IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Трябва ли да подгрявате мотора... през лятото?

Производителите настояват, че не - но никога няма да ви признаят защо

Необходимо ли е да се подгряват на място съвременните двигатели, преди да потеглите? Почти не минава година, без да зададем този въпрос и да получим в отговор доста повече мнения, отколкото са теоретично възможните отговори (два). А нужно ли е да се подгрява двигателят през лятото? Тук вече мнозина ще се изсмеят. Но всъщност отговорът дори и на това е категорично "да".
  
  
подгряване, температурна скала

Дори и в една приятна лятна утрин температурата е доста под оптималната работна на двигателя


Несъмнено сте чували, че подгряването на мотора е отживелица, валидна за старите лади и абсолютно ненужна при модерните агрегати с директно впръскване. В много западноевропейски държави всъщност подгряването дори е незаконно и може да ви навлече глоба. Но истината, която всеки честен инженер ще ви признае, е, че подгряването на мотора е нужно, ако не искате да му нанесете вреда. И при това е нужно дори през лятото.
 
  
студен старт, замръзнал автомобил
Тук е ясно, че без подгряване няма да мине. През лятото ще ви е достатъчна само минута


Температурната разлика между една зимна и една лятна сутрин може да е 40-50 градуса. Само че даже и приятните 22 градуса по Целзий в августовското утро пак са доста под оптималната работна температура на двигателя, която е около 90-100 градуса. А когато двигателят работи под оптималната температура, всички компоненти се износват повече. Освен това вискозитетът на моторното масло при 20 градуса е доста по-висок, отколкото при 100 градуса. Съответно скоростта на постъпването му към областите на триене намалява. Всички хидравлични системи също работят неправилно, когато моторът не е загрял.

Защо тогава и самите производители упорито ни втълпяват, че подгряване не е необходимо? Много просто - заради екологичните норми на ЕС. Затова и престоят при включен двигател е забранен в много страни. Екологията нанася и друга вреда: за да може катализаторът бързо да влезе в работния си температурен диапазон, компютърът подава повече гориво. Но това отмива смазката от стените на цилиндрите. При спокоен ход или подгряване на място това не е чак толкова опасно, защото натоварванията са слаби. Но при газ и по-високи обороти могат да се образуват пукнатини и драскотини.
  
  
цилиндър, пукнат
Студените стартове - дори и летните - в далечна перспектива водят до увреждания по цилиндри, бутала и т.н.


Естествено, това не значи да загрявате автомобила по десет минути всяка лятна утрин. Обикновено и минутка е достатъчна - колкото да закопчаете колана, да си оставите телефона на поставката и да проверите дали всичко необходимо ви е в джобовете. Може дори да не подгрявате на място, стига след потегляне да се въздържате от рязка газ няколко минутки.

И още едно уточнение: неспазването на това правило няма да доведе до блокаж на двигателя. Говорим за дребни вреди, които повечето купувачи на нови коли дори няма да усетят, преди да са ги продали. Резултатите ще останат за следващите собственици.
  
  
катализатор
За да загрее бързо катализатора до работната му температура, компютърът подава повече гориво - но това се отразява на смазването


Впрочем има и едно друго обяснение защо производителите не препоръчват подгряване на двигателя, макар че никой от тях не би го признал. И то е, че компаниите все по-малко се вълнуват дали продуктите им ще имат дълъг живот. Тъкмо обратното. Идеята е потребителят да бъде принуден да сменя колата колкото е възможно по-често - както вече стана със смартфоните. Това, в комбинация с екологичните норми, означава отхвърляне на добрите практики от миналото. Но всъщност няма значение дали говорим за модерен двигател или за машина отпреди 20-30 години. Законите на физиката са еднакви и за Trabant, и за Mercedes, както казваше един руски колега.


 

0 от 500
  • #15
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Хексалгин ( преди 1 година )
    Руски колега :(Мерцедес пък-дори не са с най-добрите двигатели
  • #14
    3 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Така сте го написали все едно ще ги караме вечно. Помните ли как по едно време компютрите ги сменяхме на 6 месеца, че са морално остарели вече? Ами същото ще стане и с колите, едвам я изтрайва 3 години. После който иска да я бута...
  • #13
    5 rate up comment 2 rate down comment
    До 11 ( преди 3 години )
    Той инджинер, той специалист и явно гаражен майстор....сега е ясно що БХ се изцепи , че РъБъ е световноизвестна сила в автомобилостроенето))))))
  • #12
    8 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Може да се подгрява, на бавен огън. После поправки на вкус и готово.
  • #11
    8 rate up comment 7 rate down comment
    До 7 ( преди 3 години )
    Айде покарай 2 часа със 160-170 постоянно в жегата и й спри тока отведнъж:)
  • #10
    15 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    През една седмица пускате статията за подгрване. И всеки път без особено смислен отговор и съвет. Защо решихте че като добавите думите масло и лято ще кажете нещо ново? Да не би иначе да не се подгрява маслото или сега САМО маслото подгряваме. Отделно че зе 30-тината секунди които препоръчвате маслото няма и да разбере че го подгряват. То водата едва ли ще успее пък маслото макс да направи едно пълно кръгче. Единствено за това време се разплисква добе маслото което си е важно. Но не е подгев
  • #9
    7 rate up comment 8 rate down comment
    До 8 ( преди 3 години )
    Я го кажи това на W124 - там поне има уред за налягане на маслото и според стрелката налягането е едно и също през цялото време. И ти си един инженер!
  • #8
    20 rate up comment 4 rate down comment
    ИНЖ, ( преди 3 години )
    Господа, маслото при студен двигател има най високо налягане в системата достигащо до 3,5 бара по скала до 4 според двг. след претопляне на двг пада до 0,7-0,5 бара нормално налягане на загрял мотор тоест,единственното за което трябва да мислим е студената и стегната бутало цилиндрова група в първите 2 минути работа,която по лесно постига нормална работна температура на бавен ход и ниска предавка от колкото работа на празен ход всичко друго-излишно! И карайте с правилните масла за мотора!
  • #7
    27 rate up comment 5 rate down comment
    До Боб ( преди 3 години )
    Ти прочете ли каква глупост си написал?Мотора не се охлажда при изчакване на минутка две след каране на магистрала. Охлажда се турбината като по този начин се избягва нагар на масло в нея. Мотора си остава на работна температура независимо колко минути оставите автомобила да работи на празен ход.
  • #6
    37 rate up comment 2 rate down comment
    дедо ( преди 3 години )
    На един ДВГ, никога не му е излишно и противопоказно, преди натоварване да поработи минута-две на празни обороти!!