fallback

Kia e-Niro: краят на електрическите страхове (тест)

Ето един удобен семеен автомобил... с повече въртящ момент от Lancer Evo VIII

Даже и за бензинови фанатици като нас не е трудно да харесат един съвременен електомобил. Ето ви един добър пример: новата Kia E-Niro. С 204-те си коня тази кола с лекота превърта гуми при старт и ще откаже всяка спортна кола на светофара. Въртящият й момент е колкото на първото Porsche Panamera, и повече от Mitsubsihi Lancer Evo VIII.  

Само че в прекрасния нов свят на електромобилите интригата не е колко добре вървят, а колко далеч ще стигнат. Защото когато зарядът на батерията падне, не можеш просто да вдигнеш палец край пътя и след малко да се върнеш с пълна туба.

E-Niro обещава 455 километра по новия тестов цикъл WLTP, но колко прави това в истинския живот? В Англия постигнаха 560 км при топло време в града, но едва 260 км в студено и на магистрала. Затова решихме да видим как ще се справи първият специално създаден електромобил на Kia в нормални български условия.

Още измъкването от София, оптимизирано от поредния "навременен" ремонт, ни стопи петдесетина километра от обхвата. Затова започваме с 400. Начертали сме маршрут от 321 км с магистрали, обикновени пътища и старопланински проход. И без нито една зарядна станция по него, за да не се разхайтваме прекалено. Натоварили сме здравата нашата Kia, най-вече със самите себе си, и ще караме като нормални хора, с включен климатик и без да се правим на Грета Тунберг с газта.

e-Niro е първата кола на корейците, разработена от самото начало с опцията за електрическо задвижване. Платформата, електромоторът и 64-киловатчасовата батерия са същите като при добре познатия в София електрически Hyundai Kona EV. При e-Niro максималният пробег е с няколко процента по-малък, но пък вътрешното пространство е чувствително повече. Пътниците на задната седалка имат почти 10 сантиметра повече в сравнение с Коna. Материалите също са отчетливо по-приятни и качествени, напук на опитите на корейците да налагат именно Hyundai като по-скъпата си марка.  

Багажникът побира внушителните 451 литра - със 70 повече от VW Golf и с почти 120 повече от електрическата Kona

Оборудването е много богато, просто защото е-Niro се предлага само в максималното ниво. В замяна на парите си получавате адаптивен круиз контрол, подгряване и охлаждане на предните седалки, кожен салон, 320-ватова аудиосистема от JBL (което си е чисто изхвърляне за толкова тихо купе), и навигация с 8-инчов сензорен екран. Колко точно са парите, за момента не можем да кажем. Заради ограничените доставки на батерии Kia не смогва да отговори на търсенето в Европа и за e-Niro се чака доста, поради което още няма и официална ценова листа за България. Очакваме летвата да е близо до 80 000 лева, с почти 20 хилядарки над обикновения хибриден Niro със същото оборудване.

Решимостта ни да настъпваме здраво обаче не изтрайва дълго. Първо, самата Kia не ни подтиква. Ускорението е светкавично, а управлението - достатъчно прецизно. Но тази кола предпочита да бъде карана в спокойствие и комфорт. Малко парадоксално, електрическата версия има допълнителна шумоизолация по вратите - просто защото в нея вятърът се чува много по-отчетливо. Извън това колата е идеално тиха. Има синтезатор на доста неприятен шум, за да предупреждава пешеходците, но за щастие можете да го изключите извън града.

Втората причина да отпуснем педала е, че започва да ни обзема прословутата "тревога за обхвата". В подножието на Беклемето сме, и ни остават 214 км до крайната точка, при 310 километра обхват. Обаче първо трябва да изкачим Стара планина.

 

Kia e-Niro

204 к. с. максимална мощност

395 Нм макс. въртящ момент

7.8 секунди 0-100 км/ч

167 км/ч максимална скорост

Изкачването, също като карането по магистрала, топи обхвата доста бързо. На леко влажния път за пръв път усещаме и теглото на нашето e-Niro. Само батерията с течното й охлаждане е над 450 килограма; общо електромобилът е с 350 над обикновения хибрид. В острите завои масата се усеща. Извън това тази Kia е неотличима от стандартните коли. Батерията е в пода между осите и само понижава центъра на тежестта, без да влошава баланса.

На билото числата вече не изглеждат толкова оптимистично. 10-те километра изкачване са смъкнали цели 45 от обхвата ни. Сега всичко зависи от това колко ще успеем да си върнем на слизане.

Оказва се, че е-Niro не е чак толкова добро в рекуперацията на енергия при спускане, колкото двойно по-скъпото Audi e-Tron например. Но това няма значение, защото пътят към Троян е временно затворен от катастрофа и решаваме да се върнем обратно. При 270 километра обхват ни остават 150 до София, така че вече можем да се отпуснем и да понастъпим газта.

