Даже и за бензинови фанатици като нас не е трудно да харесат един съвременен електомобил. Ето ви един добър пример: новата Kia E-Niro. С 204-те си коня тази кола с лекота превърта гуми при старт и ще откаже всяка спортна кола на светофара. Въртящият й момент е колкото на първото Porsche Panamera, и повече от Mitsubsihi Lancer Evo VIII.
Само че в прекрасния нов свят на електромобилите интригата не е колко добре вървят, а колко далеч ще стигнат. Защото когато зарядът на батерията падне, не можеш просто да вдигнеш палец край пътя и след малко да се върнеш с пълна туба.
E-Niro обещава 455 километра по новия тестов цикъл WLTP, но колко прави това в истинския живот? В Англия постигнаха 560 км при топло време в града, но едва 260 км в студено и на магистрала. Затова решихме да видим как ще се справи първият специално създаден електромобил на Kia в нормални български условия.
Още измъкването от София, оптимизирано от поредния "навременен" ремонт, ни стопи петдесетина километра от обхвата. Затова започваме с 400. Начертали сме маршрут от 321 км с магистрали, обикновени пътища и старопланински проход. И без нито една зарядна станция по него, за да не се разхайтваме прекалено. Натоварили сме здравата нашата Kia, най-вече със самите себе си, и ще караме като нормални хора, с включен климатик и без да се правим на Грета Тунберг с газта.
e-Niro е първата кола на корейците, разработена от самото начало с опцията за електрическо задвижване. Платформата, електромоторът и 64-киловатчасовата батерия са същите като при добре познатия в София електрически Hyundai Kona EV. При e-Niro максималният пробег е с няколко процента по-малък, но пък вътрешното пространство е чувствително повече. Пътниците на задната седалка имат почти 10 сантиметра повече в сравнение с Коna. Материалите също са отчетливо по-приятни и качествени, напук на опитите на корейците да налагат именно Hyundai като по-скъпата си марка.
Багажникът побира внушителните 451 литра - със 70 повече от VW Golf и с почти 120 повече от електрическата Kona
Оборудването е много богато, просто защото е-Niro се предлага само в максималното ниво. В замяна на парите си получавате адаптивен круиз контрол, подгряване и охлаждане на предните седалки, кожен салон, 320-ватова аудиосистема от JBL (което си е чисто изхвърляне за толкова тихо купе), и навигация с 8-инчов сензорен екран. Колко точно са парите, за момента не можем да кажем. Заради ограничените доставки на батерии Kia не смогва да отговори на търсенето в Европа и за e-Niro се чака доста, поради което още няма и официална ценова листа за България. Очакваме летвата да е близо до 80 000 лева, с почти 20 хилядарки над обикновения хибриден Niro със същото оборудване.
Решимостта ни да настъпваме здраво обаче не изтрайва дълго. Първо, самата Kia не ни подтиква. Ускорението е светкавично, а управлението - достатъчно прецизно. Но тази кола предпочита да бъде карана в спокойствие и комфорт. Малко парадоксално, електрическата версия има допълнителна шумоизолация по вратите - просто защото в нея вятърът се чува много по-отчетливо. Извън това колата е идеално тиха. Има синтезатор на доста неприятен шум, за да предупреждава пешеходците, но за щастие можете да го изключите извън града.
Втората причина да отпуснем педала е, че започва да ни обзема прословутата "тревога за обхвата". В подножието на Беклемето сме, и ни остават 214 км до крайната точка, при 310 километра обхват. Обаче първо трябва да изкачим Стара планина.
204 к. с. максимална мощност 395 Нм макс. въртящ момент 7.8 секунди 0-100 км/ч 167 км/ч максимална скорост |
Изкачването, също като карането по магистрала, топи обхвата доста бързо. На леко влажния път за пръв път усещаме и теглото на нашето e-Niro. Само батерията с течното й охлаждане е над 450 килограма; общо електромобилът е с 350 над обикновения хибрид. В острите завои масата се усеща. Извън това тази Kia е неотличима от стандартните коли. Батерията е в пода между осите и само понижава центъра на тежестта, без да влошава баланса.
На билото числата вече не изглеждат толкова оптимистично. 10-те километра изкачване са смъкнали цели 45 от обхвата ни. Сега всичко зависи от това колко ще успеем да си върнем на слизане.
Оказва се, че е-Niro не е чак толкова добро в рекуперацията на енергия при спускане, колкото двойно по-скъпото Audi e-Tron например. Но това няма значение, защото пътят към Троян е временно затворен от катастрофа и решаваме да се върнем обратно. При 270 километра обхват ни остават 150 до София, така че вече можем да се отпуснем и да понастъпим газта.
След 300 изминати километра (при температури между 12 и 21 градуса по Целзий) на влизане в София ни остават още 177 - дори повече от обещаното от производителя
Впрочем и да свърши токът, няма да е трагедия - а само колосална скука. Батерията позволява бързо зареждане до 77 киловата, при което за 40 минути можете да добавите 300 километра обхват. Но в България няма подобни станции. При 50 киловата ще ви трябва около час. А от нормалната електрическа мрежа батерията се зарежда за над десет часа дори и със специалното зарядно на Kia.
Днес това не ни вълнува. На влизане в София сме изминали, с няколкото дубъла за камерата, общо 306 километра. Таблото показва още 177 км обхват, което е дори над обещавания от Kia максимум. Вече можем да кажем сбогом на "тревогата за обхвата". Това е електромобил, с който може да се пътува. Без страх.
Още снимки от теста на e-Niro вижте в галерията: