IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо Porsche Taycan наистина е уникално

Модерни технологии гарантират бързо зареждане и дълъг пробег

Защо Porsche Taycan наистина е уникално

Денят дойде. Първият сериен автомобил на Porsche с изцяло електрическо задвижване е тук. Нещо, което допреди 10 години изглеждаше като научна фантастика, днес е инженерно постижение. Но какво се крие под футуристичната каросерия на Taycan?

Taycan е спортен автомобил, позициониран между 911 и Panamera. С дължина от 4,96 м той е по-къс само с 9 сантиметра от Panamera, но е позициониран в сегмент С, докато голямото купе с четири врати е в сегмент D от категоризацията на концерна Volkswagen. Най-отчетливият конкурент за момента е Tesla Model S, но според Porsche целта пред Taycan не е била да се сравнява с него, а да бъде спасена душата на марката в ерата на електрифицирането. От там и слоганът „Soul electrified“.

Две нива на мощност

В момента Taycan се предлага с две нива на мощност, а впоследствие ще се появят и по-слаби версии.

                                              Turbo    Turbo S
Пикова мощност (10 сек.)    625 к.с.    625 к.с.
Мощност (овърбууст)           687 к.с.    761 к.с.
0-100 км/ч                              3,1 сек.    2,8 сек.
0-200 км/ч                              10,6 сек.    9,8 сек.
Брой спринтове от покой    >10 пъти    >10 пъти
Максимална скорост             260 км/ч    260 км/ч
Макс. въртящ момент           850 Нм    1050 Нм
Акумулатор                            93 кВт/ч    93 кВт/ч
Пробег (WLTP)                      387 - 453 км    389 - 420 км
Бързо зареждане                  5-80 % за 22,5 мин    5-80 % за 22,5 мин
Гуми                                       20 цола    21 цола

Основната разлика на двете версии е в пулсовият инвертор на задния мост, което води и до разликите във въртящия момент. Двата модела притежават двустепенна предавателна кутия на задния мост. Идеята на двете предавки е като при конвенционалните трансмисии: първата е къса за бързо потегляне, а втората е дълга за по-висока ефективност при висока скорост.

Два електромотора и 800-волтов акумулатор

И двете версии са с два електромотора, по един на всеки мост, което създава двойно предаване. Електромоторите са синхронни с перманентни магнити. Те са по-скъпи от обичайно използваните асинхронни, но имат по-високо КПД и по-висока продължителна мощност.

Porsche Taycan

За разлика от повечето електромобили тук акумулаторът работи с напрежение от 800 волта, а не 400. Предимствата според Porsche са в по-тънките кабели, по-бързото зареждане, продължителното представяне, по-ниското тегло и по-малкото пространство, нужно за поместване на техниката.

Топ коефициент на въздушно съпротивление

В предницата на Taycan е оставен голям отвор за въздух, който излиза отново зад предните калници. Автомобилът притежава активни клапи за въздух, които се отварят и затварят в зависимост от натоварването, както и регулируем в две степени спойлер. Коефициентът на въздушно съпротивление е отличните 0,22 до 0,24.

Три кръга за охлаждане

В предницата на Taycan се забелязва голям брой маркучи за охлаждане. Комплексната система от дебели и извити черни тръби е наричана галено от инженерите на Porsche „змийското гнездо“. В Taycan има три кръга за охлаждане:

⦁    Високотемпературен кръг (за отопление, с електрически нагревател);
⦁    Среднотемпературен кръг;
⦁    Нискотемпературен кръг (за охлаждане).

Зареждане за 22 минути и защита от блекаут

Taycan има два капака за зареждане зад двата предни калници. От лявата страна е контактът за зареждане само с променлив ток. Идеята е, че в собствения гараж се оставя повече място до стената от шофьорската врата, за по-лесно излизане. Затова и тук е оставен портът за зареждане от уолбокс. От дясната страна е контакт за зареждане от типа CCS2, който позволява зареждане с прав ток. В повечето случаи станциите за бързо зареждане на бензиностанциите и улиците са от дясната страна.

Porsche Taycan

Двата капака се отварят с жест. Когато бъде докосната една малка перка, капакът се отваря нагоре. Това решение трябва да помогне за избягване на вандализми.Зареждането може да бъде извършвано с до 270 киловата, което за момента е рекордна стойност. Ограничението за зареждане е зададено от акумулатора. Дори на по-бързи станции максималната скорост ще остане 270 киловата.

Времето за зареждане от 5 до 80 процента според Porsche е 22,5 минути. С домашен уолбокс и мощност на зареждане до 11 кВт зареждането отнема 6 до 8 часа, т.е. оставен през нощта автомобил ще бъде изцяло зареден на сутринта. Според компанията се подготвя и зареждане с 22 кВт. Специална функция е защитата от блекаут, която гарантира, че домашният бушон няма да се изключи през нощта поради включването на перална машина. Това би било фатално за готовността за шофиране на следващата сутрин.

