Налагането на мита за европейските автомобили, влизащи на пазара в САЩ най-вероятно ще е следващата важна крачка в политиката на президента Доналд Тръмп. Това обясни шефът на финансовата комисия в Сената Чарлз Грасли, който обаче уточни, че става въпрос за негова прогноза, а не за потвърдена от канцеларията на президента инициатива.
Според Грасли, до средата на февруари ще стане ясно дали САЩ ще облагат с 25% вноса на автомобили и компоненти за производството им в Щатите, като идеята зад този ход е да бъде принуден ЕС да сключи ново търговско споразумение със САЩ.
През миналата година Тръмп сериозно нагнети тази тема и това наложи среща с президента на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер, след която стана ясно, че преговорите продължават и може да не се стигне до мита. По-късно официалната политика на САЩ беше, че няма да има мита за колите, идващи от ЕС и Япония, докато е налице „прогрес в преговорите” с тях.
Основното искане на Тръмп е ЕС да се откаже от митото от 10%, с което се облагат американските коли в Европа. Сега в Щатите митото за европейски автомобили е 2,5%, а това за пикапи – 25% - пряка мярка за защита на местните производители.
Налагането на мита на европейските и японски коли, както и на компонентите за производството им, идващи отвън, се приема като изключително лоша новина от автомобилните компании, които вече провеждат сериозни лобистки кампании във Вашингтон, но засега без ясен резултат. Според независими прогнози, ако митата от 25% станат факт, то цената на вносните коли в Щатите ще скочат с около 6000 долара.