IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Нулев разход - митове или реалност

Кое е по-правилно - движение по инерция на неутрална или спиране с двигателя?

Някои шофьори искрено се радват, когато при движение по инерция с включена предавка видят нулев разход на гориво на бордовия компютър. Някои обаче започват да се съмняват дали такава ситуация наистина е възможна: при дълго спускане тахометърът показва 3000 оборота, но консумацията си е нула.


Разход-1


Наистина ли е така? "Това не може да е вярно", решава водачът, превключва на неутрална предавка и тръгва на празен ход, при който разходът определено е минимален. Но не и нула. Какво всъщност се случва и кога потреблението на гориво се оказва по-малко? И как да караме в този случай?

Чрез въздействие върху педала на газта водачът генерира заявка за въртящ момент в съответния времеви момент. Важно е да се отбележи, че не с натискане, а чрез въздействие: ECU (електронният блок за управление) внимателно следи не само на колко милиметра водачът е натиснал педала, но и дали го е освободил и колко бързо прави всичко това. И второ - в кой точно момент.

За да стане ясно, ето два примера. Ако ECU "забележи", че водачът не е отпуснал педала на газта твърде бързо при шофиране с достатъчно висока скорост с достатъчно голямо изискване за въртящ момент в момента, той "решава", че автомобилът е излязъл на пътя, приключил е с ускорението и ще продължи да се носи бързо и равномерно.


Разход-4


В този случай ECU ще реши, че е време да премине в круизен режим: включва най-високата предавка на автоматичната трансмисия, за да се пести гориво и да се поддържа скоростта възможно най-деликатно, леко променяйки ъгъла на отваряне на дроселовата клапа, времето за впръскване на гориво, повишаването на налягането и други. Основното е, всичко да бъде икономично, защото ефективността е същността на круизния режим в софтуера на ECU.

Това е първият пример. Сега си представете същото, само че водачът рязко отпуска педала на газта. В този момент някои автомобили смятат, че може да последва спиране и предварително активират напълно друга програма - спиране с двигателя. Тогава те рязко намаляват подаването на гориво, а в някои случаи дори принуждават автоматичната трансмисия да превключи една-две предавки. Какъв извод трябва да се направи от това?

Изводът ще бъде следният: ECU, въз основа на връзката между заявката за въртящ момент и текущите условия на шофиране, използва един или друг предварително зададен режим във всеки конкретен период от време. Един от тези режими е спиране с двигателя и точно той се използва при движение по инерция в момент, когато бордовият компютър може да покаже нулев разход на бензин. При движение на неутрална предавка е активен режимът на празен ход, който се различава от този на спиране с двигателя и тогава бордовият компютър не показва нулева консумация. Означава ли това, че колата е по-икономична, когато се спира с двигателя?

 

Разход-2


Жалко, че водачът не може да излезе извън колата, докато кара и да види дали от ауспуха излиза дим. Ако можеше, нямаше да има никакви съмнения: при движение по инерция на предавка подаване на гориво има - двигателят все още работи и гори бензин или дизел. Защо тогава бордовият компютър показва нулев разход?

Всъщност, в режим на спиране с двигателя параметрите на подаването на гориво са близки до тези при движение на празен ход. При някои коли в пресичането на двата режима има толкова много общо, че когато двигателят спре, бордовият компютър превключва единиците за показване на моментния разход от литри на 100 км на литри в час. Тогава цифрите за литри в час на празен ход и при движение по инерция ще бъдат много близки. Често може да забележите и обратното: ако ускорите и превключите на неутрална предавка, моментният разход в литри на сто километра също ще бъде нулев.

Всъщност обаче, няма да е нулев в нито един от тези случаи. На практика действителната консумация ще варира в диапазона от 0,5-0,9 литра на час, в зависимост от дизайна на двигателя и консумацията на периферни устройства като климатик, музика, отопление, вакуумна помпа и други, които изискват поне някаква консумация на енергия. В моментния модел на управлението на двигателя, част от въртящия момент в абсолютни (т.е. в нютон метри) или относителни (като процент от максималните) стойности винаги е запазена, за да се осигури работата на периферните устройства.

 

Разход-3


Водачът не може да задейства този резерв с натискане педала на газта - за него тези нютонметри просто не съществуват. И макар че осигуряването на този резерв изисква някакъв разход на гориво във всеки случай, ECU го смята за толкова незначителен, че не е необходимо да го показва на водача - нека от време на време вижда нула и се радва на факта, че климатикът издухва студен въздух в лицето му напълно безплатно. Така че, в режим на спиране с двигателя няма нулев разход. Всъщност винаги го има и е близък до разхода на празен ход.

С превключването на неутрална предавка или, обратно, като намалявате скоростта с двигателя, няма да може да спестите забележимо количество гориво. Така че, тук е по-важно друго нещо, а именно безопасността.