След 300 изминати километра (при температури между 12 и 21 градуса по Целзий) на влизане в София ни остават още 177 - дори повече от обещаното от производителя

Впрочем и да свърши токът, няма да е трагедия - а само колосална скука. Батерията позволява бързо зареждане до 77 киловата, при което за 40 минути можете да добавите 300 километра обхват. Но в България няма подобни станции. При 50 киловата ще ви трябва около час. А от нормалната електрическа мрежа батерията се зарежда за над десет часа дори и със специалното зарядно на Kia.

Днес това не ни вълнува. На влизане в София сме изминали, с няколкото дубъла за камерата, общо 306 километра. Таблото показва още 177 км обхват, което е дори над обещавания от Kia максимум. Вече можем да кажем сбогом на "тревогата за обхвата". Това е електромобил, с който може да се пътува. Без страх.

Още снимки от теста на e-Niro вижте в галерията:

fallback
  • #29
    КК ( преди 4 години )
    извинявай за любопитството, но какъв е тоя плъг-ин хибрид с дизелов мотор, който караш?Проблемът при повечето плъгини е високата цена - реално плащаш за два двигателя - и твърде високият разход на бензин, сравнен с чисто бензинов автомобил, да речем. Те имат смисъл там, където носят някакви данъчни отстъпки и където хората имат възможност да ги зареждат всяка вечер - тоест имат собствени гаражи.
  • #28
    Вариатор ( преди 4 години )
    Дори само производството на неговата ибана батерия замърсява въздуха колкото автомобил със евро 6 за 12/13 години после те спасявали планетата!!!Как спасявате питам по точно???Долни и гнусни лъжи на промотимозъци водени от напушения Свети Илон джендърски
  • #27
    к. к. ( преди 4 години )
    На тоя етап има смисъл от плъгин хибриди. Поне моето скромно мнение е такова. Зареждаш у дома за 5 часа - пробег 40-50 км. градско на ток. На магистралата - добрият стар дизел - пробег 1000 км. Карам такава кола в момента. Но пробегът на ток лятото е 40 км, сега, зимата, е 25-30 км... Но на магистралата и междуградско съм СВОБОДЕН! Не мисля къде ще заредя...
  • #26
    к. к. ( преди 4 години )
    Няма да си купя електричка! Няма да променям шофьорските си навици, за да бъда "екологичен". Лъжат за пробега. Ако са ви казали, че пробегът е 400 км. и се качите на магистралата, трябва да карате с 80-90 км/ч. Подкарате ли колата със 140-150 км/ч., пробегът пада под 200 км... Не, мерси!
  • #25
    123иш4жоаэъ ( преди 4 години )
    Абе, "не-проздите" електрофили, похвалете се вашите лични електрички колко много вървят и колко са икономични. Опа, чакай малко - вие нямате такива! Защо ли? Обаче викате, "до 5 години" ще имате, а?
  • #24
    andromeda ( преди 4 години )
    Борим се да спасим Земята, те ми говорят за... превъртане на гуми,коне, магарета и прочее тъпотии. Не седнаха и не измизлиха електрически автомобил който да е евтин, икономичен, ефективен, да бъде дотиран от ***, които заради печалбите си, унищожиха планетата Земя.
  • #23
    анонимен ( преди 4 години )
    И още вярваш в Дядо Коледа! Казах ти, че си за специалист... Характеристиките на нафтовите печки не ми ги обяснявай! Обясни колко са надежни и как никак не се чупят и как турбините, дюзи, ГНП, маховици, горивни филтри и какво ли още не не се сменят. Така, че карай си нафтовата печка и се радвай на живота! Не зная какви комплекси те тресат да идваш и да ни обясняваш за "тостери" и колко нафтовите печки били по-добри.
  • #22
    Вариатор ( преди 4 години )
    Всеки съвременен 2 литра дизел разполага с 190/200кс, около 400нм ,ускорява за около 7 секунди,максималка 230км/ч и пробег с един резервоар около 800+км .Показатели който след минимален чип тунинг могат още да се подобрят!!!!!И кое му е по доброто на този Тостер?????Вас *** питам ама бил екологичен ххахахха ами неговото производство бе Гретковци?????
  • #21
    анонимен ( преди 4 години )
    тъй като по коледа се случват чудеса ми е интересно какво би те зарадвало на сутринта на новата година представи си че под елхата откриеш мобилен телефон с активирано приложение електронен ключ на супер кар с двг и електрически семеен автомобил кое би си избраллично аз си пожелавам през новата година амг гт 73 от съседната статия това чудовище събужда сетивата ти от километри и настръхваш при вида му
  • #20
    анонимен ( преди 4 години )
    щом си си мечтал за електрички, докато другите деца са имали пълноценно детство, значи нещата са наистина сериозни! обърни се към специалист!
fallback
Последни