Всеки, който говори с по-възрастните италианци за живота им през 50-те години на миналия век или гледа един от известните филми от онова време, може да се натъкне на Lancia Aurelia. Флагманът на Lancia, произвеждан от 1950 до 1958 г., все още е автомобил-мечта в историята на марката.
Lancia Aurelia дебютира през 1950 г., почти точно преди седемдесет години. Името не идва от това на италианска жена, а по-скоро ни напомня на Via Aurelia, селският път, построен по времето на Цезар и все още води на север от Рим като SS 1 Via Aurelia.
Transaxle-конструкцията и V6 двигателят правят Aurelia един от най-търсените автомобили на своето време, автомобил, който бе еднакво на място на елегантния Via Veneto, римския епицентър на долче вита, както и на острите завоите на Кол де Турини.
Aurelia е замислена през Втората световна война. Първо се обмисля задвижване на предните колела, но бързо то бива отхвърлено. Първоначално задвижването е трябвало да осигурят четири или осем цилиндъра. Накрая се стига до консенсус и шестцилиндров двигател.
Докато конструкторът на състезателни автомобили Виторио Джано, който преди това е работил в Alfa Romeo, се грижи за каросерията, Франческо де Вирджилио се занимава със задвижването. То доведжда до първата в света голяма серия V6, както и до transaxle-схемата със скоростна кутия отзад.
Аурелия е първият модел, създаден под ръководството на Джани Ланча, син на основателя на Ланча Винченцо, починал през 1937 г. Подобно на Lancia Lambda от 1923 г., тя има самоносеща каросерия.
През 1950 г. Lancia Aurelia е един от акцентите на автомобилното изложение в Торино. През следващите осем години в нея бяха монтирани три версии на V6: 1,8 литра с 56 к.с., 2,0 литра с 90 к.с. и 2,3 литра с 87 к.с. Дизайнът също е леко променян няколко пъти, но характерните отварящи се срещуположно врати останаха запазени.
Година по-късно Lancia и Pininfarina представят Aurelia B20 GT. Купето е проектирано от Феличе Марио Боано, собственик на Carozzeria Ghia.
Заводът на известния производител не е достатъчен, за да изпълни многобройните поръчки, така че част от продукцията е възложена на Carozzeria Viotti.
Aurelia B20 веднага се превръща в култов автомобил. Той е също толкова подходящ за спортно шофиране, колкото за лежерни пътувания. Под капака работи 2-литров двигател със 75 к.с., който по-късно е заменен от 2,5-литров със 118 к.с. Максималната скорост достига 180 км/ч.
През 1955 г се появява Aurelia B24 Spider, отново с каросерия от Pininfarina. Тя е предназначена предимно за експорт в чужбина и е задвижвана от версията със 118 к.с.
В САЩ моделът се изправя срещу Ford Thunderbird и Chevrolet Corvette и се превръща в желан обект за много представители на горната средна класа. Славата му е толкова голяма, че режисьорът Дино Риси решава през 1962 г. да използва кабриолета във филма си Il Sorpasso с Виторио Гасман и Жан Луи Тринтинян.
Lancia Aurelia също се оказа добра кола за спорт, както като седан, така и като купе. Пилоти като Алберто Аскари, Луиджи Вилореси и Луис Хирон печелят много победи и в резултат на това повече престиж на марката и по-добри продажби.
Aurelia заема първо място в ралита като Сетриере през 1951, Монте Карло през 1954 и Акрополис през 1958 и постига отлични класирания в Миле Миля и 24-те часа на Льо Ман. Исторически реконструкции почитат великата състезателна история на Aurelia и днес.
С различните си шасита Lancia Aurelia беше добра основа за индивидуални версии, създадени от различни фирми за каросерии за богати клиенти. Viotti създава елегантна Giardinetta, комби в стил Woodie, докато Bertone работи върху удължена версия на седана.
Battista Pinin Farina обаче най-много се радва на Aurelia. Освен B20 и B24 Spider, той създава и спиращи дъха модели по поръчка като PF 200 със своя реактивен вид, Aurelia Cabriolet, който се базира на седана с дълго междуосие, и Florida, която по-късно вдъхновява наследника на Aurelia, Lancia Flaminia.
В Италия Aurelia има много фенове, но рядко се появява в чужбина заради солените цени. Седанът струва 2,37 млн лири, колкото и Alfa Romeo 1900 Super. B20 GT и B24 Spider струват почти 3 млн лири, с около 200 000 лири повече от Alfa 1900 Super Sprint.
Днес Lancia Aurelia събужда търсене от много колекционери, които я купуват на търгове, за да участват в исторически автомобилни състезания. Цените варират от около 50 000 евро за стандартния седан и достигат до над 240 000 евро за един от 3 872 произведени B20 GT.
За една от произведените в 761 броя Aurelia B24, една от най-скъпите Lancia за всички времена, може да се разделите със сума от 435 000 до 1 800 000 евро. Това е знак, че колата все още вдъхновява, въпреки седемдесетия си рожден ден.
Снимки: Lancia
Вижте още снимки в галерията: