IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.
 


На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.


гуми смяна, Continental


Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.


гуми, зимни срещу всесезонни, Continental
Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.


гуми, зимни, състав, Continental

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

0 от 500
  • #9
    17 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Карам си с все сезонни гуми на премиум марка и не се занимавам повече със смяна.
  • #8
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Тенекеджия ( преди 1 месец )
    при наличието на Weather Channel очевидно не е нужно всички да се струпат в гумаджийницата половин час след първата слана :D А ония, дето са си сложили зимните гуми на 1 октомври, действително са си ги поопекли вече
  • #7
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Гумаджия ( преди 1 месец )
    От статията излиза, че всички, сложили зимни гуми до момента, скоро ще карат с прецакани гуми. С тия около 20 градуса навън "скоро зимните гуми няма да са вече зимни". И искам да видя как цяла София слага зимните точно когато застудее, щото преди това няма смисъл.
  • #6
    3 rate up comment 0 rate down comment
    до номер 2 ( преди 1 месец )
    По същата изумително сложна и явно необозрима логика: спестяваш парите от смените
  • #5
    5 rate up comment 2 rate down comment
    до номер 1 ( преди 1 месец )
    Или може би ти си чел между редовете :) 1800-1900 лева с гумите, монтажа и демонтажа за четири и половина сезона
  • #4
    9 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    който иска да рискува живота здравето на близките и околните както и имуществото си за да спести едни 1 000 ± лв. за 2 години по добре дарне си купува кола и да се придвижва с обществения транспорт
  • #3
    12 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Животът на водача и пътниците е по-ценен от най-скъпите гуми и джанти. Не си правете екперименти, а карайте с подходящите гуми за сезона. При един лек инцидент спестените пари от летните гуми отива за майстори, че даже няма и да стигнат. А за строшените нерви и причинените неудобства няма да ги коментирам,
  • #2
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Също ако не караш много 2та комплекта можеш да ги търкаляш до 7 години (особено летните) И само да попитам как 2 комплекта за 5 години струват Х цена, а 1 компект за 2.5 години, тоест отново 2 комплекта за 5 години, са 400 лв по-малко. При положение че махаш летните, които обикновено са малко по-евтини. Та ако има разлика, ще е в полза на 2-та комплекта, макар и не повече от 100-тина лв.
  • #1
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    1800-1900 лв или по 900-950 лв за 4 16-ки е цена за доста висок клас гума. Или пак сме преписвали статии без да мислим. За тези пари 205/55/16 (най-масовия размер) се взима WINTERCONTACT TS 860 S - спрягана за една от най-добрите зимни гуми в момента. Малко по-евтино излиза Мишлен Алпин (карал съм алпин 4 и дори като поостарее е доста добра). За под 600лв на комплект взимаш Фалкен Нокиан, Вредещайн. И дори няма да споменаваме бюджетните марки.