IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Kia e-Niro: краят на електрическите страхове (тест)

Ето един удобен семеен автомобил... с повече въртящ момент от Lancer Evo VIII

Даже и за бензинови фанатици като нас не е трудно да харесат един съвременен електомобил. Ето ви един добър пример: новата Kia E-Niro. С 204-те си коня тази кола с лекота превърта гуми при старт и ще откаже всяка спортна кола на светофара. Въртящият й момент е колкото на първото Porsche Panamera, и повече от Mitsubsihi Lancer Evo VIII.
 


Само че в прекрасния нов свят на електромобилите интригата не е колко добре вървят, а колко далеч ще стигнат. Защото когато зарядът на батерията падне, не можеш просто да вдигнеш палец край пътя и след малко да се върнеш с пълна туба.

E-Niro обещава 455 километра по новия тестов цикъл WLTP, но колко прави това в истинския живот? В Англия постигнаха 560 км при топло време в града, но едва 260 км в студено и на магистрала. Затова решихме да видим как ще се справи първият специално създаден електромобил на Kia в нормални български условия.


Kia e-Niro тест драйв


Още измъкването от София, оптимизирано от поредния "навременен" ремонт, ни стопи петдесетина километра от обхвата. Затова започваме с 400. Начертали сме маршрут от 321 км с магистрали, обикновени пътища и старопланински проход. И без нито една зарядна станция по него, за да не се разхайтваме прекалено. Натоварили сме здравата нашата Kia, най-вече със самите себе си, и ще караме като нормални хора, с включен климатик и без да се правим на Грета Тунберг с газта.


Kia e-Niro тест драйв


e-Niro е първата кола на корейците, разработена от самото начало с опцията за електрическо задвижване. Платформата, електромоторът и 64-киловатчасовата батерия са същите като при добре познатия в София електрически Hyundai Kona EV. При e-Niro максималният пробег е с няколко процента по-малък, но пък вътрешното пространство е чувствително повече. Пътниците на задната седалка имат почти 10 сантиметра повече в сравнение с Коna. Материалите също са отчетливо по-приятни и качествени, напук на опитите на корейците да налагат именно Hyundai като по-скъпата си марка.  


Kia e-Niro тест драйв

Багажникът побира внушителните 451 литра - със 70 повече от VW Golf и с почти 120 повече от електрическата Kona

Оборудването е много богато, просто защото е-Niro се предлага само в максималното ниво. В замяна на парите си получавате адаптивен круиз контрол, подгряване и охлаждане на предните седалки, кожен салон, 320-ватова аудиосистема от JBL (което си е чисто изхвърляне за толкова тихо купе), и навигация с 8-инчов сензорен екран. Колко точно са парите, за момента не можем да кажем. Заради ограничените доставки на батерии Kia не смогва да отговори на търсенето в Европа и за e-Niro се чака доста, поради което още няма и официална ценова листа за България. Очакваме летвата да е близо до 80 000 лева, с почти 20 хилядарки над обикновения хибриден Niro със същото оборудване.


Kia e-Niro тест драйв


Решимостта ни да настъпваме здраво обаче не изтрайва дълго. Първо, самата Kia не ни подтиква. Ускорението е светкавично, а управлението - достатъчно прецизно. Но тази кола предпочита да бъде карана в спокойствие и комфорт. Малко парадоксално, електрическата версия има допълнителна шумоизолация по вратите - просто защото в нея вятърът се чува много по-отчетливо. Извън това колата е идеално тиха. Има синтезатор на доста неприятен шум, за да предупреждава пешеходците, но за щастие можете да го изключите извън града.


Kia e-Niro тест драйв


Втората причина да отпуснем педала е, че започва да ни обзема прословутата "тревога за обхвата". В подножието на Беклемето сме, и ни остават 214 км до крайната точка, при 310 километра обхват. Обаче първо трябва да изкачим Стара планина.

 

Kia e-Niro

204 к. с. максимална мощност

395 Нм макс. въртящ момент

7.8 секунди 0-100 км/ч

167 км/ч максимална скорост


Изкачването, също като карането по магистрала, топи обхвата доста бързо. На леко влажния път за пръв път усещаме и теглото на нашето e-Niro. Само батерията с течното й охлаждане е над 450 килограма; общо електромобилът е с 350 над обикновения хибрид. В острите завои масата се усеща. Извън това тази Kia е неотличима от стандартните коли. Батерията е в пода между осите и само понижава центъра на тежестта, без да влошава баланса.

На билото числата вече не изглеждат толкова оптимистично. 10-те километра изкачване са смъкнали цели 45 от обхвата ни. Сега всичко зависи от това колко ще успеем да си върнем на слизане.


Kia e-Niro тест драйв


Оказва се, че е-Niro не е чак толкова добро в рекуперацията на енергия при спускане, колкото двойно по-скъпото Audi e-Tron например. Но това няма значение, защото пътят към Троян е временно затворен от катастрофа и решаваме да се върнем обратно. При 270 километра обхват ни остават 150 до София, така че вече можем да се отпуснем и да понастъпим газта.


