Американците обичат да казват, че всичко до 2 литра се отнася за кутия със сок, но не и за двигател на автомобила. Преследването на икономия на гориво и намаляването на вредни емисии обаче оставиха далеч в миналото времената, в които малките като обем двигатели се поставяха само на градски малолитражки. В наши дни дори огромни на размери автомобили използват мотори, чийто работен обем е колкото тази прословута кутия за сок.
Натиск върху инженерите оказват от всички страни - еколози, маркетолози, клиенти и законодатели. Те искат от тях нисък разход на гориво и минимални вредни емисии, което съответно води до избор на по-малки двигатели, чиято мощност се увеличава с помощта на турбини. Колко надеждна е тази комбинация, е отделен въпрос. Фактът обаче е един - индустрията продължава да бълва здравеняци със сърца на колибри. Ето и няколко примера за това:
Някога всъдеходът Ford Explorer нямаше в гамата си двигател с обем под 4,0 литра, а най-големият беше 5,0-литров V8. След появата на петото поколение през 2010 г. започна борба за намаляване на теглото и икономия на гориво и съответно всичко се преобърна с главата надолу. Рамата, раздатъчната кутия с понижаващи предавки и V8 двигателите отидоха в историята.
Дължината от 5 метра се запази, но под капака промяната беше огромна. Вместо базовия 4,0-литров V6 беше поставен 2,0-литров EcoBoost с мощност 240 к.с. (за варианта с предно предаване). Версията с 4х4 получи 2,25-литров мотор с 280 коня. Той беше поставен и на новия Explorer, както и на пикапа Ford Ranger за пазара в Щатите.
Снимки: Производителите