fallback

Защо е необходима 9-степенна трансмисия?

В основата на появата й са новите екологични стандарти в Европа

Съвсем неотдавна започна преходът към 8-степенни автоматични трансмисии. Производителите твърдят, че този вариант е най-икономичният. Сега обаче западните медии от време на време пишат, че тези скоростни кутии скоро ще бъдат заменени с 9-степенни. Заслужава си да разберем защо това е нужно.

В основата на необходимостта от увеличаване броя на степените е фактът, че в ЕС влязоха в сила нови екологични стандарти. Сега емисиите въглероден диоксид в атмосферата не трябва да надвишават 120 г/км, а бъдеще този показател трябва постепенно да бъде намален до 90 г/км. От техническа гледна точка това е възможно само, ако оборотите на двигателя са в диапазона 1500-2000. В много съвременни автомобили обаче този показател е много по-висока. И може да бъде намален само, ако се използва скоростна кутия с по-голям брой степени.

Това техническо решение дава най-добър резултат в условия на обикновено градско шофиране, където скоростта не надвишава 65-80 км/ч. Тестовете обаче показват, че извън града, освен ако водачът не се опитва да ускори до над 110 км/ч, 8-степенната трансмисия не позволява да се превиши зададеното число обороти. Проблемът е, че в Европа има и аутобани без ограничение на скоростта. Тогава, за постигане на нужния резултат е необходима 9-степенна трансмисия.

Пионер в тази област стана Mercedes-Benz. Компанията разработи 9-степенна трансмисия, наречена 9G-Tronic. Тя започна да се монтира на E350 BlueTec. Тестовете показаха, че в сравнение с подобни модели, оборудвани със 7-степенни трансмисии, разходът на гориво е значително намален, но само в градски условия. При извънградско шофиране забележима разлика не бе отчетена. КПД-то на новата трансмисия обаче е 92%, докато при предишното поколение не достигаше и 86%.

Впоследствие, с разработването на 9-степенна трансмисия се захвана и брандът Land Rover. Тъй като първоначално беше планирано тя да бъде монтирана на автомобили с напречно разположен двигател, марката успя да направи новите агрегати по-компактни. А извън града те показват дори по-добри резултати от немските.

Снимки: Mercedes-Benz и Land Rover

fallback
  • #27
    ( преди 4 години )
    Не знам от къде е преписвана статията, но 9-G троник на МБ има от 2016 на С и Е класа и от 2017 на S класа. Служебната С180 е 12.2016 и е с 9-G троник.
  • #26
    анонимен ( преди 4 години )
    Те хонда акорд 10 поколение с двигател 2.0т. имат 10 степенен планетарен автоматик от 2018г. кви ги разправят тия
  • #25
    До коментар 25 ( преди 5 години )
    Електромобилите нямат нужда от степен в кутията за да се задвижват назад. Просто като превключиш лоста/кнобката в купето, електрически се реверсира посоката на въртене на електродвигателя. А единствената екология е чрез използване на двустепенна кутия с 2 предавки за напред, по-ниската за назад, паркинг и неутрална на моста ако той се планира да не бъде задвижван (например при теглене, или 4х4 автомобил който в даден момент се движи в режим предно/задно).
  • #24
    анонимен ( преди 5 години )
    Как ще ги превключвам толко много ба? Ще получа тремор от работа с газта, съединителя и лоста :D
  • #23
    Единствената екологи ( преди 5 години )
    кутия е с 3 степени: паркинг, напред и назад. Обаче се слага само на електроколите!
  • #22
    анонимен ( преди 5 години )
    VAGонетке, гледай си филмчетата, гледай клипчета, но не се прави на много знаещ, защото не си! Това кога е основана компанията е без значение. Исторически преглед ли ще правим или говорим към днешна дата как са нещата, а те са, че оборота на Aisin е 3 пъти по-голям от този на ZF/. така, че си заври главата там където слънце не те огрява и трай, че само се излагаш. И да ти кажа е срамно от толкова години немците да правят СК, а някакви си японци да ги бият с толкова млада компания. Смяяях!
  • #21
    сепуко харакири ( преди 5 години )
    Специално за оня с жълтата мека каска, дето пише под различни анонимни имена и явно е гледал много немски стопове.https://youtu.be/BiadaZiRMno Това филмче е за ZF ,Zahradfabrik, основана през 1915 и произвеждала дори дирижаблите на граф Цепелин.Aisin seiki, основана през далечната 1969 от японци и американци...Известана с най вече скорости за амер.газки и японски пакистански мерцедеси, познати като тойота, много популярни в африка.Та толкова са известни, че няма накъде...Имитатори жълти...
  • #20
    Drivetrain ( преди 5 години )
    Многостепенни* кутии. Освен това, това, че електродвигателите имат широк работен диапазон, не означава, че КПД-то е постоянно за всякакви обороти и, че охлаждането е оптимално за всякакви обороти. Както и честотното управление и т.н. Това, че може да се използва електромобил с една предавка, не означава, че няма да се подобри работата му с още една. Обаче бай *** е решил, че е по-компетентен от някакви си производители на скоростни кутии. Все пак, той по цял ден прави редуктори за ел.мобили!
  • #19
    Drivetrain ( преди 5 години )
    Някои хора си мислят, че мнението им в някой сайт тежи повече от инженерния труд на фирми със 100 години опит в задвижванията. Както и да го гледате, ако поне 5 фирми за задвижвания правят изследвания и установяват, че електромобилите могат да се облагодетелстват от многостенни кутии, значи е така. Освен ако не сте по-квалифицирани от ZF, Aisin или който и да е друг производител, мнението ви пред тях няма стойност. Защото хората правят продукт, а вие - приказки в коментарите.
  • #18
    анонимен ( преди 5 години )
    Honda CR-V има такава преди 3-4 години и е на ZF.
fallback
Последни