fallback

Харчат ли повече гориво автомобилите с автоматични кутии?

При старите модели разлика имаше, но какво се случва при новите

Превозни средства с автоматични предавателни кутии в Европа има от 50-те години на миналия век. Целта на инженерите е била да улеснят шофирането за водача, като разходът на бензин не бил от чак такова значение - разбираемо за епоха, когато горивата са стрували центове.

Истината е, че при тези първи генерации на автоматиците разходът е чувствително по-висок, отколкото при ръчните трансмисии. Причината за това е технологията на преобразувателя, при която настъпват високи загуби от триене. Това бе и причината по-старите автомобили с автоматични кутии да ускоряват много по-бавно от тези с ръчна.

    

Междувременно обаче технологиите се промениха. Самото превключване сега се изчислява от компютри. В резултат на това двигателят винаги работи в оптималния си оборотен диапазон. Технологията за избиране на съответната предавка също се промени по такъв начин, че превключването вече не е по-малко ефективно от ръчната смяна - и често дори е по-ефективно.

С ръчна скоростна кутия шофьорът решава при какви обороти да превключи по-висока предавка. Особено спортно настроените шофьори предпочитат смяна на предавките при по-високи обороти. Това оптимизира ускорението, но също така увеличава разхода на гориво.               При автоматична кутия компютърът решава кога да задейства превключването има смисъл. Компютърът оценява всички съответни данни за превозното средство, за да избере най-ефективната предавка. Това той може да направи по-добре от шофьора.

Ето защо консумацията на бензин остава ниска. Поради тази технология, съвременните превозни средства с автоматична кутия не харчат повече гориво, отколкото тези с ръчни. Това дава възможност за икономично шофиране и с автоматик.             Недостатък на автоматичните кутии си остава фактът, че са доста големи и заемат много място. Това пространство не винаги е достъпно в малките автомобили поради малката каросерия. Но за такива автомобили има съответното решение.

Например, има кутии с два съединителя с автоматично превключване. Автомобилите с трансмисия с двоен съединител предлагат същия комфорт като автомобилите с конвенционална трансмисия. Както подсказва името, такова предаване е оборудвано с два съединителя. Докато единият е затворен, вторият съединител се отваря. По време на процеса на превключване първият съединител се отваря, а вторият съединител е затворен. Процесът на превключване отнема само няколко милисекунди, а силовото предаване не се прекъсва осезаемо.              С напредването на технологиите със сигурност няма да мине много време, преди превозните средства с автоматична система да консумират по-малко гориво, отколкото тези с ръчни кутии. Заслужава да се отбележи обаче, че върху разхода влияят и други фактори, например скоростта.

Снимки: AutoScout24  

fallback
  • #19
    Никата ( преди 4 години )
    #10 аве брат, ти да не си от онези, дето карат няква разбира астра от 2000г. и всяка година си я купуват на ново в сервиза, ама не се отървават от нея, ми родължават да плащат по 2К абонамент, не щот нямат пари за нова, ми щот "Новите коли не струват" - Язе имах едно аверче и то така - наля сигурно 50 бона през годините в една таратайка, и ми обяснява, че новата много пари и не я смяня.. недей така ся, то и смартфона е за женчовци - що не си караш с нокията с фенерче :D Открий огъня, 2020 сме
  • #18
    Чичо Тони ( преди 4 години )
    Дори в поддръжките на скоростните кутии разликата е 2 литра повече масло за автоматика. Тук масово се карат дизели. А смяната на съединител на дизелов автомобил с ръчни скорости е 2000 лв. та и нагоре.На автоматика се сменят малко по-често(50 000-80 000км)маслото за да е без проблем. Но все пак си зависи от модела. Някои модели са доста проблемни. Но това си е написано и само трябва да се прочете...
  • #17
    Чичо Тони ( преди 4 години )
    До #15 - че си неграмотен си личи. Прочети малко за роботизираните скоростни кутии. За икономията е доста относително всичко зависи от начина на шофиране.Ще дам *** пример с mercedes w211. един и същ модел с еднакви двигатели единият с АТ другият с РТ разликата в разхода на гориво беше 1.5 литра по-малък разход за автоматика.Все пак автоматика е за повече комфорт не за състезания.
  • #16
    шао дзъ ( преди 4 години )
    Пълен контрол можеш да получиш единственно с ръчна скоростна кутияКогато видите WRC със автоматична ми се обадете..... А за разхода ще ме извинявате ама автоматика няма как да бие опитен шофьор с ръчка... просто не е възможно..... а ако добавиш и включен темпомат в уравнението разхода скача още...
  • #15
    Бах ти неграмотницит ( преди 4 години )
    Дето имали автоматик с два съединителя...ха ха ха ха
  • #14
    анонимен ( преди 4 години )
    #10 Ако те набарам, много бързо ще разбереш кой всъщност е женчо. Ще сменяш скоростите на ръчната си скоростна кутия с трибуквието си и то без лубриканти...
  • #13
    анонимен ( преди 4 години )
    #11 Зависи каква е трансмисията. Има автоматици, които издържат колкото ръчните, но има и проблемни. Това са малко градски легенди за автоматиците дето се чупели и обслужването им било скъпо. Само смяна на масло на 50-100 000 км според модела и това е. При ръчката пък имаш смяна на съединител, а ако е с маховик струва майка си и баща си. Така, че нещата са горе долу едни и същи между АТ и РТ, като разход. Основното преимущество обаче в удобството си остава при АТ. Просто е несравнимо там.
  • #12
    анонимен ( преди 4 години )
    Обикновения хидротрансформатор харчи малко повече, по-новите видове автомати са по икономични, тоест зависи от вида на кутията.
  • #11
    Траян ( преди 4 години )
    Автоматиката си остава скъпа и сложна за подръжка. Това и е проблема основно.Онова което икономисаш ,после го даваш на монтьора... Иначе удобството си е супер.
  • #10
    Няма значение ( преди 4 години )
    Всичко е относително... В статията просто се развива една теория... и нищо повече.Всеки има различен стил на шофиране, пътните условия също са фактор, а и не на последно място е важен и трафика. Женчовците разбира се, че ще харесат автоматичната трансмисия... Такива са времената.
fallback
Последни