Това трябваше да е лебедовата песен - последното Audi с двигател с вътрешно горене. Но междувременно плановете се промениха и мястото на новото Q5 в историята изстина. Но поне му остава утехата да е все така най-важният и най-доходният модел на компанията от Инголщат. На по-пестеливите пазари в Западна Европа тази кола все още отстъпва на А3 или Q3. Но Q5 си остава най-продаваното Audi на богатите пазари - в Съединените щати... или в България.
Вижте ВИДЕО от теста ни на новите Q5 и SQ5:
За да не пропускате тестовете и репортажите ни, абонирайте се за канала ни в Youtube тук.
В Audi съвсем логично не са искали да рискуват да заколят златната си кокошка. Затова дизайнът на третото Q5 е много подобен на първото и второто: същите очертания, същите пропорции. Но детайлите на този дизайн са съвсем различни. Като започнем от гигантската решетка с доста необичайна шарка, големите въздухозаборници и доста по-малките, отколкото досега, светлини, които обаче са по-силни и много по-технологични.
През миналата година Q5 е бил най-продаваният модел на Audi в България, показват справките на Automedia.bg за новите регистрации
За разлика от почти всички останали в този сегмент, новото Q5 е спряло да расте. Новото поколение е с около 3 см по-дълго, но това е основно за сметка на броните. Междуосието си остава същото (+1 мм), както и вътрешното пространство.
Все така има два варианта: стандартният SUV модел и Sportback, при който задницата е скосена за по-ефектен външен вид, а цената е увеличена с около пет хиляди лева - може би защото естетичната хирургия е скъпа в наши дни.
Тествахме цялата (засега) гама за Европа: Q5 2.0 TFSI, SQ5 Crossback, SQ5, Q5 2.0 TDI, Q5 Sportback
Като начало Q5 идва в Европа с три варианта на задвижване: двулитров TFSI с 204 коня, двулитров TDI дизел с 204 коня, и SQ5 с V6 бензин. По-нататък ще дойдат и два плъг-ин хибрида.
Всички европейски варианти на двигателите са снабдени с мека хибридна система (48 волта), която, за разлика от предишното поколение, вече е в състояние в отделни моменти да задвижва автомобила само на електричество - примерно когато паркирате или при маневри в трафика.
Новото поколение е с кодово име GU във вътрешната номенклатура на Audi
Тази система се състои от 1.7-киловатчасова литиево-желязофосфатна батерия в комбинация с електромотор, който развива мощност от 24 конски сили - колкото цяло трабантче, и въртящ момент 230 нютонметра, което вече е колкото четири трабантчета.
Силовата електроника, електромоторът и 7-степенната трансмисия с двоен съединител са интегрирани в един общ блок. Батерията е отзад, включена в охладителната система на колата, която я поддържа в оптималната температура на работа - между 50 и 60 градуса по Целзий.
Окачването също е много по-сложно от всичко, използвано от Audi досега: то е многозвенно не само отзад, но и отпред, с 5 точки на закрепване.
След дълги години на експерименти с алуминиево окачване, което при всичките си плюсове имаше и някои съществени минуси, тук Audi се връща към стоманеното окачване. При това даже в базовата версия то разполага с една технология, наречена FSD - Frequency Selective Damping. Много любопитна система, която е в състояние да отваря определен клапан в зависимост от честотата на неравностите, като обира нискочестотните и оставя почти непокътнати високочестотните.
Това ви дава едновременно две непримирими досега качества: отличен комфорт на возене и фантастичното сцепление в завой, което само твърдото спортно окачване може да осигури.
Ефектът е забележителен контрол даже за базовата версия. Но нашeто тестово SQ5 вместо това разполага с адаптивното пневматично окачване на Audi, което може да подвигне колата с 6 см, ако решите да карате офроуд (и да влезете в Рекордите на Гинес като първия човек, вкарал Q5 в калта). Може също да я смъкне с 5 см отзад за товарене на по-тежки предмети.
Всички споменати елементи са част от новата платформа PPC, която Audi ще използва занапред във всичките си големи модели с вътрешно горене.
367 к. с. максимална мощност 550 Нм максимален въртящ момент 4.5 секунди 0-100 км/ч 250 км/ч максимална скорост |
Планинските пътчета през Сиера де лос Нуевес убедително показват, че тази платформа е надградила над предишната, която и без това бе една от най-добрите на пазара. Единствената ми забележка е, че воланът е една идея по-лек, отколкото беше в миналото - вероятно защото китайските клиенти имат все по-голяма тежест за Audi.
Като изключим това, Q5 се държи образцово дори в досадния дъждец, който ни съпровождаше през по-голямата част от теста в Южна Испания. При това пътно поведение не е чудно, че Porsche реши да открадне тази кола и да я превърне в следващия бензинов Macan.
Q5 е като залепено за пътя в завоите, независимо от солидното си тегло - над тон и деветстотин за най-леката версия (2.0 TFSI). И в същото време е успокояващо комфортно въпреки грандоманията в областта на джантите.
