IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Победи ли окончателно Илон Мъск?

Пазарната капитализация на Tesla вече е по-голяма от тази на Volkswagen

Успя ли Илон Мъск да запуши устите на критиците си?
Още от 2006 година, когато шефът на Tesla представи своя стратегически план за бъдещето на компанията, бе ясно, че главният фактор в него ще е доверието на инвеститорите. За всичките години оттогава производителят на електромобили никога не е излизал на годишна печалба - единствената утеха на вложителите са три отделни тримесечия с постигнат положителен резултат, и то благодарение на определени счетоводни "стъкмистики". Но въпреки това, и въпреки редицата сътресения, нерядко предизвикани и от екзотичното поведение на самия Мъск, инвеститорите не загубиха доверието си.


Мъск

Илон Мъск е само на крачка от най-големия бонус в историята на автомобилната индустрия. За целта акциите на Tesla просто трябва да задържат цената си до лятото

СЕГА НАЙ-ПОСЛЕ ИМА ПРИЗНАЦИ, че това доверие може да бъде оправдано. Официалните финансови резултати за 2019 ще излязат след седмици, но в последното тримесечие компанията отново е на зелено. Освен това за пръв път в историята Tesla успя да изпълни собствения си предварителен план за доставките: Мъск бе прогнозирал "между 360 000 и 400 000" доставени автомобила през годината, в крайна сметка компанията успя да пласира 367 500 бройки. Европейският дебют на Model 3 надхвърли очакванията. Втората фабрика, построена в Китай, също започна работа навреме, намалявайки негативния ефект от търговските войни върху Tesla.


Tesla шоурум Германия

Шоурум на Tesla в Германия. Европейският дебют на Model 3 мина много добре

ВСИЧКИ ТЕЗИ ФАКТОРИ доведоха до небивал ръст в цената на акциите. През януари пазарната капитализация на Tesla надхвърли умопомрачителната граница от 100 милиарда долара - повече от двата гиганта на американското автомобилостроене, General Motors и Ford, взети заедно. В момента Tesla струва на борсата повече дори от Volkswagen, най-големия производител на автомобили в света, макар между нейните 367 500 доставки и десетте милиона на германците да зее пропаст. Единствено Toyota от автомобилните гиганти все още има по-висока капитализация.


Най-продаваните електромобили в Европа

Най-продаваните електромобили и plug-in хибриди в Европа през 2019 според производителя, графика на BMW Group

За самия Мъск това е не само триумф, но и важна крачка към най-големия финансов бонус в историята. Главният акционер в Tesla работи без заплата, но за сметка на това договорът му предвижда поредица от щедри поощрения при постигане на определени цели. През 2019 Мъск успя да отметне две от тези цели; ако се справи и с третата, която е капитализацията да се задържи средно над 100 млрд. долара в продължение на шест месеца, ще получи 346 милиона долара допълнително възнаграждение (а ако изпълни всички останали цели - някои от които доста смели - бонусът му ще надхвърли 55 милиарда долара, колкото БВП на България през 2017).


Най-продаваните електромобили в света, 2019

Най-продаваните електромобили и plug-in хибриди в света през 2019 според производителя, графика на BMW Group

АВТОМОБИЛНАТА ИНДУСТРИЯ не е виждала нищо подобно, що се отнася до личните възнаграждения. Най-добре платеният шеф на автомобилна компания е Мери Бера, която получава близо 22 млн. долара годишно от General Motors. Карлос Гон, който изгради глобална империя от изправените пред фалит Renault и Nissan, и накрая освен тях ръководеше и Mitsubishi, получаваше по 16.9 милиона, преди да бъде скандално арестуван в Япония. Чун Мон-ку, шефът на Hyundai Motors, печели по 4 млн. долара годишно.
Но ако някой е заслужавал подобни бонуси, това е именно Мъск. Роденият в Южна Африка предприемач "използва комбинация от търговски умения, безскрупулност и чист чар, за да изпълни амбициите си за Tesla", коментира The Financial Times. Без такъв шоумен начело всяка друга компания би потънала под натиска на инвеститорите и на трупащите се милиардни загуби. Мъск съхрани вярата - понякога със смели визии извън конвенционалните схващания; понякога с безцеремонни заблуди, като "информацията" за предстоящо поглъщане на Tesla от голям арабски инвеститор; понякога и с откровени палячовщини, като изстрелването на един стар Tesla Roadster в космоса в седмицата на поредните негативни новини от финансовия отдел.


