IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Опасно ли е бистрото масло в двигателя?

Проверката с мирис и пипане на смазката е напълно погрешна

Една от често срещаните заблуди, отнасящи се за експлоатацията на автомибилите, засяга свойствата на маслото в двигателя. В случая не става дума за неговото качество, а за цвета му. Много шофьори смятат, че потъмнялата смазка в мотора говори за проблем. Всъщност  точно обратното.
    
   
Опасно ли е бистрото масло в двигателя?
 

На какво се основават подобни убеждения, не е много ясно. Една от основните функции на маслото е почистването на двигателя, така че е немислимо то да бъде бистро, след като е използвано. Все едно да забършете пода с влажен парцал и да очаквате той да си остане ослепително бял. Маслото в двигателя се движи в затворен кръг, смазва частите и става по-тъмно, при това доста бързо.

„Ако след 3000-5000 км пробег вдигнете пръчката и видите, че маслото е прозрачно, замислете се дали то върши това, за което е предназначено. И още нещо – трябва да се отчита, че маслото в бензиновите и дизеловите двигатели потъмнява с различна скорост”, обяснява експерт от един от водещите световни производители на масла и нефтопродукти.

Не бива да се забравя също, че цветът на маслото зависи и от типа нефт, от който то е направено, тоест може да варира от светло-жълто до тъмно-кафяво в зависимост от изходния материал. Затова е и добре да се знае какъв точно цвят е маслото, което сипвате в автомобила си.
  
   
Опасно ли е бистрото масло в двигателя?
  
  
Друг доста рисков подход за определянето на качествата на маслото все още се използва от някои механици. Те го разтриват пръсти, помирисват и дори опитват с езика си, след което издават категоричната си присъда от рода на: „Твърде рядко е и трябва да се смени веднага”. Подобен подход е напълно погрешен и няма как да бъде точен.

„По никакъв начин подобни действия не могат да определят дали дадено масло все още е подходящо за употреба. Коефициентът на вискозитет се определя само със специален уред, който е създаден именно с такава цел. Той се намира в специална лаборатория, която може да направи точен анализ за състоянието на отработеното масло. В този анализ влизат също състоянието на добавките, наличието на замърсяване и степента на износване. Всичко това нямам как да се оцени с пипане и помирисване”, обяснават експерти.

0 от 500
  • #4
    6 rate up comment 2 rate down comment
    JDM_Mercedes ( преди 6 години )
    Карам си колите с Лики Моли и Мобил и съм много доволен.Става дума за Германия. В България съм чувал доста страшни истории, за маркови масла които се пресичат, получават се налепи, горат или след 2000км. са като вода.Относно мирис, цвят, визкозитет, ъъъ и вкус дето разни "майстори" ги разправят тези работи: много е важно какво е маслото (10W40, 5W30 и т.н.), колко е старо, какъв е двигателя, как е експлоатиран и още куп фактори.Та ако отидете при такъв "майстор" и го направи това - бягайте!
  • #3
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    В интерес на истината баща ми кара с масло от там и дори не го сменя на време и пак (леко шокиращо) няма проблеми. Но го имах предвид образно казано. Ясно че и те го купуват от голям производител и не си го правят сами.
  • #2
    12 rate up comment 6 rate down comment
    Алексей ( преди 6 години )
    Моето скромно мнение е че маслата на Репсол без да са скъпи са много качествени, а и не съм попадал на ментета.В интерес на истината маслата на Кауфланд са Алпина и са доста по-добре от много от маслата продавани като маркови на нашия пазар
  • #1
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Не разбирам смисъла на статията - ако не знаеш кога и какво масло е сложено, трябва да си *** за да не го смениш. Ако ти си го сменил и не си сложил масло от кауфланд за 30 лв тубата, а си купил нормално масло пак не трябва да ти е грижа това.