Кой е създал 4х4 задвижването? По този въпрос се спори ожесточено от години и вероятно ще продължи да се спори. Причината е много проста: невъзможно е да се отговори.

Land Rover Defender е един от най-успешните и славни 4х4 автомобили в историята. Други обаче имат по-съществена роля за усъвършенстването и налагането на технологията
Прекалено много изобретатели са работили по темата независимо едни от други; в прекалено много различни области на автомобилостроенето двойното предаване се появява почти едновременно.
Всъщност първите транспортни средства с 4х4 датират много преди появата на двигателя с вътрешно горене - те са английски парни машини от началото на ХIХ век. При камионите и селскостопанските машини развитието на технологията е далеч по-ранно. Но тук ще говорим най-вече за леките автомобили със задвижване на всички колела.
15-те най-важни 4х4 автомобила в историята:
През юни 1940 американската армия обявява конкурс за доставката на автомобил "за общи нужди" (General Purpose) със задвижване на четирите колела. Компанията American Bantam кани един инженер на свободна практика от Детройт, на име Карл Пробст, да й помогне да спечели конкурса. Прототипът е завършен за едва 49 дни, и Bantam печели договора за доставка на 3000 бройки (още тогава всички вече наричат колата jeep, от инициалите за General Purpose). Понеже Bantam не смогва да задоволи армейските нужди, към договора са привлечени също Ford и Willys Overland. От тази машина се ражда цялата бъдеща компания Jeep, както и конкуренти като Toyota Land Cruiser и Land Rover, чиито първи модели са на практика копия на Willys Jeep.


2