Кой е създал 4х4 задвижването? По този въпрос се спори ожесточено от години и вероятно ще продължи да се спори. Причината е много проста: невъзможно е да се отговори.

Land Rover Defender е един от най-успешните и славни 4х4 автомобили в историята. Други обаче имат по-съществена роля за усъвършенстването и налагането на технологията
Прекалено много изобретатели са работили по темата независимо едни от други; в прекалено много различни области на автомобилостроенето двойното предаване се появява почти едновременно.
Всъщност първите транспортни средства с 4х4 датират много преди появата на двигателя с вътрешно горене - те са английски парни машини от началото на ХIХ век. При камионите и селскостопанските машини развитието на технологията е далеч по-ранно. Но тук ще говорим най-вече за леките автомобили със задвижване на всички колела.
15-те най-важни 4х4 автомобила в историята:
Френските колонии в Африка се нуждаят от автомобил, който да е евтин, високопроходим и много надежден. Затова в Citroen решават да пригодят популярния 2CV чрез един действително радикален подход. Офроуд версията на тази кола няма раздатъчни кутии, заключващи се диференциали и прочие усложнения. Вместо това просто има два двигателя по 12 к.с. - един 2-цилиндров отпред, който задвижва предните колела, и един 2-цилиндров отзад, който движи задните. Двата агрегата са независими един от друг, всеки със свой резервоар. Идеята е, че ако единият откаже, колата все пак може да се движи с другия. Колата обаче се оказва твърде скъпа за африканците, а и вторият мотор изяжда багажно пространство, така че Sahara си остава с под 700 произведени бройки.


2