fallback

Ето как филтърът за твърди частици може да бъде почистен

Смяната на този елемент е много скъпа, но има и значително по-евтино решение

Всички модерни дизелови, а вече и бензинови автомобили, притежават филтър за твърди частици. В зависимост от модела и начина на шофиране модерните филтри издържат между 100 и 180 хиляди километра, а при честа употреба в града - дори по-малко. След това те се затлачват със сажди. При изгарянето на дизела се създават сажди с различна големина, които извън неизгорелите въглеводороди съдържат тежки метали и други отрови.

Филтрите се състоят от керамична структура с формата на пчелна пита, която е покрита с благородни метали като платина. Тази структура се затваря с натрупването на частиците и дори прогарянето й на всеки 500 или 1000 километра с движение по магистрала не помага. Първо чувствително намалява мощността поради покачването на обратното налягане, а след това се вдига и разходът. В краен случай автомобилът остава неподвижен.  

Повечето производители и сервици предлагат цялостна смяна на филтъра за твърди частици, с включен демонтаж и монтаж. В зависимост от ремонта сумата може да достигне до 4500 евро. Пример – само филтърът за Mercedes C-Class струва 600 евро.

Смяната не е непременно необходима. Често старите филтри могат да бъдат почистени и използвани наново. Това струва около 400 евро. Не всеки начин на чистене обаче е препоръчителен.

Един от подходите за почистване на филтрите е изгарянето на частиците в пещ. Те бавно се нагряват до 600 градуса Целзий и след това се охлаждат бавно. Прахът и саждите се почистват със сгъстен въздух и сух сняг (твърд въглероден диоксид, CO2).  

След почистването филтърът получава почти същите способности като новия. Процесът обаче трае до пет дни, тъй като трябва да бъде повторен многократно. Цената достига половината на тази на новия филтър.

Алтернатива на този начин е химическото почистване. При него пчелната структура се изпръсква с течност. Тя разяжда най-вече саждите, но не помага особено много срещу останалите налепи. Затова е нужно продухването със сгъстен въздух, което може да увреди пчелната структура.

При почистването филтърът може да бъде изпратен до специализираната фирма, а почистването трае няколко дни. Така 95 до 98 процента от филтрите могат да се използват наново, при това на цени от 300-400 евро.  

Снимки: Süddeutsche Zeitung

fallback
  • #3
    Данъкоплатец ( преди 4 години )
    Живея насред смога и всеки ден ставам с молитва да затегнат прегледите за катализатори и филтри да заживеем кат бели ора. То и сега по закон трябва да имаш задължително, обаче никой не ти гледа отдолу! За който не е наясно, дизеловите коли трябва да имат освен DPF филтър И катализатор. Новите бензинови на директно впръскване също трябва да имат филтър за твърди частици ОСВЕН катализатора.
  • #2
    Евро3 ( преди 4 години )
    Мойта каруца ще пребъде. Давам и поне още 5 години живот, докато изгние съвсем и навърти половин милион.
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    Четете тази статия, когато си купувате дизел! Скоро, тези с изтърбушените филтри за твърди частици ще имат ядове и ще се наложи да си купуват нови, за да могат да си регистрират колата или да я хвърлят и да си купят нова. Идва времето на селяците с нафтовите печки!
fallback
Последни