Плановете на Европейския съюз да намали емисиите въглеродни двуокиси, отделяни от автомобили и да притисне автомобилите производители да започнат по-бързо да произвеждат електромобили застрашават 13 милиона работни места и помага на амбициите на азиатските държави. Това обяви шефът на PSA Карлош Тавареш в интервю за френския ежедневник Le Figaro, цитиран от агенция Reuters.
През декември Европейския парламент и държавите-членки на ЕС се договориха за намаляване на тези емисии, отделяни от леките коли с 37,5% до 2030, като за изходно ниво ще се приемат нивата от 2021 година, а при вановете и бусовете намалението ще е 31 процента.
„Това застрашава работните места на 13 милиона души в индустрията и може да дестабилизира някои европейски общества”, обясни Тавареш, който е начело и на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
В същото интервю Тавареш приветства френско-германските планове за подсилване на европейското производство на батерии, като целта е да се намали зависимостта на европейските автомобилни производители от азиатските доставчици. Конкретно, става въпрос за построяването на два нови завода за батерии за електромобили.
Португалецът обаче, който беше №2 в Renault, а след това се зае със спасяването на почти стигналия до фалит концерн PSA, акцентира и върху това, че някои от големите играчи в индустрията, като Bosch са проучвали този проект, но са се отказали, тъй като са сметнали, че той няма да е печеливш. Тавареш призна, че в PSA също са проучвали възможността да се включат в проекта за европейски батерии, но също са се отказали заради големите първоначални разходи и някои европейски ограничения.
„Ако европейските автомобилни производители не продават достатъчно електромобили до 2020, 2025 и 2030 година, те ще бъдат съсипани от глоби – прогнозира Тавареш. – Това ни принуждава да резервираме големи количества батерии при азиатските ни доставчици, които ни очакват с големи усмивки.”
Тавареш допълни, че когато е пристигнал в PSA през 2013 година, в компанията са гледали на китайския пазар като на последна надежда за спасение, но сега 80% от продажбите на концерна са в Европа.
„Китай е много труден пазар за PSA – допълни той. – Трудно ни е да разберем този пазар, какви са очакванията на клиентите, както и начина на мислене на държавните компании, с които работим. Механизмът за взимане на решения в нашите съвместни предприятия в Китай е недопустимо бавен.”