Понятието "Убиец на Tesla" съществува приблизително толкова дълго, колкото Илон Мъск е в автомобилния бизнес. То се използва почти всеки път, когато се появи впечатляващо като характеристики електрическо превозно средство.
След фалита на Fisker до наши дни, Tesla уверено доминира на американския пазар на електромобили, като едновременно с това превзема и други региони по света. Нещо повече - Мъск дори разширява превъзходството си, въпреки че вече близо година на пазара са два нови елекрически кросоувъра - I-Pace на Jaguar и e-tron на Audi.
Тяхната поява е доказателство, че големите производители не могат да разчитат на успех веднага след пускането на електомоби. Model S и Model X на Tesla до голяма степен удържат фронта срещу двата европейски кросоувъра, които предлагат по-малък пробег и по-лоша инфраструктура за зареждане. Освен това, Jaguar и Audi нямат нещо, което Мъск е култивирал за марката Tesla - агресивен подход към автономията и непрекъснато обновяване на софтуера за добавяне на нови функции за игри и забавления.
„Ако клиент избере I-Pace, той го прави, защото не иска Tesla. За да вземеш подобно решине, трябва да си човек, който не харесва Tesla и смята, че новият продукт ще му донесе удовлетворение", твърди Ед Ким, Ед Ким, анализатор в компанията за проучване на пазара на автомобили AutoPacific.
Голямото предимство на Модел X и Model S на Tesla е пробегът - те изминават повече от 300 мили (над 500 км) с едно зареждане. По-малкият и по-евтин Model 3 изминава около 240 мили (390км). При Jaguar I-Pace пробегът също е толкова, при начална цена 69 500 долара, докато e-tron на Audi изминава 204 мили (330 км), като струва минимум 74 800 долара.
Маркетинговият екип на Jaguar се труди усилено в продължение на няколко години, преди въвеждането на I-Pace на пазара. През 2016 г. британската марка се присъедини към Формула Е - състезание с електрически болиди, подобно на Формула 1.
„В нашия план за развитие I-Pace играе основна роля - казва Джеймс Барклей, състезателен директор на Jaguar. - На първо място трябваше да покажем на хората, че имаме готов електрически автомобил, а на второ - да им покажем, защото трябва да си купят електромобил Jaguar, а не нещо друго.“
Компании като Porsche и Mercedes-Benz също се присъединяват към Формула Е за сезон 2019-2020, за да може да промотират своите бъдещи електрически модели. Шампионата преминава през големи градове като Ню Йорк, Хонконг и Лондон, където автомобилите с нулеви вредни емисии ще се превърнат в основно средство за придвижване.
Според експертите, подобен подход няма да навреди на производителите, но и няма да доведе до навалица в техните шоу-румове. Просто, от години автомобилните състезания не са решаващ фактор при избора на автомобил от клиента. Това означава, че дори колите на Jaguar да се справят отлично във Формула Е, продажбите на електрически модели на марката няма да се увеличат кой знае колко.
Jaguar продава средно около 190 кросоувъра I-Pace на месец в Щатите. За сравнение, при първата си година на пазара Tesla записваше поне 550 продажби на Model X. При Audi нещата са малко по-добре - за 4 месеца, откакто е в продажба, e-tron записва по 745 сделки на месец. За юли 3,5% от продажбите на германската марка в САЩ са на електически коли, като компанията очаква през 2025 г. този брой да нарасне до 30%".
След като първоначалните усилия за набиране на купувачи на електрически автомобили се оказаха доста трудни, в Jaguar решиха да атакуват Tesla директно. Британската марка дава 3000 долара отстъпка на всеки купувач на I-Pace, който е собственик на модел на Tesla. Офертата важи до края на сетември.
"Рим не е построен за един ден и дори на първокласен автомобилен производител, какъвто е Jaguar, му трябва повече време, за да се утвърди на пазара. Сигурни сме, е потребителят вижда какво му предлагаме и ще ни има предвид, когато става дума за покупка на електромобил", твърдят от Jaguar Land Rover.
Снимки: Производителите