Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Парламентът прие по-високия данък за стари коли

Увеличението влиза в сила от 1 януари, но все още е почти символично

Парламентът прие по-високия данък за стари коли

С гласовете на управляващата коалиция парламентът прие днес промените в Закона за местните данъци и такси, с които от догодина се увеличава, макар и минимално, облагането на автомобилите с екологичен сертификат Евро 3 или по-нисък. Това означава коли, произведени до 2004 година включително.

Парламентът прие по-високия данък за стари коли

На практика промяната за пръв път въвежда екологичен компонент при определянето на данък МПС. Той ще умножава (макар и с максимум 30%) данъка за автомобили над 15 години, и ще го намалява за коли със сертификат Евро 5 и Евро 6 , тоест произведени след есента на 2009. Депутатите обаче отхвърлиха предложението на парламентарната група на "Атака" да се предвиди 50% намаление на данъка за автомобили с газова уредба.

От опозицията възразиха, че промяната ще се отрази тежко на социално слабите слоеве от населението. "70% от автомобилите в България ще бъдат обложени с по-тежък данък. Това са автомобилите на тези български граждани, които са с ниски доходи", коментира Иван Иванов от БСП. "Говоря и за българските пенсионери, които оставихте с минимална пенсия и които не могат да си позволят да си купят електрически автомобил".

В действителност увеличаването на данъка далеч няма да е с цитираните и от депутати, и от медии 30%. Това е максимално допустимото от закона увеличение, и то за най-старите автомобили (над 23-годишни), които по начало плащат в пъти по-нисък данък. Местните власти обаче имат право сами да определят дали надценката за тях да е 30, или 20 процента. За коли с Евро 2 се допуска оскъпяване между 10 и 20%, а за Евро 3 - между 0 и 10%. Досегашната практика показва, че общините като цяло се придържат към ставки под средното.

На практика повишаването на данъка ще бъде усетено най-вече от собствениците на много стари и много мощни автомобили. За всички останали разликата едва ли ще надмине 10-20 лева.

ЕВРОСЕРТИФИКАТИТЕ:
Евро 1: до 1995 година
Евро 2: до 2000 година
Евро 3: до 2004 година
Евро 4: до 2009 година (септември)
Евро 5: до 2013 година
Евро 6: след 2014 година

КАК ЩЕ СЕ ОПРЕДЕЛЯ данъкът и в коя категория попада вашият автомобил, можете да разберете тук.
 

0 от 500
  • #11
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    A новите с Евро-6, с минимален данък. Но нее, тези имат пари, ще плащат. А 20 годишен усмъртител -от 30 на 40 лв. Ма Комисията пък пусна 7 наказателни, включитечно за тех. прегледи. Ще видим.
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    //// ( преди 6 месеца )
    А не решаване на реалните рпоблеми!!!
  • #9
    8 rate up comment 0 rate down comment
    //// ( преди 6 месеца )
    За жалост всичко е смао за събиране на още пари. Можеха наистина да намалят данъка на автомобилите с газови уредби. Друг начин е да се спре регистрацията на автомобили втора употреба със стандарт по-нискък от евро 5. Така лека полека старите автомобили ще изчезнат и ще се подменят с по-нови. По високи данъци за големите кубатури дизелови автомобили с който са обурудвани джиповете най вече. До 2.0-2.5 един данък от там на сетне по-голям. Начини има, но не искат, целта им е дране на хората,а не
  • #8
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    голяма болка им е на ***, че държавата дърви напред, а при тях беше под нулата ! национални предатели са те, дано никога ама никога не припарят во власт !
  • #7
    12 rate up comment 3 rate down comment
    до безпартиен ( преди 6 месеца )
    Само като прочетох, че нищо не произвеждаме и сме фалирала държава ми стана ясно, че си от БСП.
  • #6
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    Добра първа стъпка (вероятно и последна) Трябва да се намали данъка на газовите и да се вдигне на дизелите. Интересно как журналята наблягат на повишението за старите, а за намалението при новите нито дума в много от статиите. И най-вече българина трябва да се научи, че колата е лукс, а не право
  • #5
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    Аз не съм съгласен че 15 годишна кола на газ трябва да плаща повече от избушен дизел дето чури като трактор! Отново не е адекватно това решение
  • #4
    14 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    замърсителите трябва да плащат стократно по високи данъци от тези, които приеха!!! затвор за собствениците на пунктове за ГТП. които правят фиктивни прегледи !
  • #3
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    Трябва да се вфигат още данъците за замърсителите. Правото да дишаш въздух трябва да е над правото да караш трошка
  • #2
    17 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    безпартиен, много проникновен анализ :D А между другото превозвачите си подмениха изцяло флотилиите заради европейските изисквания. Стари камиони най0много по някое ткзс да намериш