fallback

Kia e-Niro: краят на електрическите страхове (тест)

Ето един удобен семеен автомобил... с повече въртящ момент от Lancer Evo VIII

Даже и за бензинови фанатици като нас не е трудно да харесат един съвременен електомобил. Ето ви един добър пример: новата Kia E-Niro. С 204-те си коня тази кола с лекота превърта гуми при старт и ще откаже всяка спортна кола на светофара. Въртящият й момент е колкото на първото Porsche Panamera, и повече от Mitsubsihi Lancer Evo VIII.  

Само че в прекрасния нов свят на електромобилите интригата не е колко добре вървят, а колко далеч ще стигнат. Защото когато зарядът на батерията падне, не можеш просто да вдигнеш палец край пътя и след малко да се върнеш с пълна туба.

E-Niro обещава 455 километра по новия тестов цикъл WLTP, но колко прави това в истинския живот? В Англия постигнаха 560 км при топло време в града, но едва 260 км в студено и на магистрала. Затова решихме да видим как ще се справи първият специално създаден електромобил на Kia в нормални български условия.

Още измъкването от София, оптимизирано от поредния "навременен" ремонт, ни стопи петдесетина километра от обхвата. Затова започваме с 400. Начертали сме маршрут от 321 км с магистрали, обикновени пътища и старопланински проход. И без нито една зарядна станция по него, за да не се разхайтваме прекалено. Натоварили сме здравата нашата Kia, най-вече със самите себе си, и ще караме като нормални хора, с включен климатик и без да се правим на Грета Тунберг с газта.

e-Niro е първата кола на корейците, разработена от самото начало с опцията за електрическо задвижване. Платформата, електромоторът и 64-киловатчасовата батерия са същите като при добре познатия в София електрически Hyundai Kona EV. При e-Niro максималният пробег е с няколко процента по-малък, но пък вътрешното пространство е чувствително повече. Пътниците на задната седалка имат почти 10 сантиметра повече в сравнение с Коna. Материалите също са отчетливо по-приятни и качествени, напук на опитите на корейците да налагат именно Hyundai като по-скъпата си марка.  

Багажникът побира внушителните 451 литра - със 70 повече от VW Golf и с почти 120 повече от електрическата Kona

Оборудването е много богато, просто защото е-Niro се предлага само в максималното ниво. В замяна на парите си получавате адаптивен круиз контрол, подгряване и охлаждане на предните седалки, кожен салон, 320-ватова аудиосистема от JBL (което си е чисто изхвърляне за толкова тихо купе), и навигация с 8-инчов сензорен екран. Колко точно са парите, за момента не можем да кажем. Заради ограничените доставки на батерии Kia не смогва да отговори на търсенето в Европа и за e-Niro се чака доста, поради което още няма и официална ценова листа за България. Очакваме летвата да е близо до 80 000 лева, с почти 20 хилядарки над обикновения хибриден Niro със същото оборудване.

Решимостта ни да настъпваме здраво обаче не изтрайва дълго. Първо, самата Kia не ни подтиква. Ускорението е светкавично, а управлението - достатъчно прецизно. Но тази кола предпочита да бъде карана в спокойствие и комфорт. Малко парадоксално, електрическата версия има допълнителна шумоизолация по вратите - просто защото в нея вятърът се чува много по-отчетливо. Извън това колата е идеално тиха. Има синтезатор на доста неприятен шум, за да предупреждава пешеходците, но за щастие можете да го изключите извън града.

Втората причина да отпуснем педала е, че започва да ни обзема прословутата "тревога за обхвата". В подножието на Беклемето сме, и ни остават 214 км до крайната точка, при 310 километра обхват. Обаче първо трябва да изкачим Стара планина.

 

Kia e-Niro

204 к. с. максимална мощност

395 Нм макс. въртящ момент

7.8 секунди 0-100 км/ч

167 км/ч максимална скорост

Изкачването, също като карането по магистрала, топи обхвата доста бързо. На леко влажния път за пръв път усещаме и теглото на нашето e-Niro. Само батерията с течното й охлаждане е над 450 килограма; общо електромобилът е с 350 над обикновения хибрид. В острите завои масата се усеща. Извън това тази Kia е неотличима от стандартните коли. Батерията е в пода между осите и само понижава центъра на тежестта, без да влошава баланса.

На билото числата вече не изглеждат толкова оптимистично. 10-те километра изкачване са смъкнали цели 45 от обхвата ни. Сега всичко зависи от това колко ще успеем да си върнем на слизане.

Оказва се, че е-Niro не е чак толкова добро в рекуперацията на енергия при спускане, колкото двойно по-скъпото Audi e-Tron например. Но това няма значение, защото пътят към Троян е временно затворен от катастрофа и решаваме да се върнем обратно. При 270 километра обхват ни остават 150 до София, така че вече можем да се отпуснем и да понастъпим газта.

