Американците обичат да казват, че всичко до 2 литра се отнася за кутия със сок, но не и за двигател на автомобила. Преследването на икономия на гориво и намаляването на вредни емисии обаче оставиха далеч в миналото времената, в които малките като обем двигатели се поставяха само на градски малолитражки. В наши дни дори огромни на размери автомобили използват мотори, чийто работен обем е колкото тази прословута кутия за сок.
Натиск върху инженерите оказват от всички страни - еколози, маркетолози, клиенти и законодатели. Те искат от тях нисък разход на гориво и минимални вредни емисии, което съответно води до избор на по-малки двигатели, чиято мощност се увеличава с помощта на турбини. Колко надеждна е тази комбинация, е отделен въпрос. Фактът обаче е един - индустрията продължава да бълва здравеняци със сърца на колибри. Ето и няколко примера за това:
Пълноразмерните американски пикапи и V8 двигателите са неразривно свързани от години. Клиентите гледат с пренебрежение дори на базовите версии с V6 мотори, но борбата за екология се намеси и при тези машиви. Новото поколение на Chevrolet Silverado от 2018 г. в базовата си версия разчита на 4-цилиндров (!) мотор с обем 2,7 литра.
С помощта на турбина от него са измъкнати 310 к.с. и 472 Нм, но колко време ще изкара този форсиран двигател? Та той трябва да задвижи грамада с дължина 5,9 метра и тегло 2,5 това, като често към това се прибавя и ремарке с каравана или лодка. В GM обаче твърдо следват новия тренд и флагманът Cadillac CT6, както и всъдеходът Chevrolet Traverse получават 2,0-литров мотори, а седанът Chevrolet Malibu има версия с 1,5-литров двигател.
Снимки: Производителите