През зимата повечето шофьори приемат, че колата харчи малко повече. По-ниски температури, работещо отопление, отопляеми прозорци и седалки – всичко това струва допълнителни литри гориво. Въпреки това, има грешка, която може да се добави до 2 литра на 100 км към сметката, и тя се допуска от изненадващ брой шофьори.

Става въпрос за това да оставиш кутията за багаж на покрива на колата дълго след като пътуването приключи. На пръв поглед изглежда удобно. Ако кутията ще е полезна след седмица-две, защо да я сваляте? Проблемът е, че всеки ден на шофиране с допълнителен товар на покрива означава хвърлянето на пари във... въздуха. Буквално – защото именно въздухът оказва много по-голямо съпротивление тогава.
Как кутията на покрива увеличава разхода на гориво?
От гледна точка на физиката, покривната кутия е едно от най-лошите добавки, които могат да се дадат към аеродинамиката на автомобил. Тя разширява предната повърхност, нарушава въздушния поток и генерира турбуленция. Ефектът се увеличава експоненциално с ускорението. Тестовете на ADAC показват, че при около 80 км/ч разходът на гориво вече се увеличава с около 10-11 процента. По магистралата, при 120-130 км/ч, допълнителният апетит за гориво може да достигне до 2 литра на 100 км.
Ако през зимата караме 2000 км с кутия на покрива, лесно се изчислява, че с увеличаване на разхода на гориво с 2 л/100 км изгаряме допълнително 40 литра гориво. В някои коли това е почти целият резервоар за гориво.
Принципът е прост - монтирайте покривната кутия непосредствено преди тръгване и я премахнете възможно най-скоро след връщане. Въпреки че изглежда тежко, наистина се отплаща на сезонно ниво. Струва си да се погрижите и за правилното закрепване – кутия, която е твърде напред, може да влоши аеродинамиката още повече, отколкото производителят е очаквал.
Още неща, за които шофьорите трябва да внимават
Кутията на покрива не е единствената грешка, която кара сметката за гориво да се увеличава по-бързо, отколкото би трябвало през зимата. Багажник на покрива дори без кутия също вдига разхода. Самите напречни греди могат да увеличат горенето, създавайки шум и въздушно съпротивление.
Багажникът на автомобила, пълен с ненужни неща, работи по подобен начин. Комплект инструменти, кутии, цилиндри или стари гуми - не е нужно да носим със себе си през целия сезон.
Не трябва да се забравя и налягането в гумите. При ниски температури пада естествено и много шофьори не го коригират с седмици. Недостатъчно напомпаните колела означават по-голямо съпротивление на търкаляне и допълнителни десети от литър на сто. В мащаба на няколко зимни месеца това е още един литър гориво, абсорбиран от нещо, което може лесно и бързо да се коригира. През зимата колата винаги гори малко повече, отколкото през лятото, но зависи от шофьора дали ще е 0.5 л/100 км или дори 2-3 л/100 км повече.

