Електричество, автономно управление, свързаност: вече няма съмнение, че това ще са трите стълба на утрешната мобилност. Но повечето производители говорят за тях чрез маркетинговите си отдели, с добре познатата ни сляпа вяра в светлото бъдеще, и старателно премълчават недостатъците и трудностите. Все пак има и изключения. През изминалата седмица в Мюнхен "КОЛЕЛА" имаше възможност да обсъди тези въпроси с един от най-пословично прямите хора в автомобилната индустрия - шефа по развойната дейност на BMW Клаус Фрьолих.
Ето 11 тенденции, които той очерта за бъдещето на автомобилите (ГАЛЕРИЯ):
ЩЕ СТИГНАТ ЛИ СУРОВИНИТЕ?
Едно от основните притеснения при очаквания бум на електромобилите е, че това ще оскъпи драстично използваните за тях суровини. BMW например предплаща отсега на миннодобивни компании за разработването на нови находища на литий и кобалт, нужни за батериите. "Между 2025-2030 година те ще ни изплатят инвестицията със суровини, с фиксирани тавани на цените и с ангажименти добивът им да е екологично устойчив", обяснява Фрьолих. Проблем са и така наречените "редки земни елементи" (диспрозий, европий, лантан, неодим, гадолиний и пр.), 95% от добива на които е в ръцете на Китай. "Трудно е да се постигне високоефективно електрическо задвижване без тях, но ние трябваше да го направим, защото ако я няма ефективността, ви трябва по-голяма батерия - а това добавя стотици и хиляди евро към цената".
Едно от основните притеснения при очаквания бум на електромобилите е, че това ще оскъпи драстично използваните за тях суровини. BMW например предплаща отсега на миннодобивни компании за разработването на нови находища на литий и кобалт, нужни за батериите. "Между 2025-2030 година те ще ни изплатят инвестицията със суровини, с фиксирани тавани на цените и с ангажименти добивът им да е екологично устойчив", обяснява Фрьолих. Проблем са и така наречените "редки земни елементи" (диспрозий, европий, лантан, неодим, гадолиний и пр.), 95% от добива на които е в ръцете на Китай. "Трудно е да се постигне високоефективно електрическо задвижване без тях, но ние трябваше да го направим, защото ако я няма ефективността, ви трябва по-голяма батерия - а това добавя стотици и хиляди евро към цената".