Tesla, финансови резултати

До момента отчетите на Tesla не носят особена утеха на инвеститорите. Най-добрата година до момента бе 2013, в която компанията загуби "само" 74 милиона долара. Затова и равносметката за 2019 се чака с такова нетърпение

МЪСК НЕ СЕ ПОКОЛЕБА да вложи собствените си пари в компанията, както и да убеди близките си приятели да го сторят. И накрая той промени самата концепция за електромобила. Като се почне от пионерския EV1 на General Motors през 90-те и се стигне до BMW i3, всички проекти в областта на електрическото задвижване бяха водени най-вече от мисълта за екологията - жертващи динамика за сметка на ефективност, удобства за сметка на по-ниско тегло, скорост за сметка на по-компактни и достъпни батерии.
Мъск отхвърли това с един замах и вместо това предложи електромобили, които са големи, комфортни и се хвалят с ускорение от 0 до 100 км/ч, далеч надминаващо и спортните модели на Ferrari и Lambroghini. От гледна точка на устойчивото развитие това е голяма стъпка назад: една Tesla потребява несравнимо повече енергия от EV1, и производството на компонентите и най-вече батериите й е съпроводено с несравнимо повече вредни емисии. Но от гледна точка на пазара това бе гениално. Именно Мъск успя да наложи електромобила като реална и привлекателна възможност в съзнанието на хората.


Tesla Starman

През годините Мъск задържа доверието на вложителите с цената на всевъзможни трикове. Сега, когато капитализацията надхвърли 100 милиарда долара, президентът Доналд Тръмп го нарече "гений" и го сравни с Томас Едисон

ВЪПРЕКИ ВСИЧКИТЕ СИ УСИЛИЯ, конкурентите му все още не успяват да го догонят. Но вече се опитват с всички сили - още една промяна, предизвикана от Илон Мъск. Преди няколко дни главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс дори призна, че компанията трябва да "заколи някои свещени крави" и да стане "като Tesla". Само превръщайки се от автомобилна в технологична компания, Volkswagen може да има успех в новата реалност, смята Дийс.
Разбира се, високата позиция на Tesla все още е закрепена върху кула от карти. Пазарната капитализация е нещо доста променливо (тази на Uber например се сви почти двойно до ноември 2019). Дори и сега повечето анализатори от Уолстрийт препоръчват "продажба", а не "покупка" за акциите на Tesla, явно смятайки, че те са достигнали възможния си връх. Компанията има и други проблеми. Високата цена на батериите стеснява много потенциалния марж на печалбата; опитите тази цена да се понижи чрез икономии от мащаба до голяма степен се неутрализират от растящите цени на суровините. Освен това Tesla има уникалната система на производство и дистрибуция - тя се стреми сама да произвежда почти всички компоненти, без поддоставчици, и директно да продава автомобилите си, без дистрибутори и посредници. На теория това увеличава печалбата; но също така съсредоточава целия риск върху компанията, и забавя темповете на териториалната й експанзия.


Tesla Roadster
Бъдещият Tesla Roadster обещава ускорение от 0 до 100 км/ч за под две секунди. Връзва ли се това с устойчивото развитие, в чието име бяха разработени електромобилите по начало, е отделен въпрос

Освен това самият Мъск има склонност да разсейва вниманието си - той се вълнува от проекти в областта на слънчевата енергия, подземния транспорт, космическите изследвания и, не на последно място, създаването на човешка колония на Марс. Историята е пълна с примери за компании, чиито еднолични лидери са надценили възможностите си, и само с шепа фигури от типа на Стив Джобс, съумели да изведат до върха по няколко съвсем различни един от друг бизнеса. "Превръщането на Tesla в носещ печалба масов автомобилен производител си остава най-добрият шанс на Илон Мъск да остави наистина трайно наследство", коментира The Financial Times.
 

