Електричество, автономно управление, свързаност: вече няма съмнение, че това ще са трите стълба на утрешната мобилност. Но повечето производители говорят за тях чрез маркетинговите си отдели, с добре познатата ни сляпа вяра в светлото бъдеще, и старателно премълчават недостатъците и трудностите. Все пак има и изключения. През изминалата седмица в Мюнхен "КОЛЕЛА" имаше възможност да обсъди тези въпроси с един от най-пословично прямите хора в автомобилната индустрия - шефа по развойната дейност на BMW Клаус Фрьолих.
Ето 11 тенденции, които той очерта за бъдещето на автомобилите (ГАЛЕРИЯ):
КАКВО ЩЕ ПРАВИ АВТОПИЛОТЪТ, КОГАТО НЯМА ВРЪЗКА
Автономното управление от ниво 4 и 5 (при което можете да правите нещо друго, докато колата се кара сама) се нуждае от постоянна интернет връзка с голям капацитет. Затова за производителите е изключително важно новото поколение 5G свързаност. "5G вече е много бързо в Корея, Япония, Китай, докато Европа е много назад. Еврокомисията още работи върху регулациите за WLAN комуникация, което е пълна безсмислица и никой друг в света не го прави", казва Фрьолих. 5G ще позволи автомобилът непрекъснато да получава информация в реално време, да бъде дистанционно поддържан и предпазван от повреди - в сервиза ще научават веднага, щом някой компонент започне да показва признаци на износване. Освен това така ще има връзка и с пешеходците, които също ще имат 5G, защото подменят мобилните си устройства най-много на две години.
Какво става обаче, ако се озовете на място без обхват? Тогава системите на автомобила трябва да буферират цялата информация, която им е нужна, за да работят офлайн. "Ако автопилотът отказва непрекъснато, защото телекомите не са си свършили работата, клиентите ще обвиняват не тях, а BMW", подчертава Фрьолих.
Автономното управление от ниво 4 и 5 (при което можете да правите нещо друго, докато колата се кара сама) се нуждае от постоянна интернет връзка с голям капацитет. Затова за производителите е изключително важно новото поколение 5G свързаност. "5G вече е много бързо в Корея, Япония, Китай, докато Европа е много назад. Еврокомисията още работи върху регулациите за WLAN комуникация, което е пълна безсмислица и никой друг в света не го прави", казва Фрьолих. 5G ще позволи автомобилът непрекъснато да получава информация в реално време, да бъде дистанционно поддържан и предпазван от повреди - в сервиза ще научават веднага, щом някой компонент започне да показва признаци на износване. Освен това така ще има връзка и с пешеходците, които също ще имат 5G, защото подменят мобилните си устройства най-много на две години.
Какво става обаче, ако се озовете на място без обхват? Тогава системите на автомобила трябва да буферират цялата информация, която им е нужна, за да работят офлайн. "Ако автопилотът отказва непрекъснато, защото телекомите не са си свършили работата, клиентите ще обвиняват не тях, а BMW", подчертава Фрьолих.