Kia e-Niro тест драйв

След 300 изминати километра (при температури между 12 и 21 градуса по Целзий) на влизане в София ни остават още 177 - дори повече от обещаното от производителя

Впрочем и да свърши токът, няма да е трагедия - а само колосална скука. Батерията позволява бързо зареждане до 77 киловата, при което за 40 минути можете да добавите 300 километра обхват. Но в България няма подобни станции. При 50 киловата ще ви трябва около час. А от нормалната електрическа мрежа батерията се зарежда за над десет часа дори и със специалното зарядно на Kia.


Kia e-Niro тест драйв


Днес това не ни вълнува. На влизане в София сме изминали, с няколкото дубъла за камерата, общо 306 километра. Таблото показва още 177 км обхват, което е дори над обещавания от Kia максимум. Вече можем да кажем сбогом на "тревогата за обхвата". Това е електромобил, с който може да се пътува. Без страх.

Още снимки от теста на e-Niro вижте в галерията:

0 от 500
  • #9
    10 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    абсолютно безмисленно като инвестиция 20 000 лв превърнато в гориво са 8 000 л. които са достатъчни да изминеш 120 000 км. или около 12 години свобода през които си независим от електропреносна мрежа
  • #8
    6 rate up comment 0 rate down comment
    до 6 ( преди 4 години )
    Прав си. На картите на двата БГ оператори на зарядна мрежа, целият парк Централен Балкан е празен. Ето ти една страшна неразработена пазарна ниша. Иначе само една голяма верига бензиностанции да сложи бързи зарядни по обектите си, въпросът е решен. За момента извънградско само след предварително планиране и взимане на преходници да можеш да включваш на 3-фазните кемперни/командо контакти и старите черни. Има ги, даже и тук ги правят. Краен вариант - авариен генератор до 3kw и 50кг в багажника.
  • #7
    12 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Няма как на пр0зд човек да обясниш нещо, след, като дори трудът не си е направил да види какво е разстоянието от София до Троян и обратно и да направи най-елементарна сметка, че запасът на батерията е предостатъчен и не се налага да се прави някакво междинно зареждане. И на всичкото отгоре ще остане достатъчен енергиен запас, като резерв. Няма как да обясниш нещо на човек, който за елементарни неща няма възможността да се замисли. Забрави да обясниш как това е градски и крайградски автомобил!
  • #6
    11 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Уважаеми г-да 2, 3 и 4, като ги разбирате толкова тези неща, бихте ли обяснили на нас "ТеДеИ"-тата (въпреки, че аз съм на бензин+газ), ако екипът на предаването все пак бяха стигнали до Троян, как, къде, за колко време и за още колко пробег щяха да си заредят очевидно разредената до там батерия? Или щеше да им се наложи да преспят в някой хотел за поне една нощ + да се молят на персонала да им осигури ток по възможност не от контакта за сешоара в банята...
  • #5
    7 rate up comment 7 rate down comment
    none ( преди 4 години )
    Навсякъде извън Европа, Киа се позиционира като по-висок клас марка, а Хюндай като по-нисък. Само тук е наобратно (не знам защо). Иначи при цена от 80К, не знам кой ще си купи тази кола. То вярно че разходите за експлоатация са по-ниски от тези на конвенционален автомобил, ама всичко над 60К за този клас ми се струва прекалено ...
  • #4
    16 rate up comment 7 rate down comment
    до: 1 ( преди 4 години )
    Не се тревожи за колата, а за това че при теб няма никой в главата! Карай си ТеДеИто и не се мъчи да разсъждаваш/тревожиш върху неща от които нямаш представа!
  • #3
    17 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #1 Тревогата за обхвата е защото за първи път се тества колата. Дори в началото на видеото ти го обясняват хората защо, но чукча е писател. А се говори за това предимно, защото това е един от най-важните показатели при автомобилите.Обхвата е изключително важно нещо да не кажа най-важното.Добре са се справили корейците с този показател и колата им според мен ще бъде успешна.Във видеото става въпрос за тест на обхвата реално на пътя при реални,а не тестови условия и показва отлични характеристики
  • #2
    23 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    И аз съм разтревожен, но за Разтревожения под мен, а не за електричката. Ако беше забелязал драги, не е просто отиване до Троян, а и връщане. Съществена разлика от това, което си написал. Хората са минали 306 км и им остават 177 км запас. Според теб това явно е лош резултат и както казваш е градски и крайградски автомобил. Ще се съглася с теб само, ако живееш в Мексико-сити или Ню Йорк-сити. В противен случай си написал една огромна глупост. Автомобилът покрива почти всички нужди за страната
  • #1
    15 rate up comment 13 rate down comment
    Разтревожен ( преди 4 години )
    След като вече можем да кажем сбогом на "тревогата за обхвата", защо в половината статия говорим за това само? Едно отиване до Троян е притеснително, не ми се мисли за по-далеч. Присъда: градски и крайградски автомобил.