IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Парламентът прие по-високия данък за стари коли

Увеличението влиза в сила от 1 януари, но все още е почти символично

Парламентът прие по-високия данък за стари коли

С гласовете на управляващата коалиция парламентът прие днес промените в Закона за местните данъци и такси, с които от догодина се увеличава, макар и минимално, облагането на автомобилите с екологичен сертификат Евро 3 или по-нисък. Това означава коли, произведени до 2004 година включително.

Парламентът прие по-високия данък за стари коли

На практика промяната за пръв път въвежда екологичен компонент при определянето на данък МПС. Той ще умножава (макар и с максимум 30%) данъка за автомобили над 15 години, и ще го намалява за коли със сертификат Евро 5 и Евро 6 , тоест произведени след есента на 2009. Депутатите обаче отхвърлиха предложението на парламентарната група на "Атака" да се предвиди 50% намаление на данъка за автомобили с газова уредба.

От опозицията възразиха, че промяната ще се отрази тежко на социално слабите слоеве от населението. "70% от автомобилите в България ще бъдат обложени с по-тежък данък. Това са автомобилите на тези български граждани, които са с ниски доходи", коментира Иван Иванов от БСП. "Говоря и за българските пенсионери, които оставихте с минимална пенсия и които не могат да си позволят да си купят електрически автомобил".

В действителност увеличаването на данъка далеч няма да е с цитираните и от депутати, и от медии 30%. Това е максимално допустимото от закона увеличение, и то за най-старите автомобили (над 23-годишни), които по начало плащат в пъти по-нисък данък. Местните власти обаче имат право сами да определят дали надценката за тях да е 30, или 20 процента. За коли с Евро 2 се допуска оскъпяване между 10 и 20%, а за Евро 3 - между 0 и 10%. Досегашната практика показва, че общините като цяло се придържат към ставки под средното.

На практика повишаването на данъка ще бъде усетено най-вече от собствениците на много стари и много мощни автомобили. За всички останали разликата едва ли ще надмине 10-20 лева.

ЕВРОСЕРТИФИКАТИТЕ:
Евро 1: до 1995 година
Евро 2: до 2000 година
Евро 3: до 2004 година
Евро 4: до 2009 година (септември)
Евро 5: до 2013 година
Евро 6: след 2014 година

КАК ЩЕ СЕ ОПРЕДЕЛЯ данъкът и в коя категория попада вашият автомобил, можете да разберете тук.
 

0 от 500
  • #1
    21 rate up comment 17 rate down comment
    безпартиен ( преди 10 месеца )
    Фалирала държава!Чуди се от къде да вземе пари и вдига данъците!Сега на старите коли,утре на новите!А един стар камион замърсява колкото 15-20 автомобила!Истината е,че в България не се произвежда нищо,което да е конглокентно на световните пазари!Само ишлеме и зърнени култури!Нито един уважаващ себе си инвеститор няма да вложи пари там,където има осезаема липса на образована и с трудови навици работна ръка!За съжаление това е в България!