Кой е създал 4х4 задвижването? По този въпрос се спори ожесточено от години и вероятно ще продължи да се спори. Причината е много проста: невъзможно е да се отговори.

Land Rover Defender е един от най-успешните и славни 4х4 автомобили в историята. Други обаче имат по-съществена роля за усъвършенстването и налагането на технологията
Прекалено много изобретатели са работили по темата независимо едни от други; в прекалено много различни области на автомобилостроенето двойното предаване се появява почти едновременно.
Всъщност първите транспортни средства с 4х4 датират много преди появата на двигателя с вътрешно горене - те са английски парни машини от началото на ХIХ век. При камионите и селскостопанските машини развитието на технологията е далеч по-ранно. Но тук ще говорим най-вече за леките автомобили със задвижване на всички колела.
15-те най-важни 4х4 автомобила в историята:
В Горкиевския автомобилен завод се опитват да създадат 4х4 модел от разработения от Виталий Грачов ГАЗ-М2, но конструкцията се оказва прекалено сложна. Тогава в завода попада американски Ford, доработен от Marmon-Herrington. "Вдъхновени" от него, съветските конструктори правят далеч по-простия и надежден ГАЗ-61 - само че при него трансферната кутия не е двустепенна, както при американците, а едностепенна. ГАЗ-61 се ползва по време на Втората световна война от командирите на Червената армия, включително и от маршал Жуков. Той е праотец на всички съветски високопроходими автомобили, включително и "Нива".


2