Необходимо ли е да се подгряват на място съвременните двигатели, преди да потеглите? Почти не минава година, без да зададем този въпрос и да получим в отговор доста повече мнения, отколкото са теоретично възможните отговори (два). А нужно ли е да се подгрява двигателят през лятото? Тук вече мнозина ще се изсмеят. Но всъщност отговорът дори и на това е категорично "да".
Дори и в една приятна лятна утрин температурата е доста под оптималната работна на двигателя
Несъмнено сте чували, че подгряването на мотора е отживелица, валидна за старите лади и абсолютно ненужна при модерните агрегати с директно впръскване. В много западноевропейски държави всъщност подгряването дори е незаконно и може да ви навлече глоба. Но истината, която всеки честен инженер ще ви признае, е, че подгряването на мотора е нужно, ако не искате да му нанесете вреда. И при това е нужно дори през лятото.
Тук е ясно, че без подгряване няма да мине. През лятото ще ви е достатъчна само минута
Температурната разлика между една зимна и една лятна сутрин може да е 40-50 градуса. Само че даже и приятните 22 градуса по Целзий в августовското утро пак са доста под оптималната работна температура на двигателя, която е около 90-100 градуса. А когато двигателят работи под оптималната температура, всички компоненти се износват повече. Освен това вискозитетът на моторното масло при 20 градуса е доста по-висок, отколкото при 100 градуса. Съответно скоростта на постъпването му към областите на триене намалява. Всички хидравлични системи също работят неправилно, когато моторът не е загрял.
Защо тогава и самите производители упорито ни втълпяват, че подгряване не е необходимо? Много просто - заради екологичните норми на ЕС. Затова и престоят при включен двигател е забранен в много страни. Екологията нанася и друга вреда: за да може катализаторът бързо да влезе в работния си температурен диапазон, компютърът подава повече гориво. Но това отмива смазката от стените на цилиндрите. При спокоен ход или подгряване на място това не е чак толкова опасно, защото натоварванията са слаби. Но при газ и по-високи обороти могат да се образуват пукнатини и драскотини.
Студените стартове - дори и летните - в далечна перспектива водят до увреждания по цилиндри, бутала и т.н.
Естествено, това не значи да загрявате автомобила по десет минути всяка лятна утрин. Обикновено и минутка е достатъчна - колкото да закопчаете колана, да си оставите телефона на поставката и да проверите дали всичко необходимо ви е в джобовете. Може дори да не подгрявате на място, стига след потегляне да се въздържате от рязка газ няколко минутки.
И още едно уточнение: неспазването на това правило няма да доведе до блокаж на двигателя. Говорим за дребни вреди, които повечето купувачи на нови коли дори няма да усетят, преди да са ги продали. Резултатите ще останат за следващите собственици.
За да загрее бързо катализатора до работната му температура, компютърът подава повече гориво - но това се отразява на смазването
Впрочем има и едно друго обяснение защо производителите не препоръчват подгряване на двигателя, макар че никой от тях не би го признал. И то е, че компаниите все по-малко се вълнуват дали продуктите им ще имат дълъг живот. Тъкмо обратното. Идеята е потребителят да бъде принуден да сменя колата колкото е възможно по-често - както вече стана със смартфоните. Това, в комбинация с екологичните норми, означава отхвърляне на добрите практики от миналото. Но всъщност няма значение дали говорим за модерен двигател или за машина отпреди 20-30 години. Законите на физиката са еднакви и за Trabant, и за Mercedes, както казваше един руски колега.