Услугата Porsche Charging Service предлага възможност за зареждане на 100 хиляди зарядни станции в Европа, като в нея е включен достъпът, но не и цената на заредената енергия.

При въведена цел в навигационната система се изчислява вероятният заряд на акумулатора при пристигане. Когато той е под 13 процента, навигацията калкулира маршрут с възможност за зареждане. В режим Range стойността е 6 процента. Системата също така взима предвид наличните по маршрута зарядни станции, като дава предпочитание на тези с бързо зареждане, което намалява времето за пътуване.

Рекордна рекуперация в три режима

Taycan може да съхранява кинетична енергия с до 265 киловата. Според Porsche това е най-високата стойност на пазара. Спирането се извършва на 90 процента с рекуперация и едва в 10 процента от случаите се използват дисковете. При спускане в планински проход това означава пълна защита срещу фейдинг (намаляване на ефективността на спирачната система).

Porsche Taycan

Taycan притежава три режима на рекуперация:
⦁    Изключен. В този случай автомобилът се движи по инерция;
⦁    Включен. Рекуперацията е с ниска стойност.
⦁    Автоматичен. Силата на рекуперацията се регулира автоматично  с помощта на камера. При силен трафик се задейства по-силна рекуперация, а при по-рехаво движение се използва свободен ход.

Taycan умишлено не използва функцията „един педал“ като BMW i3, защото според инженерите на Porsche усещането за педала не винаги е еднакво. Например при студен и изцяло зареден акумулатор автомобилът ще рекуперира слабо и съответно ще спира слабо.

Окачване и двойно предаване

Окачването в голяма степен идва от Panamera. Taycan притежава трикамерно въздушно окачване, стабилизиране на каросерията Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), адаптивни амортисьори и като опция – завиващи задни колела. Каросерията може да бъде повдигната с 20 милиметра ръчно. Останалото регулиране се извършва автоматично в зависимост от скоростта. Над 90 км/ч каросерията се снижава с 10 мм, над 180 км/ч с 22 мм. Стабилизирането PDCC може да бъде командвано отпред и отзад поотделно.

Porsche Taycan

В нормален режим Taycan може да се движи само с предно или само със задно предаване. В режим Range се активира предното. При динамично шофиране се активира задното. Разпределението на мощността се регулира електронно, което означава много по-бърза и гъвкава реакция спрямо конвенционалните механични системи за двойно предаване.

ESP е с три режима – On, Sport и Off, като в последния е изключена изцяло.

Каросерия и безопасност

Акумулаторът е дебелина 16 сантиметра и е вграден в пода. В случай на удар електрическата система се изключва автоматично.

Снимки: Porsche

0 от 500
  • #6
    7 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    вой на Теслари ли се чува.. или детски плач... Взимайте си теслите барабар с дръжките и знаете какво да ги правите... Който има пари и иска да кара нещо истинско и качествено знае къде да го търси и без тая статия.
  • #5
    12 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Учудващо е че ефективността е много ниска почти колкото рекордьора Е-трон въпреки заявленията че е супер ефективен 93КВТ за около 430км в сравнение Модел S пърформанс е 100КВТ за 590км дори и грамадния Модел Х пърформанс е сравним с 100квт за 485км
  • #4
    6 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Да наречеш кола, която е 2 пъти по-скъпа от прекия си конКурент Model S и е осакатена отвсякъде уникална е ясен признак на много сериозни ментални проблеми придружени с извършена лоботомия. Въпросът е обаче, нормален човек дали би се вързал на "уникалността" на това Порше?! Освен форумната *** не виждам друг. Всъщност, говорех за нормални хора и не би трябвало да го слагам в тази категория...
  • #3
    9 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    До#1 Уникална простотия са тези "статии", а не колата, която може да се нарече посредствена, а не уникална. Немската пропаганда обаче работи на пълни обороти и всеки ден ни заливат с уникалната помия за недоразуменията им наречени коли. Освен всичко изброено от теб, ако го сравним с Теслата, то ще видим, че Поршето не е пълноценен автомобил. Нито багажници има, нито места отзад за сядане, освен, ако не си с размерите на 10-годишно момиченце. Теслата има 2 багажника и е с широко купе.
  • #2
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    VAGенското облъчване започна! Още не го изкарали, но почнаха с хвалебствията и гръмките заглавия, какъв уникален автомобил бил. Хората от години правят електрички с по-добри характеристики, но нито веднъж не прочетох подобни простотии, като тази статия. И то при условие, че това Порше е правено и разработено от други. Поне силовата част на колата. Немците само ламарините са дялали. На такива дървари друго не им се полага,че ако пипнат нещо друго ще го скапят.Иначе в пропагандните статии са добри
  • #1
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Курасон Акино ( преди 4 години )
    Уникално е - не можаха да бият по параметри 10-годишна Тесла. Цена - двойна, ускорение - по-бавно, пробег - по-къс, тегло - по-високо. Честито!!