Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

АСЕА очаква трудна година за европейската индустрия

Генералният секретар на асоциацията очерта три основни предизвикателства

АСЕА очаква трудна година за европейската индустрия

Тази година автомобилната промишленост в Европа ще се сблъска с редица фундаментални проблеми. Според Ерик Йонерт, генерален секретар на ACEA (Европейската асоциация на автомобилните производителите), настоящите предизвикателства пред индустрията в ЕС са предстоящата перспектива за Брекзит, американската тарифна заплаха за вноса на автомобили от ЕС и приемането на строги емисионни стандарти.

Въпреки факта, че 2018 е петата поредна година, в която бяха продадени близо 15,2 млн. автомобила, темпът на растеж на пазара спадна значително. Годишният ръст е само 0.1%. През 2015 г. например, ръстът на продажбите бе 9,3%, а през 2017 г. - 3,4%. Според предварителните прогнози на ACEA, през 2019 г. продажбите на автомобили в ЕС ще останат на същото ниво като миналата година, с възможно увеличение от по-малко от 1%.

Малко повече от месец остава до Брекзит, отбелязва Йонерт, но, за съжаление, перспективата за срив на очаквания сценарий не може да бъде изключена. "Напротив, колкото повече се приближаваме до Брекзит, толкова по-голяма е вероятността споразуменията за Брекзит да не заработят. Това създава огромна несигурност за европейската икономика и също така засяга настроенията на потребителите ”, подчертава генералният секретар на АСЕА.

Пазар Европа-3

Неяснотата около Великобритания принуждава европейските автомобилни производители да се презастраховат. Някои търсят складови площи за увеличаване запасите от части, други планират временно прекратяване на производството след Брекзит, а някои дори намаляват инвестициите си в Обединеното кралство. Според асоциацията на британската автомобилна индустрия SMMT, инвестициите в автомобилната индустрия на Острова през 2018 г. са намалели с 50%.

Заплахата от въвеждането на американски тарифи за вноса на автомобили и авточасти от Европа става все по-реална, подчертават в АСЕА, а Йонерт посочва, че европейските автомобилостроители не представляват заплаха за националната сигурност на САЩ.

"Всъщност, нашите производители не само доставят готови автомобили на САЩ, но и са създали там голяма производствена, където стотици хиляди американци работят пряко или косвено. Те също така изнасят и 60% от произведените в САЩ автомобили", посочва Йонерт.

Според него въвеждането на тарифи ще има обратен ефект върху икономиката на САЩ, тъй като наскоро Европейската комисия ясно посочи, че възнамерява да предприеме ответни мерки срещу въвеждането на каквито и да било мита. Възможността за изостряне на тази ситуация е изключително обезпокоителна за бизнеса и от двете страни на Атлантическия океан.

При такъв труден търговски климат допълнителна тежест за европейската автомобилна промишленост се създава от наскоро договорените цели за намаляване емисиите на CO2 за 2025 и 2030 г. за нови автомобили и микробуси. Тази ситуация ще изисква по-голямо присъствие на пазара на електрически автомобили и други "зелени" превозни средства, отколкото е в момента.

Пазар Европа-2

Ако Европа сериозно се заеме с прилагането на тези много амбициозни намаления на CO2 на практика, политиците трябва да гарантират, че са създадени правилните стимули, подчертават в АСЕА, преди всичко с достатъчни инвестиции в инфраструктурата за зареждане. Отбелязва се, че целите по отношение емисиите на CO2 и преминаването към електрически автомобили, ще окажат влияние и върху работните места по цялата верига, определяща стойността на колите, в която днес работят около 13,3 милиона европейци. Освен това развитието на електрификацията на транспорта ще се отрази както на неговата достъпност, така и на разходите. Предполага се, че в бъдеще на батериите ще се падат 35-50% от цената на електромобила. В същото време остава неясно дали тези батерии ще се произвеждат в ЕС или ще се внасят, питат се представителите на европейската автомобилна индустрия.

"Нашата индустрия ще положи усилия да се адаптира към тези промени", казва Йонерт. "Но за да се ограничи негативното въздействие на тези структурни промени, политиците трябва да действат бързо. Нуждаем се от конкретни планове за справяне с въпросите на заетостта и развитието на компетенциите по правилен и социално приемлив начин".

"Европейските автомобилни производители се стремят да решат предизвикателствата, пред които сме изправени. Те инвестират и внедряват иновации за насърчаване на мобилността. Това обаче изисква също така постоянна подкрепа от страна на политиците, тъй като те трябва да осигурят условията, при които в бъдеще мобилността ще остане достъпна за всички европейци, независимо от техните финансови възможности или място на пребиваване ”, заключава генералният секретар на АСЕА.