Швейцарски учени тестваха произвеждани днес автомобили и стигнаха до извода, че съвременните бензинови двигатели с директно впръскване произвеждат по-опасни емисии от старите дизелови.
Любопитното проучване на учените от Института за материалознание и технологии Empa, е проведено по поръчка на правителството. Резултатът разби мита, че съвременните бензинови двигатели отделят по-малко твърди частици/сажди в атмосферата, отколкото дизеловите. Освен това те се оказаха по-мръсни от дизеловите двигатели, произведени преди 15 г. Причината за тази "неекологичност" на съвременния бензинов турбомотор се крие в самия принцип на неговата работа.
За да съответстват на строгите стандарти за икономичност, впръскването на гориво в съвременните бензинови двигатели с турбокомпресор се извършва под огромно налягане директно в цилиндрите. Тоест, няма процес на смесване на гориво с въздух във входящия канал. В резултат на това на места някои частици бензин нямат време да изгорят напълно поради липса на кислород. По този начин се появява облак от ултрафини твърди частици, които се отделят в атмосферата.
Съвременните филтри за твърди частици могат да се справят с емисиите на тези, чийто размер е до 2,5 микрона. Но, както се знае, такива филтри се инсталират само в дизелови автомобили. Тази ситуация обаче ще се промени от 1 септември, когато всички произведени автомобили ще трябва да отговорят на по-строгите европейски изисквания на емисионния клас Euro 6d-Temp.
Междувременно бензиновите двигатели с директно впръскване на горивото, както доказаха учените, очевидно остават по-опасни по отношение на емисиите на най-малките твърди частици, отколкото дизеловите. Днес вече е доказано, че тези частиците са изключително опасни за човешкото здраве. Вдишването на такъв въздух е по-вредно от активното пушене. А тези сажди, които са мощен канцероген, са особено пагубни, защото не се филтрират от белите дробове и бронхите, а директно попадат в кръвта.