Изборът на джанти започва от 17 цола и завършва на 21 цола, ако случайно сте от хората, които искат да платят много пари, за да им е некомфортно. За феновете на паркирането пред пернишка дискотека има даже нови капачки на джантите, които винаги държат емблемата в хоризонтално положение, точно като при Rolls-Royce. И цената е доста скромна - стотина евро.
Q5 се прави само на едно място в света: в Мексико, в Сан Хосе Чиапа, където е най-модерният завод в групата Volkswagen. Но, с оглед на човека в Белия дом, няма да е изненада, ако поне част от производството се премести в Съединените щати, които така или иначе са най-големият пазар за този модел.
Вътрешното пространство също е съобразено с факта, че почти половината шофьори ще са американци. Седалките са широки и много удобни, с достатъчно място и на втория ред. Изключението е за много високи хора във версията с панорамен покрив.
Отзад за пръв път имате напълно регулируема задна седалка, която можете да плъзгате напред и назад, и то в конфигурация 60 към 40.
Багажникът на SUV версията побира 520 литра при плъзнати максимално назад седалки. Но и Sportback купето не е много по-назад - разликата в багажния обем е само 5 литра. При сгънати седалки ще вместите вътре близо 1500 литра - двайсетина куфара с кабинен размер.
В интериора не всичко се усеща толкова премиум, колкото феновете на Аudi помнят от миналото - резултат основно на напъните за използване на повече рециклирани материали. Но и в никакъв случай не бихте нарекли този салон евтин.
Върху таблото доминира новият двоен извит екран - доста подобен на този в BMW, но с по-заоблени очертания. Приборите са събрани в лявата му половина, с диагонал почти 12 инча. Вървят в комплект и с нов head-up дисплей, с почти двойно увеличена площ на проектиране.
Задните светлини ползват общо 266 OLED елемента и могат да светят в най-различни конфигурации. Освен това могат да се задействат автоматично, за да предпазят паркиралия автомобил, ако засекат, че някой доближава опасно в тъмното
Тук е мястото да поговорим малко за цени и оборудване. Новото Q5 започва малко над 107,000 лева - с абсолютно еднаква цена за бензина и дизела, между другото. Това е с около три хилядарки под съответното BMW X3, и с шокиращите 15 хиляди по-евтино от Mercedes GLC.
Както споменахме, Sportback вариантът е средно с около 5 хиляди лева по-скъп от обикновения SUV. За 6-цилиндровия SQ5 ще ви поискат над 155,000 лева, но и това е доста по-евтино от аналогичния GLC, който на всичкото отгоре е само с 4 цилиндъра.
Базовото оборудване не е прекалено стиснато: то ви дава 18-цолови алуминиеви джанти, кожен волан и кожен салон, климатроник, парктроник, алуминиеви рейки на покрива и подгряване на предните седалки. Имате по два USB порта отпред и отзад, както и безжично зарядно за смартфон с охлаждане. Малко доплащане ще го направи 60-ватово, и ще ви даде 100-ватово зареждане на задната седалка, достатъчно за голям лаптоп.
За пътника вдясно можете да добавите като опция още един сензорен дисплей, с който да му позволите да ви сменя музиката и да ви се бърка в навигацията. И който е със специална технология, така че да не се вижда от шофьорското място и да не ви свети в очите, когато карате.
Централният дисплей на мултимедията е близо 15-инчов, с фантастична графика и доста бърза обработка на командите благодарение на операционната система Android и мощния чип. Има само един минус: няма го вече кръглия контролер за дистанционно управление. Можете да командвате системата по три начина: през сензорния дисплей, което обаче не е много удобно, докато шофирате, през сензорните бутони на волана, но само за някои неща, или през гласовия асистент. Но на него все още не може да се разчита напълно, макар да е станал безукорно вежлив.
Все пак ни се иска от Аudi да бяха оставили удобната и интуитивна врътка за управление на мултимедията. Проблемът, както ми обясни главният дизайнер на интериора, е, че дистанционното управление не работи добре с външни приложения, каквито са вече половината в тази кола.
В това има логика, разбира се. Но също така има логика в предположението, че главната причина да отпадне кръглият контролер са счетоводителите. Икономия от няколко долара, но умножена по няколко милиона автомобила. Защото, с оглед на всичко, което казах досега, няма причина да се съмнявам, че и новото Q5 ще бъде също такъв бестселър, какъвто бяха и предишните.
Още снимки от теста на Q5 и SQ5 вижте в ГАЛЕРИЯТА:
2.0 TFSI: 204 конски сили, 340 Нм максимален въртящ момент, 8.6 секунди 0-100 км/ч, 226 км/ч максимална скорост.
2.0 TFSI quattro: 204 конски сили, 340 Нм максимален въртящ момент, 8.6 секунди 0-100 км/ч, 226 км/ч максимална скорост.
2.0 TDI quattro: 204 конски сили, 400 Нм максимален въртящ момент, 7.4 секунди 0-100 км/ч, 226 км/ч максимална скорост.