 

0 от 500
  • #49
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Love lock ( преди 3 седмици )
    Освен СО2 има и сажди, а те са по принос 60-70% от този на СО2
  • #48
    5 rate up comment 10 rate down comment
    к. к. ( преди 3 седмици )
    Искам някой да ме убеди - защо трябва да заменя автомобил с пробег 1000 км. с такъв с пробег 300 км. на 2 пъти по-висока цена? Това е въпросът за междуградско пътуване. За градско нямам нужда от убеждение, има смисъл. Но въпросът с цената остава, само че става дума за 4 пъти по-висока цена... И, моля ви, без аргументи за СО2... Не повтаряйте манипулациите на измамниците...
  • #47
    5 rate up comment 2 rate down comment
    к. к. ( преди 3 седмици )
    1. "Царят е гол!"; 2. СО2 НЕ Е ОТРОВА, а полезен газ, храна за растенията и хората(напр. БИРАТА)
  • #46
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    До #40: За съжаление рафинериите не изнасят такива данни. Всички анализи са изградени на добри познания от специалисти. Но използваната енергия наистина е огромна: ~1,6 KWh/l бензин, което е над 50% от консумацията на аналогичен електромобил. Не всичката идва от електричество, обаче. Но ако газовете и другите фракции, които се горят при екстракцията, рафинирането и превозването на петрол и горива, се използват директно за електричество за коли, общото КПД ще е доста по-високо.
  • #45
    10 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Прави впечатление, че форумната ВАГонетка, т.е. Тинтирито е окупирал поредната статия за Тесла и пише с различни имена дежурните си простотии, които ги повтаря всеки път. Поне половината коментари са негови. Как не му омръзна не зная. Всеки път е все същото. Какво толкова му пречат електричките да си кара новия внос Фолк с ВАГен ТДИ не ми е ясно? Имам, чувството, че нещата са от ментален характер и са доста сериозни.
  • #44
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    И най-смешното: имат и батерия... Защо никой не се притеснява от милиардите оловни акумулатори, които излизат от употреба, а изведнъж батериите стават проблем.
  • #43
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Значи автомобилите с ДВГ се гледат само колко замърсяват докато се движат, а електричките: къде и как бил произведен токът, от какво се правела батерията и т.н и т.н. Значи хайде да сравняваме сравнимото: или ще ги сравняваме колко цапат докато се движат - там мисля няма две мнения, или ще сравняваме целия производствен и жинен цикъл - тогава сметката става сложна. Защото ДВГ-то освен гориво има: смазочни материали, ремъци, свещи...
  • #42
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Това е! ( преди 3 седмици )
    Бензина иди дойди но немската глупост с дизела е малоумна.Неслучайно америланците като им кажеш дизел и ти казват само две неща.Durty fuel!
  • #41
    2 rate up comment 4 rate down comment
    пропов ( преди 3 седмици )
    Само едно ще ви кажа. Време! 1.Времето ще покаже тия Тесли колко издръжливи ще се окажат. Защото Мъск и компания нямат много опит и знания за производството на автомобили. 2. Старите кучета дали няма да изкарат много по добри модели не само като тех. данни, ами като цялостно усещане за качество, лукс, спорт... Защото те имат знания и огромен опит в това.
  • #40
    3 rate up comment 1 rate down comment
    ton244 ( преди 3 седмици )
    Carpe diem, би ли посочил достоверен източник, от който да е видно, колко ток харчат рафинериите и колко ток харчат ел. колите и за колко броя коли става въпрос, че ми е омръзнало желаното да се представя за действително и да се дрънкат общи приказки, които да се представят за истина от последна инстанция.