След 300 изминати километра (при температури между 12 и 21 градуса по Целзий) на влизане в София ни остават още 177 - дори повече от обещаното от производителя

Впрочем и да свърши токът, няма да е трагедия - а само колосална скука. Батерията позволява бързо зареждане до 77 киловата, при което за 40 минути можете да добавите 300 километра обхват. Но в България няма подобни станции. При 50 киловата ще ви трябва около час. А от нормалната електрическа мрежа батерията се зарежда за над десет часа дори и със специалното зарядно на Kia.

Днес това не ни вълнува. На влизане в София сме изминали, с няколкото дубъла за камерата, общо 306 километра. Таблото показва още 177 км обхват, което е дори над обещавания от Kia максимум. Вече можем да кажем сбогом на "тревогата за обхвата". Това е електромобил, с който може да се пътува. Без страх.

Още снимки от теста на e-Niro вижте в галерията:

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    абсолютно безмисленно като инвестиция 20 000 лв превърнато в гориво са 8 000 л. които са достатъчни да изминеш 120 000 км. или около 12 години свобода през които си независим от електропреносна мрежа
  • #8
    до 6 ( преди 4 години )
    Прав си. На картите на двата БГ оператори на зарядна мрежа, целият парк Централен Балкан е празен. Ето ти една страшна неразработена пазарна ниша. Иначе само една голяма верига бензиностанции да сложи бързи зарядни по обектите си, въпросът е решен. За момента извънградско само след предварително планиране и взимане на преходници да можеш да включваш на 3-фазните кемперни/командо контакти и старите черни. Има ги, даже и тук ги правят. Краен вариант - авариен генератор до 3kw и 50кг в багажника.
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    Няма как на пр0зд човек да обясниш нещо, след, като дори трудът не си е направил да види какво е разстоянието от София до Троян и обратно и да направи най-елементарна сметка, че запасът на батерията е предостатъчен и не се налага да се прави някакво междинно зареждане. И на всичкото отгоре ще остане достатъчен енергиен запас, като резерв. Няма как да обясниш нещо на човек, който за елементарни неща няма възможността да се замисли. Забрави да обясниш как това е градски и крайградски автомобил!
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    Уважаеми г-да 2, 3 и 4, като ги разбирате толкова тези неща, бихте ли обяснили на нас "ТеДеИ"-тата (въпреки, че аз съм на бензин+газ), ако екипът на предаването все пак бяха стигнали до Троян, как, къде, за колко време и за още колко пробег щяха да си заредят очевидно разредената до там батерия? Или щеше да им се наложи да преспят в някой хотел за поне една нощ + да се молят на персонала да им осигури ток по възможност не от контакта за сешоара в банята...
  • #5
    none ( преди 4 години )
    Навсякъде извън Европа, Киа се позиционира като по-висок клас марка, а Хюндай като по-нисък. Само тук е наобратно (не знам защо). Иначи при цена от 80К, не знам кой ще си купи тази кола. То вярно че разходите за експлоатация са по-ниски от тези на конвенционален автомобил, ама всичко над 60К за този клас ми се струва прекалено ...
  • #4
    до: 1 ( преди 4 години )
    Не се тревожи за колата, а за това че при теб няма никой в главата! Карай си ТеДеИто и не се мъчи да разсъждаваш/тревожиш върху неща от които нямаш представа!
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    #1 Тревогата за обхвата е защото за първи път се тества колата. Дори в началото на видеото ти го обясняват хората защо, но чукча е писател. А се говори за това предимно, защото това е един от най-важните показатели при автомобилите.Обхвата е изключително важно нещо да не кажа най-важното.Добре са се справили корейците с този показател и колата им според мен ще бъде успешна.Във видеото става въпрос за тест на обхвата реално на пътя при реални,а не тестови условия и показва отлични характеристики
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    И аз съм разтревожен, но за Разтревожения под мен, а не за електричката. Ако беше забелязал драги, не е просто отиване до Троян, а и връщане. Съществена разлика от това, което си написал. Хората са минали 306 км и им остават 177 км запас. Според теб това явно е лош резултат и както казваш е градски и крайградски автомобил. Ще се съглася с теб само, ако живееш в Мексико-сити или Ню Йорк-сити. В противен случай си написал една огромна глупост. Автомобилът покрива почти всички нужди за страната
  • #1
    Разтревожен ( преди 4 години )
    След като вече можем да кажем сбогом на "тревогата за обхвата", защо в половината статия говорим за това само? Едно отиване до Троян е притеснително, не ми се мисли за по-далеч. Присъда: градски и крайградски автомобил.
fallback
Последни