IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.
 


На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.


гуми смяна, Continental


Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.


гуми, зимни срещу всесезонни, Continental
Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.


гуми, зимни, състав, Continental

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

0 от 500
  • #58
    22 rate up comment 12 rate down comment
    Един ( преди 5 години )
    От 5 години карам с зимни гуми целогодишно и не съм имал проблеми. Вярно е че съм градски шофьор. Не знам как ще са ако карам по планинските проходи.Тая статия е в ослуга на гумаджиите.
  • #57
    11 rate up comment 2 rate down comment
    matarov ( преди 5 години )
    Поредна .Уж става дума за сухо време , а се почва с аква планинг. Не разбирам как една гума проектирана и изчислена за лед,сняг и кал би се затруднила със сух асвалт. Износването също е спорно.Тази тема е като подгряването през зимата,старт-стоп системите,автоматични светлини и други неща създадени сами за себе си,които оскъпяват автомобила при съмнителна полза.Във връзка с някои коментари по-долу искам да поясня,че имам втори комплект джанти с летни гуми.Просто реших да експериментирам.
  • #56
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Българина ( преди 5 години )
    Ето го метеото за месец напред:https://***.gismeteo.com/weather-varna-3421/month/'И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.'?Аз не смятам да си монтирам зимните през този период(за да не се 'опекат'), с фуражките все някак ще се разбера ...
  • #55
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Някой ( преди 5 години )
    По бай тошово време нямаше зимни и летни!!!!През лятото може с зимни но обратното не!!!
  • #54
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Иван ( преди 5 години )
    И това означавало че трябва лятото да ги дъра в хладилника?
  • #53
    5 rate up comment 1 rate down comment
    51 ( преди 5 години )
    E бате, то веднъж стига да стане белята :)
  • #52
    22 rate up comment 0 rate down comment
    до 53 ( преди 5 години )
    Вероятно за стотен път в тия коментари: не е задължително да се кара със зимни гуми. От 15 ноември е задължително само дълбочината на протектора да е поне 4 мм. А ако искаш да караш с по-изтъркана гума есента и зимата, полицаят ти е най-малкият проблем
  • #51
    13 rate up comment 6 rate down comment
    Ikl ( преди 5 години )
    Това последното изречение го копирайте и го показвайте на полицая, който ви спре тези дни по времето на акция зима и му кажете, че в никакъв случай няма да си съсипвате зимните гуми при тези летни температури.
  • #50
    20 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Вече няма Карачи и шофьори има само водачи. Прав си колега който си го може и със Вида спорт и с москвич пак го може.
  • #49
    19 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    този февруари направих едно пътуване до бг и обратно , около 8000км през франция , германия и австрия с летни гуми, всичко точно , до момента в който влязох на паркинга на един супер и не бяха разринали , голям кеф , добре че имаше само две коли та им се размина , поуката е че зимните гуми си оправдават името, но работата е че на 8000км , това беше единственото място където стъпих на сняг , та не знам ,