fiat в САЩ – Висенте Гарибалди, който кани Фос на обяд в хотел Principi di Piemonte в Торино. По съвет на приятеля си Джоузеф си поръчва салата от морски продукти, като не успява да разпознае рибата в нея.
„Това е мурена, най-опасната риба, обитаваща бреговете на Сардиния. Тя се цени много, тъй като трудно се хваща“, обяснява Гарибалди, след което Фос за секунда взима решение, да кръсти така нова кола. „Отлично решение. Плати 4 долара (толкова струва салатата) и получи отлично име. За същото нещо Fiat ще похарчи половин милион“.
Така се ражда Intermeccanica Murena 429 GT, а 6 месеца готовият шутинг-брейк дебютира на Международния автомобилен салон в Ню Йорк. Дизайнът на автомобила е започнат от сътрудничещия си с Intermeccanica - Иво Барисон, но върху него са направени много промени. Идеалният двигател за „автомобила-мечта“ е предложен от Франк Рейснер. Това е 7,0-литров V8 от Ford Thunderbird, предлагащ 365 к.с. и 651 Нм. Той е съчетан с 3-степенна автоматична скоростна кутия.
Колата е приета доста топло в Ню Йорк. Привлекателният външен вид, огромните размери, големият преден капак и 7,0-литровият мотор очароват посетителите на изложението. Само по време на изложбата Фос получава над 200 поръчки за автомобила. Продаден е дори изложеният експонат, който става притежание на дилър на Maserati от Бевърли Хилс. Потенциалните клиенти не се плашат нито от мощността, нито от високата цена. Мурена струва 14 750 долара, което е повече от Porsche 911 по това време. А ако се пресметне в днешни пари с оглед на инфлацията, комбито би трябвало да струва 108 500 долара.
На щанда на Murena Motors Inc. в Ню Йорк се появява дори самият Лий Якока, който по това време е президент на Ford. “Той дойде и ме попита, дали може да разгледа колата – спомня си Фос. - Отговорих му: разбира се, и само след секунда Якока легна под автомобила. Прекара там няколко минути и дойде, като ми предложи да влезем в салона и да поговорим“.
Първоначално Якока се интересува, колко време е отнело разработването на автомобила. Фос му отговаря – 13 месеца, на което Якока отговаря: „В Детройт това би отнело 10 години“. След което пита директно, дали компанията Murena Motors Inc. се продава заедно с направения автомобил. „Казах му, че е продадена, но нещата не приключиха. Той поиска първата бройка от автомобила, преди да бъде доставена на купувача си, да отиде до Детройт, за да може „момчетата на Якока“ да я видят“, разказва Фос. Пътуването носи и полза на Мурена, тъй като инженерите на Ford правят настройки на двигателя, за да може да отговаря на екологичните стандарти.
Автомобилът бързо се превръща в сензация и където и да се появи, предизвиква огромен интерес. Фос си спомня, че по време на пътуване с приятели в пустинята е решил да провери възможностите на колата. Със скорост от 260 км/ч изпреварва полицейски патрул. Съответно няколко минути по-късно са спрени от кордон на пътя. При Фос идва офицер, който пита с каква скорост се е движил.
„Отговорих му, а той се изсмя и каза, че голямо комби като това, не може са вдигне 260 км/ч. Предложихме му да пробва и прекарахме следващия час, като гледахме как полицаи се носят с огромна скорост по празен път в пустинята“, разказва Фос.
Тъй като автомобилната преса също оценява високо Murena 429 GT, комбито бързо става хит сред купувачите, особено от представители на развлекателната индустрия. Фос си спомня, че рок-звезда от това време си купува колата, а само след седмица идва и си поръчва втора. Причината е, че е катастрофирал с първата и тя е напълно унищожена. Фос и Швендлър си поставят амбициозната цел да произвеждат по 100 бройки от модела на година, но плановете им не се осъществяват.
Интересното е, че основаната през 1959 г. Intermeccanica съществува и до наши дни, като се ръководи от сина на Франк Рейснър – Хенри. Щаб-квартирата се намира в Канада, като тя се занимава с производство на реплики на Porshe 356-A Speedsar и Volkswagen Typ 82 (Kübelwagen). Компанията обаче е принудена да напусне Италия заради политическата и икономическа нестабилност в страната, която води до постоянни стачки от страна на профсъюзите от металургичната промишленост. В тази обстановка няма как да бъде създаден точен график за производство и през 1970 г. Фос и Швендлър решават да сложат край на производството на автомобила. Последните 3 бройки от Murena 429 GT пътуват за САЩ на 24 март.
Произведени са общо 10 бройки от автомобила, като трудно може да се определи, колко струва това комби в наши дни. През 2017 г. една от колите беше продадена за 350 000 долара.
Снимки: Motor