Превозни средства с автоматични предавателни кутии в Европа има от 50-те години на миналия век. Целта на инженерите е била да улеснят шофирането за водача, като разходът на бензин не бил от чак такова значение - разбираемо за епоха, когато горивата са стрували центове.
Истината е, че при тези първи генерации на автоматиците разходът е чувствително по-висок, отколкото при ръчните трансмисии. Причината за това е технологията на преобразувателя, при която настъпват високи загуби от триене. Това бе и причината по-старите автомобили с автоматични кутии да ускоряват много по-бавно от тези с ръчна.
Междувременно обаче технологиите се промениха. Самото превключване сега се изчислява от компютри. В резултат на това двигателят винаги работи в оптималния си оборотен диапазон. Технологията за избиране на съответната предавка също се промени по такъв начин, че превключването вече не е по-малко ефективно от ръчната смяна - и често дори е по-ефективно.
С ръчна скоростна кутия шофьорът решава при какви обороти да превключи по-висока предавка. Особено спортно настроените шофьори предпочитат смяна на предавките при по-високи обороти. Това оптимизира ускорението, но също така увеличава разхода на гориво.
Ето защо консумацията на бензин остава ниска. Поради тази технология, съвременните превозни средства с автоматична кутия не харчат повече гориво, отколкото тези с ръчни. Това дава възможност за икономично шофиране и с автоматик.
Например, има кутии с два съединителя с автоматично превключване. Автомобилите с трансмисия с двоен съединител предлагат същия комфорт като автомобилите с конвенционална трансмисия. Както подсказва името, такова предаване е оборудвано с два съединителя. Докато единият е затворен, вторият съединител се отваря. По време на процеса на превключване първият съединител се отваря, а вторият съединител е затворен. Процесът на превключване отнема само няколко милисекунди, а силовото предаване не се прекъсва осезаемо.
Снимки: AutoScout24