IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.
 


На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.


гуми смяна, Continental


Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.


гуми, зимни срещу всесезонни, Continental
Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.


гуми, зимни, състав, Continental

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

0 от 500
  • #21
    16 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Карам всесезонни гуми, който има спортна кола или желае да кара по-агресивно да си ги сменя.
  • #20
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Божидар ( преди 2 месеца )
    Ами като полицията те задължава да имаш гуми с грайфер 4мл.поне и аз искам да ги сменя само когато застудее но ги смених сега в топлото вьн 26 градуса карам сьс зимни гуми!
  • #19
    8 rate up comment 1 rate down comment
    carpe_diem ( преди 2 месеца )
    И един виц от реалния живот. Поръчвам на жена ми всесезонни пред 2-3 години - тя грам не си кара колата (грубо 1000 км на година) и щяха да я устройват идеално, ама изобщо не видях какво пристига, а само сравних марката и погледнах DOT-а. Тя като ходи да й ги монтират, се учуди защо имат нарисувана снежинка и... се оказа, че са ни пратили зимни гуми (същата марка). Купувай после и летни, че бяха стари на 7-8 години и... сега пак 2 пъти в годината безсмислено за нея висене на гумаджийницата :D
  • #18
    6 rate up comment 0 rate down comment
    carpe_diem ( преди 2 месеца )
    До #1: Имат предвид и разходите за смяна (без хотел). Грубо 500 лева комплект сравнително читави 16-ки (че вече и 17-ки има нелоши за тия пари), по един комплект за всеки сезон 1000. 50 разходи за смяна на сезон демонтаж, монтаж, баланс, тежести (за София, 30 за извън), правят 100 на година (за София, 60 извън). Аз ги изкарвам 1500-1600 грубо за 5 години. Пак е по-ниско от статията, ама горе-долу в тези граници върви. Вече с втори компект джанти само баланс от време на време и толкоз...
  • #17
    19 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Истината е всесезонните гуми! Не се занимавате с глупости. Карате 3-4 г. и вземате нови. Повече от 10 г. карам само с такива и досега не съм имал никакви проблеми. Градските легенди, че всесезонна гума нямало ги оставете за кръчмата. Има и са доста добри от някои марки. Вече и не са скъпи, както преди години бяха. карал съм при всякакви условия и никога не са ме оставяли на пътя или да поднесе колата или да не мога да спра. Стига обаче да се кара разумно, а не да се правиш на състезател.
  • #16
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    На едната кола с която пътувам много и обикалям из зимните кyрорти съм с 2 комплекта гуми с джанти. Не е добра идея да имате зимни и летни гуми с едни джанти. Всяка смяна скапва гумите, разтяга ги и стават опасни за каране. Всеки комплект трябва да е с джанти. За зимните може да са стоманени. Те са евтини поне. После смяната можете да си е правите сами и джантите ще ви излязат без пари. На втората кола съм с всесезонки. За из града и близки дестинации са ОК. Дори и при сняг и лед са добре.
  • #15
    15 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    подържам два автомобила с четири комплекта гуми с джанти както е казал народа като имаш гребенче трябва да имаш и брада иначе става като в онзи виц мъж се прибира вечерта и щастлив и доволен казва на жена си че си купил гараж жена му го напсувала мухлю кола няма гараж си купил мъжа сконфузен добре бе жена аз казвам ли ти нещо когато си купуваш сутиен а нямаш цици така че мислете гараж кола застраховки винетки гуми и подръжка и се откажете ако нямате едни 2 000 на година за да имаш автомобил
  • #14
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Нали като смениш колата ще ги продадеш, така че, да кажем 50 лв обезценка
  • #13
    5 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    а втория комплект джанти колко струва, баце :D
  • #12
    15 rate up comment 2 rate down comment
    1 ( преди 2 месеца )
    Купуваш 2ри комплект джанти и смяната ти е 10тина лв. Или без пари ако не си с 2 леви ръце.