Шофирането на неутрална предавка е все едно карате неуправляемо превозно средство. Много хора забравят, че педалът на газта е също толкова необходим при шофирането, колкото и воланът, а при неутрална предавка това управление просто не съществува, дори е опасно. Ако при автомобил със задно задвижване спирането на двигателя ви позволява да избегнете занасяне на задния мост или ви помага да коригирате, ако то е започнало, трябва да шофирате с включена предавка. При предно задвижване излизането от буксуване винаги е придружено с подаване на и, разбира се, без включена предавка това също не става.

 

Разход-5


При дълги спускания спирането с двигателя ви позволява да избегнете прегряване на спирачните накладки и дискове, а ако спирачната течност е твърде стара, може също да предотврати кипенето й. Карането по дълъг наклон на неутрална и удържането на колата само със спирачки е меко казано рисковано. Не си мислете, че ако спирачките държат добре, те на сто процента де ви позволят да стигнете до края на спускането. Това не е вярно и ако добре ги прегреете, те веднага "изчезват". Навикът да се спускате по нанадолнище на на неутрална предавка е един от лошите навици, от които трябва да се отървете.

Макар че в режим на спиране с двигателя действителният разход не е нулев, не бива да се мисли, че при три хиляди оборота на коляновия вал моторът като по чудо ще засмуче повече гориво, отколкото ако работи на неутрална предавка - той конструктивно не е способен на това. Следователно, при приблизително еднакъв действителен разход на гориво при движение по инерция в неутрално положение и спиране на двигателя с предавка, винаги трябва да избирате второто: на първо място, това е въпрос на безопасност, а не на икономия на гориво.

0 от 500
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 28 минути )
    Въздушни помпи,а Тротка неграмотен.
  • #9
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 30 минути )
    Хехех Тротинетка,сам си пишеш коментари и сам се хвалиш.Пак ли разтроение на личността те тресе,психопат тесларски?
  • #8
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 1, 4,5,6 и 7 ( преди 49 минути )
    Вие сте радост за очите ми. Изключително съм щастлив, че все още има хора с критично мислене, които не вярват на всяко едно внушение написано в интернет, като тази статия например! Статия, която обяснява че Нютон е измамник, подобно на коментиращите, които вярват на такива статии! При спускане според законите на Нютон, не горивото, а кинетичната енергия на масата на автомобила върти както двигателя, така и всички спомагателни агрегати - алтернатор, климатик, маслени и въздушни помпи.
  • #7
    4 rate up comment 0 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 1 час )
    ако изключиш от скорост-оставаш на празен ход с някакъв разход на гориво.
  • #6
    4 rate up comment 0 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 1 час )
    Когато спускаш по надолнище без газ се нарича ППХ-принудителен празен ход и тогава при моторите с компютърно управление се изключва подаването на гориво към дюзите,а двигателя се върти от колелата чрез предаватената кутия и тогава е този нулев разход.Реално двигателя се върти принудително ,но си се маже от маслената помпа,само гориво не се подава.В момента в който подадеш газ компа "нарежда"на дюзите да впръскат гориво и мотора си продължава да работи с гориво.Същото става и ако изключиш от скор
  • #5
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 час )
    На старите механични дизели икономията на гориво дори можеш ясно да я чуеш. Докато спускаш по наклон без газ на скорост двигателя става по тих отколкото на празен ход. Дюзите не тракат което значи че не се отварят и не преминава гориво през тях. Помпата не подава гориво когато двигателя се задвижва от инерцията. В момента в който пуснеш на свободна или натиснеш газта горивото тръгва и ясно че чува тракането на дюзите.
  • #4
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 3 ( преди 1 час )
    Гасенето на двигателя и пускането по инерция е доста ефективно и наистина спестява гориво при дълги спускания. Нали точно това правят автоматично и всички съвременни хибридни автомобили. В момента в който пуснеш газта всичко се изключва и остават само електрическите системи които се захранват от инерцията.
  • #3
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 часа )
    2-ри, колко огромна е тази разлика? На по новите модели се смята динамично разхода и при мене е 0.5/100. Отделна тема е - че по закон е забранено да караш колата да не е зацепена. Пусканто по инерция е като работа на празен ход, а по времето на москвичите, дори гасяха двигателя.. неща, които внаги са ме удивлявали при отците ми. Не че са спестявали нещо.. щото има ли спускане има и качване..
  • #2
    0 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 часа )
    Точно заради спускането на скорост и показанията "нула" е огромната разлика в реалният разход и този по табло
  • #1
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 часа )
    Още Москвичите навремето имаха клапан да спира горивото като "му върнеш газта" (поне на теория), така че при спускане на предавка, ЕКУ-то като нищо също спира изцяло горивото и разходът става нула. Признавам обаче, че не съм се ровил за подробности по тази тема от времето на въпросните Москвичи.