IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Шефът на Porsche: Батериите ще изядат печалбата на всички

Вместо да поевтинеят, електромобилите може дори да поскъпнат в близките години, предупреждава Оливер Блуме

Печалбата на всички автомобилни компании ще намалее чувствително в следващите години заради прехода към електромобили, предупреди главният изпълнителен директор на Porsche Оливер Блуме.


Оливер Блуме, Porsche

Поне няколко години Porsche няма да печели от модели като Taycan, признава Оливер Блуме. Снимка Porsche

Няма никакви изгледи цената на литиево-йонните батерии, които оформят почти две трети от себестойността на един електромобил, да намалее в близко бъдеще, обясни доктор Блуме в разговор с The Financial Times. Сметките на европейските политици, които натискат за прехода към електромобили, предвиждаха цената да падне с увеличането на производствените обеми. Блуме обаче потвърждава предположенията на Automedia.bg, че всъщност нарастващото търсене ще компенсира това, като напомпа драстично цените на основни суровини за производството на батерии - литий, кобалт, редки земни елементи.


литий, батерии, добив, Австралия

Мина за добив на литий в Западна Австралия. Цените на суровините за производство на батерии тепърва ще растат заради очаквания бум в търсенето

"Не очаквам спад при цените, защото има огромно търсене и много "тапи", що се отнася до възможностите за производство", коментира Блуме, чиято компания вече започна доставки на първия си електромобил Taycan.

Porsche като част от групата Volkswagen има фиксирани договори за доставка на батерии с корейската LG Chem. За повечето конкуренти обаче предстои дори скок в цените, преди пазарът да стане достатъчно голям, за да ги коригира чрез икономии от мащаба, подчерта Блуме.

В същото време опериращите в Европа автопроизводители са принудени да продават колкото е възможно повече електромобили, за да покрият все по-затягащите се лимити на ЕС за парниковите емесии. Обществена тайна е, че в момента почти всички електромобили се продават на загуба или поне на себестойност - и дори така цената им е доста над тази на конвенционалните модели. Единствено на пазарите с щедри държавни субсидии делът на електрическото задвижване расте забележимо. Блуме признава, че и Taycan няма да носи печалба поне още няколко години.


Northvolt, Volkswagen, батерии

Концернът VW е обезпечен с батерии чрез договорите си с азиатски доставчици до 2023. След това компанията разчита да покрива нуждите си от партньорството с шведската Northvolt

След Дизелгейт новото ръководство на Volkswagen обяви драматичен обрат в политиката и насоченост основно към електромобилите. Амбицията на компанията е да произведе 26 милиона електрически коли в следващите 9 години (което е почти една трета от цялата й продукция). Заради това се очаква търсенето на батерии да се увеличи четири пъти до 2025 година.

Volkswagen инвестира в собствените фабрики за производство на батерии в партньорство с шведската Northvolt, но за момента разчита почти изцяло на внос от Южна Корея и Китай. Шефът на концерна Херберт Дийс уверява, че благодарение на предварителните договори с фиксирани цени VW е обезпечен с батерии поне до 2023.


0 от 500
  • #19
    1 rate up comment 0 rate down comment
    да ( преди 4 месеца )
    обаче в дългосрочен план би трябвало да излизат евтинко на купувачите, защото подобно на акумулаторите ще има рециклиране на старите батерии. А това безспорно е фактор за поевтиняване на новия електроавтомобил. Прасто, Електромобилите са нещо добро и е нужно по-дълго време да са успоредни на бензиновите двигатели и хибридното задвижване.
  • #18
    7 rate up comment 6 rate down comment
    grozdanov ( преди 5 месеца )
    истната е, че Европа се самоубива с еко идиотиите, Америка, Китай, Индия, Австралия, Русия не ебават екологичните идиотии, а ние си правим ритуално самоубийство.Автомобилната индустрия е гръбнака на европейската икономика.Ударът срещу нея е преднамерен.Корейци, японци и ктайци ще си правят евтини дизели и бензинови коли,американците, колкото и да са некадърни, също.Само ние вместо да обявим Грета тунберг за вещица...
  • #17
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 15 ( преди 5 месеца )
    Няма такава батерия
  • #16
    5 rate up comment 0 rate down comment
    112 ( преди 5 месеца )
    Свърши плюскането, идва време за диета...
  • #15
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    В момента батерия 50 квч е 4000 долара. Новичка за Тесла 3 от поддоставчик в Китай. Технологията е без кобалт / който оскъпява / но и батерията е с по-малка енергийна плътност и затова е само 50 квч. Което общо взето дори през зимата осигурява 250 км пробег срещу 4000 долара.
  • #14
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    В Северна Корея няма никакви корпорации, брато, взимай билета и бъди щастлив
  • #13
    1 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    А както знаем, за алчните корпорацийки, печалбичката е всичко. Всяка фалирала корпорация прави света малко по-добро място.
  • #12
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 8ми ( преди 5 месеца )
    Никъде не пише че цената ще скочи 4 пъти освен в 1ви коментар и статията е от преди 4 години и стойността без връщане на стара батерия която също има стойност. Цените падат примерно през 2014та средната цена на квтч батериен пакет е 577 долара, 2016та е 288 а през миналата година е 156 долара
  • #11
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Специално като им гледам цената на електрическото им Порше ако го продават на загуба, не знам Теслите трябва да ги раздават благотворително, защото са наполовин цена. Тук Порше е без конглокенция, могат да си надуват колкото искат цената и пак ще продават, защото хората искат Порше. Така, че не виждам опасения за тях, но по масовите производители ще претърпят големи загуби.
  • #10
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Свикнали да работят с 40% печалба и сега гроздето им е кисело. Тия си търсят оправдания, докато Тесла намира решения.